65 735 läst · 49 svar
66k läst
49 svar
Behandling av Lärktrall med Sioo
Får lite panik när jag läser denna....
http://www.kemi.se/Documents/Publik...tfritt_i_tradgarden_sept10.pdf?epslanguage=sv
http://www.kemi.se/Documents/Publik...tfritt_i_tradgarden_sept10.pdf?epslanguage=sv
Funderade tidigare på lärk, men EndZones inlägg fick mig att lägga ner det spåret - mycket uppskattat!
Jag har just lagt en tryckt trall och oroar mig inte det minsta för giftet, trots att jag har en ettåring som springer omkring ute. Tyckimpregnering nuförtiden är inte alls lika giftig som förr i tiden och svenska myndigheter generellt är väldigt försiktiga. Det känns som ett enkelt val att välja något som fungerar bra och är allra billigast!
Jag har just lagt en tryckt trall och oroar mig inte det minsta för giftet, trots att jag har en ettåring som springer omkring ute. Tyckimpregnering nuförtiden är inte alls lika giftig som förr i tiden och svenska myndigheter generellt är väldigt försiktiga. Det känns som ett enkelt val att välja något som fungerar bra och är allra billigast!
Köpte ett hus för snart två år sedan med en ca 70 kvm stor altan av lärk. Enligt förra ägaren hade den legat där en fem år innan vi flyttade in. Redan förra året märkte jag att ett par brädor börjat mörkna och i år vart det fler. Tänkte att jag skulle byta ut dessa men när jag väl började att plocka bort brädorna såg jag att hela satans altan är på väg att ruttna. En sommar till och sen får jag glatt lägga om hela skiten. Blir nog något annat än lärk nästa gång
Jag och många andra har varnat för lärk för många år sen. Orsak: lärk helt underlägsen tryckimpregnerat virke! Alla lärktyper var lika dåliga, sibirisk lärk var inte bättre. Det kan möjligen finnas rätt beständig lärk i några träd, men virket man köper kan variera från helt obeständigt till rätt beständigt. Just det virket man köper är ju aldrig testat. Tryckt virke om det är NTR håller alltid en viss standard. Låt det inte bli "Organowood" nästa gång då detta virke är helt oprövat. Själva har vi byggt en spång över ån med "Accoya"; beständigt och desutom helt ogiftigt
bjorn_s skrev:Hej igen. Återkommer med en liten uppdatering efter vintern. Vi är alltså snart ett år ifrån vi lade på skyddet och vi har ännu inte lagt steg två av ytskyddet. Det planerar vi göra nu framåt april/maj 2015.
Det ser ut som att träet har tagit mycket stryk av vintern. Det är smutsigt, taggit och luddigt. Om man går på med skurborsten och vatten med lite diskmedel i, så verkar man få bort det mesta, men det ser också ut som att den själva silvergrå ytan försvinner också. Vi hade samma problem efter att vi skurade det i höstas, men efter kontakt med Sioo så säger dom att den kommer återkomma. Vi får se vad som händer.
[bild]
[bild]
Skurning:
[video]https://www.dropbox.com/s/5em6w0qi4lbl8d7/File%202015-03-15%2021%2013%2059.mov?dl=0[/video]
Hej, funderar på att göra samma behandling. Hur ser det ut nu efter några år? Blev du av med stick-problemet?
Det är kemikalierna i SIOO som ger upphov till luddigheten och förmodligen också stickorna. Samma effekt som när man kokar pappersmassa. Jag rekommenderar inte behandling med SIOO.
Märkligt. jag är supernöjd med min Sioo-behandling efter fyra år. Inga stickor här inte, bara en len men ändå hård yta som är lätt att hålla ren med svagt diskmedelsvatten. Ingen hård borste, bara en tvättsvamp. -MEN det är vanligt tryckt trallvirke, inte lärkträ. Man ska lägga på ett andra lager av vätska nummer 2 året efter. Skillanden före och efter detta är bara att den gråa nyansen förstärks när man är helt färdig. Har ni någon gång använt högtrycksspruta mot ytan ?
Hejsan
Här är några bilder efter 4 år, på dagen efter vi la trallen. Jag vet inte vad jag ska säga, har inte mycket att jämföra med så jag vet inte vad jag tycker om det.
Här är några bilder efter 4 år, på dagen efter vi la trallen. Jag vet inte vad jag ska säga, har inte mycket att jämföra med så jag vet inte vad jag tycker om det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej Björn! Hur ser din trall ut nu efter några år? Skulle du rekommendera andra att göra en sioo-behandling på sin lärktrall?