Det var ju också en ”lösning”..... känns mer och mer som om det är ”klåpare” som varit framme???
 
A
R roli skrev:
Det var ju också en ”lösning”..... känns mer och mer som om det är ”klåpare” som varit framme???

Japp sen har man beställt trekantslist men de ligger kvar i garaget dom dom sa det bara spricker och sket i att använda det trots det står tydligt i matakis monteringsanvisning det ska användas.

Nu är pappen bara uppvikt mot vindskivan, en av de övre vindskivorna är skarvade utan att såga dom 45grader, skulle det bli en glipa med tiden som släpper in vatten och pappen är bara uppvikt mot vindskivan så kommer det in vatten under pappen...


Så många småsaker som känns oproffsigt , sen är pappen nu det absolut största generalfelet, visst nu vet man inte hur mycket kondensvatten som bildas I framtiden eller om det kommer läcka in lite från någon farmaskruv i framtiden, men man helt enkelt inte på det sättet... det är som en bassäng med kanter.

undrar hur dom får till den ändringen idag, för att få till det vettig behöver man ju lossa hela taket och det har man garanterat ej gjort.
 
Redigerat:
Blir rätt mycket kondensvatten under ett plåttak, i synnerhet med blötsnö på taket och plusgrader
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
K
Har du försökt få tag på den andra ägaren som skulle gjort jobbet egentligen och hört efter vad han tycker?
 
A
K KjellTimell skrev:
Har du försökt få tag på den andra ägaren som skulle gjort jobbet egentligen och hört efter vad han tycker?
det är ägaren som är där och jobbar med två yngre.

sen han som planerat jobbet är på annat ställe och jobbar han är inte chef.


Men har endast en halvdålig kontakt med planeraren nu, ägaren svarar ej sen hörde planeraren av sig och sa han hört jag va missnöjd...

Sen skällde han nästan ut mig igår för jag kommenterat ”baljan” med pappen.


Dom är irriterade och säger bara ”allt kommer se bra ut”
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tompassk och 1 till
  • Laddar…
A
Taket mer eller mindre klart och det blev väldigt fint utseendemässigt tillslut, hängrännorna är höjda till en acceptabel nivå.


Däremot är pappen ett stort frågetecken, vi ska ha slutbesiktning i Imorgon kväll där jag ska gå med han som planerat jobbet.


Han säger att det med pappen (baljan) är ett missförstånd mellan mig och dom som han kommer förklara imorgon när vi ses.

hävdar forfarande att pappen är ett jobb som inte är fackmannamässigt utfört.

Enda utseendemässiga jag hänger upp mig på är denna bild....


Kommer ta upp denna plåten imorgon, tycker inte det va riktigt fint gjort, någon som har ide hur den kan göras bättre?

detta är alltså vinkeln mellan garaget och där hustaket slutar.
 
  • Takplåtar och övergången mellan garage och hustak i närbild, med synliga fästen och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid knepigt att få till sådana övergångar snyggt.
Hos dig (såklart :sweat:) har dessutom delningen hamnat extra olyckligt så du fick en panndal precis vid vindbrädan. Hade istället en topp på pannan hamnat där hade det varit en mindre övergång att stuka ner plåten i och såklart gett ett snyggare slutresultat.

Omöjligt att projektera så man får allt perfekt, vågar påstå att 95% av alla kunder tyvärr ser taken som ett nödvändigt ont som måste göras och därav inte vill betala för det där lilla extra.

En lösning kan vara att avsluta vindskiveplåten tidigare med en hake och ansluta wakkaflex(aluminium förstärkt duk) i haken och få en mer harmonisk övergång
En dyrare lösning kan vara att göra detsamma med vindskiveplåten men istället för duk så gör man en så kallad utbredning där man bockar plåten i flera omgångar för att skapa en konad rundning som går från plant till runt enligt plåtens profil. Det kan jag nästan garantera dock att dom inte kommer göra och du vill inte betala för det heller :p

skulle gärna se mer helhets bilder på taket nu när det är klart! Har ju blivit lite utav en följetong det här :)
 
A
P Plåtsax skrev:
Alltid knepigt att få till sådana övergångar snyggt.
Hos dig (såklart :sweat:) har dessutom delningen hamnat extra olyckligt så du fick en panndal precis vid vindbrädan. Hade istället en topp på pannan hamnat där hade det varit en mindre övergång att stuka ner plåten i och såklart gett ett snyggare slutresultat.

