det fanns då prutmån när jag handlade >_<
 
S3 är inte det snikvarianten utan lambda?
Du får ju en hargassner 30kW med autotändning och touchdisplay för samma pengar.

Nu har ts varit lite frånvarande i denna tråd, men mitt tips är nog effecta woody 35 eller ctc v40 av dom pannor du kikar på, skötsel är ungefär lika på samtliga modeller. Lite problematiskt att göra rent keramiken rakt innanför vedluckan har väl alla gemensamt. Har du extremt låg takhöjd så kan värmebaronen vara en lösning, annars finns det ingen anledning att använda liggande tuber i en vedpanna.

Lycka till!

MVH
 
Hargassner såg mycket trevlig ut faktiskt :) nästan så man får lust att byta panna bara för att få en frän Display!

Kul att se att utvecklingen går vidare.
 
Personligen skulle jag aldrig välja en lätt sotad panna med litet vedmagasin framför en normalt svårsotad panna med stort vedmagasin.
Jag tömmer pannan på aska ca 2ggr i månaden och rensar turbulatorerna max 1ggr i månaden. Att göra båda tar ca 5min
Att springa in o fylla på ved för att vedmagasinet var för litet tar 5min extra/ilägg varje kväll..
 
Jag tittade bara på bilderna, men antog ju såklart att det inte är litet vedutrymme i en så sofistikerad panna..
 
ichgary skrev:
Jag tittade bara på bilderna, men antog ju såklart att det inte är litet vedutrymme i en så sofistikerad panna..
Det blev nog syftningsfel av mig. Jag tänkte mer på ctc v40, vedolux 37 o liknande
 
Jasså, haha.. Då förstår jag vad du menar Elffors..

Vedoluxen är dessutom inte alls lättsotad, och ingen av dom pannorna är värd dom sjuka priserna dom har. V40 och Vedoluxarna(dom nya med lambda).
 
ichgary skrev:
det fanns då prutmån när jag handlade >_<
Så är det, tyvärr! Känner man någon VVS-are eller någon annan som har ett företag med F-skatt så kan man prova beställa pannan genom honom. Över 30 % billigare än "listpriser" är ingen ovanlighet, ibland ännu mera.

Funkar Frölingen fortfarande bra? Kan man se någon nötning eller slitage på keramiken ännu?
 
ichgary skrev:
Jasså, haha.. Då förstår jag vad du menar Elffors..

Vedoluxen är dessutom inte alls lättsotad, och ingen av dom pannorna är värd dom sjuka priserna dom har. V40 och Vedoluxarna(dom nya med lambda).

Har du sotat ur nån vedolux?
rena drömmen att sota jämfört med min atmos panna jag hade en gång i tiden.
 
Pannan fungerar bara bättre och bättre och Ingen märkbar skillnad på keramiken än..
 
User81 skrev:
Har du sotat ur nån vedolux?
rena drömmen att sota jämfört med min atmos panna jag hade en gång i tiden.
Att dra ur turbulatorer och sulla med en sotviska före varje eldning är inget för mig..
 
Sota får sotaren fixa hörs ju på namnet:)
 
ichgary skrev:
Att dra ur turbulatorer och sulla med en sotviska före varje eldning är inget för mig..
Varför skulle man göra det före varje eldning menar du?
 
User81 skrev:
Varför skulle man göra det före varje eldning menar du?
Jag skulle tro att ichgary menar att han drar i spaken några ggr varje gång han tänder sin Fröling.. :D
 
Dra sotviskan en gång i veckan under vinterhalvåret är väl knappast ett jätte problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.