Du kan anmärka på att proffs inte går direkt med grova skor på plåttak.
Sen kan man nog acceptera ett och annat sådant veck på plåten ändå, även om det är onödigt om just gåendet orsakat det

• Gilla
1
  • Laddar…
Precis som jag skrivit tidigare åt dig. Om du tittar på monteringsanvisningen och den högra bilden på takfoten så skall takplåten avslutas ovanpå fotplåten och inte sticka ut som den gör hos dig. Alltså plåten på taket ska inte gå förbi fotplåten

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Precis som jag skrivit tidigare åt dig. Om du tittar på monteringsanvisningen och den högra bilden på takfoten så skall takplåten avslutas ovanpå fotplåten och inte sticka ut som den gör hos dig. Alltså plåten på taket ska inte gå förbi fotplåten

Japp ser det nu, men hur allvarligt är det och hur görs det vid? Drar dom upp taket hammar alla gamla fästhål utanför Ett läkt...

Hela denna historia är märklig tycker jag om firman ansetts gedigen och seriös. Nybörjare, utländsk arbetskraft, och hemmapulare brukar man se en sådan takläggning hos. Men inte hos de riktiga pojkarna. Lite för många misstag för det ska smaka bra för mig iallafall. Gör om och gör rätt helt enkelt, du ska inte behöva ha detta med mindre än ett rejält prisavdrag åtminstone

• Gilla
formhemmet och 1 till
  • Laddar…
A
V Varglarsen skrev:
Hela denna historia är märklig tycker jag om firman ansetts gedigen och seriös. Nybörjare, utländsk arbetskraft, och hemmapulare brukar man se en sådan takläggning hos. Men inte hos de riktiga pojkarna. Lite för många misstag för det ska smaka bra för mig iallafall. Gör om och gör rätt helt enkelt, du ska inte behöva ha detta med mindre än ett rejält prisavdrag åtminstone
Japp är själv med chockad, jobbar i kretsar där jag stöter på andra plåtslagare och hantverkare i stan, och det är då denna och en annan plåtfirma som alla säger ska va det bästa i stan.

vi tog in olika offerter och detta bolaget hade den dyrare offerten. men vi valde dom mest för att dom skröt med att inget under taket kunde ruttna eftersom det va stål läkt + att vi fick bättre intryck av denna planeraren. Firman har funnits sen slutet av 70-talet.

Nu har det ju riktats med masonit och sista bärläktet är i trä så känns som det kvittar...

Men känts som dom stressar ihop allt, blev 6-7 veckor försenade med mitt jobb, och det va ”planeraren” som skulle lägga taket var det tänkt från början.

Veckan innan det skulle börja (V.25) fick vi reda på att det kommer bli försenat, så alternativen va att dom skulle lägga taket 33 men då skulle inte planeraren göra jobbet utan chefen.

Skulle jag ha planeraren som arbetare så skulle jag få vänta flera månader till.

Detta jobbet har varit bokat sen januari.

Det som får mig att tro att dom är stressade va att när min sambo fråga när dom tror dom är klara så sa dom att fredag E.M för nästa vecka ska dom va på andra ställen.

Man kunde alltså dra över på tiden på jobben innan mitt men mitt får inte gå över en dag.

man känner sig inte viktig

Tyder på ett företag på obestånd, eller under en nonchalant företagsledning, lika illa båda två om du frågar mig. Därför ser ditt tak ut som ett skatbo, för de har inte tid eller lust att göra ett jobb de kan stå för.
Visserligen kanske de fått större lukrativa jobb i orderboken sedan de tagit emot ditt takarbete, men att då bete sig som de gjort mot dig är att såga av grenen de sitter på. Då hade det varit bättre att inte alls börja med ditt tak, utan be om senareläggning av ditt arbete med lite prisavdrag för ditt besvär. Nu står de där med en missnöjd kund och dålig reklam istället.

Fattar inte varför du inte tar dit en oberoende besiktningsman.
Bättre att lägga tiden på det. Så får du svar om det är korrekt gjort eller inte.

S
D datpsu skrev:
Fattar inte varför du inte tar dit en oberoende besiktningsman.
Bättre att lägga tiden på det. Så får du svar om det är korrekt gjort eller inte.
de flesta i verkligheten drar sig för onödiga utgifter, en besiktningsman just nu skulle ta betalt för att konstatera något som TS redan vet.

S SueCia skrev:
de flesta i verkligheten drar sig för onödiga utgifter, en besiktningsman just nu skulle ta betalt för att konstatera något som TS redan vet.
Jo, men sagt är sagt, och skrivet är skrivet.
Att på ett protokoll svart på vitt av en duktig besiktningsman ger bättre förutsättningar att få företaget att åtgärda brister.

Som parantes kan jag berätta att jag renoverade vevstakar på en firma, men var inte nöjd.
Då tog jag reda på vilka toleranser som gällde direkt från Toyota, mätte upp vevstakarna på tusendelen och gick tillbaka till firman och visade svart på vitt vilka fel som var och vilka mått som gällde.
De tog tillbaka vevstakarna och sa "vi gör om".
Det är ett arbetssätt jag lyckats med flera gånger då det plötsligt inte finns något att diskutera längre, fel är fel!

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
A
Tack för alla bra inputs, har legat lite lågt med det då jag inte vet vilka som läser tråden men nu är jobbet ”klart” enligt dom.

Har haft en oberoende certifierad besiktningsman här som håller på att skriva ett utlåtande, som jag kommer använda mig av nu när efterspelet drar igång och kommer aldrig ge mig. Har även konversationer med både mataki och lindab som intygar dom en följt monteringsanvisningar

Och vad tyckte besiktningsmannen om taket i det stora hela?

A
V Varglarsen skrev:
Och vad tyckte besiktningsmannen om taket i det stora hela?

inte bra! Inte rätt.

Man märker ju firman vet dom gjort fel, för från början skulle dom rycka sin 10 års garantin från mig gällande takfoten av någon anledning.

men nu säger man att dom ger garanti ändå

förmodligen för man vett det ligger fel för att helt enkelt slippa göra om det (tror dom)

Bra att du fått det konstaterat av kunnig person, nu blir det mindre roligt för byggfirman. Hade varit bra mycket bättre de krupit till korset när du påtalade bristerna och de gjort om det. Tyvärr tyder det mesta på att seriositeten i firman är på upphällningen. Ingen firma som är rädd om ryktet beter sig sådär

A
V Varglarsen skrev:
Bra att du fått det konstaterat av kunnig person, nu blir det mindre roligt för byggfirman. Hade varit bra mycket bättre de krupit till korset när du påtalade bristerna och de gjort om det. Tyvärr tyder det mesta på att seriositeten i firman är på upphällningen. Ingen firma som är rädd om ryktet beter sig sådär

Han kändes väldigt kunnig och va rätt certifierad.

Han sa att antingen vinner konsumenten eller så förlorar entreprenören i detta läget bara jag har is i magen.

han mena att även om dom tar dit en annan besiktningsman så är han rätt certifierad kommer han säga samma sak

• Gilla
Datasnickarn' och 1 till
  • Laddar…
A
När jag kom hem såg jag vår helt nya ytterdörr och nymålade entretrappa är helt nerskitad med borrdam från skorstenen som man bara spolat ner med vatten från taket, utan att städa undan efter sig, ser förjävligt ut och hur man ska torka rent hela dörren utan att repa dörren kan man fråga sig. Det dammet repar somfan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.