Omöjligt att projektera så man får allt perfekt, vågar påstå att 95% av alla kunder tyvärr ser taken som ett nödvändigt ont som måste göras och därav inte vill betala för det där lilla extra.

En lösning kan vara att avsluta vindskiveplåten tidigare med en hake och ansluta wakkaflex(aluminium förstärkt duk) i haken och få en mer harmonisk övergång
En dyrare lösning kan vara att göra detsamma med vindskiveplåten men istället för duk så gör man en så kallad utbredning där man bockar plåten i flera omgångar för att skapa en konad rundning som går från plant till runt enligt plåtens profil. Det kan jag nästan garantera dock att dom inte kommer göra och du vill inte betala för det heller :p

skulle gärna se mer helhets bilder på taket nu när det är klart! Har ju blivit lite utav en följetong det här :)

Kommer lägga upp före och efterbild när ställningen är borttagen den plåten som jag skrev ovan som va lite bucklig syns inget från marken så får nog köpa det

är pappen som är det som förmodligen kommer tvistas om, lär ju va mycket jobb att göra om men egentligen inte mitt problem.

mataki lämmar inte sin täthetsgaranti har redan mailat dom, men ska ge han en chans till förklaring till slutbesiktningen, firman har lovat att behålla sin 10 års garanti ävenvid fotbrädorna som dom skulle förhandla bort innan

Får se vad som sägs imorgon men ger mig aldrig om pappen om dom inte har en magisk förklaring.
 
A
En annan fråga någon plåtis eller sakkunnig kan svara på, kan man acceptera enstaka sånna veck?

Syns aldrig från marken men hur mår färgen av vecken? Sträcks inte plåten i sånna veck med risk att färgen spricker i förtid?


Måste ju blitt för att läkten inte är tillräckligt plant eller ?
 
  • Vågformad veck på en svart plåtyta med två skruvar, eventuell risk för färgsprickning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller att man har gått på plåten som pressats ner på en "vass" kant på plåtregeln. Syns ju fotavtryck på plåten.
 
A
R roli skrev:
Eller att man har gått på plåten som pressats ner på en "vass" kant på plåtregeln. Syns ju fotavtryck på plåten.
hur transporterar man sig rätt på en sån?

om man tänker färgmässigt ?
 
Jag har lagt många stora plåttak på verkstads och maskinhallar. Brukar använda mig av frigolitskivor av stadig sort, typ markisolering eller dylikt. Vid särskilt känslig plåt brukar jag ha typ liggunderlag limmat på tunn plywood. Men det är jag det. Går aldrig direkt på plåttak om det inte är typ 1,5 mm självbärande plåt. Och har man stålreglar under bör man vara oerhört försiktig
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
V Varglarsen skrev:
Jag har lagt många stora plåttak på verkstads och maskinhallar. Brukar använda mig av frigolitskivor av stadig sort, typ markisolering eller dylikt. Vid särskilt känslig plåt brukar jag ha typ liggunderlag limmat på tunn plywood. Men det är jag det. Går aldrig direkt på plåttak om det inte är typ 1,5 mm självbärande plåt. Och har man stålreglar under bör man vara oerhört försiktig

Ok bör man anmärka på det imorgon? Eller ska man lägga all fokus på pappen?
 
Du har 2 stora problem. Det försa är underlagspappen som är uppvikt mot nedersta läkten vilket är helt åt fanders. Det andra är att takplattans är monterade för långt ner, dom ska avslutas ovanpå fotplåten.
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har 2 stora problem. Det försa är underlagspappen som är uppvikt mot nedersta läkten vilket är helt åt fanders. Det andra är att takplattans är monterade för långt ner, dom ska avslutas ovanpå fotplåten.

Japp jag håller med att underlagspappen är riktigt illa, och kommer bli efterspel av det


Taket förstår jag inte riktigt de stora problemet med? Förklara gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.