54 753 läst · 79 svar
55k läst
79 svar
Behandla altan och trädäck - Välj rätt metod för önskat resultat
Jag gick med stövlar på den behandlade ytan när den var blöt av regn, det klarar den inte. Blir fotavtryck! Svårt att se idén med denna metod. Zink och titanvitt har säkert satt sig med linoljesåpa i träet förhoppningsvis. Det är inte bra att det vita rinner av på markplattor och dyl, kan blir stora problem i längden. Det blir nog för denna metod för mig.mic mac skrev:
Altandäcket är obehandlat, är ca 3år gammalt.B bjuran76 skrev:Jag gick med stövlar på den behandlade ytan när den var blöt av regn, det klarar den inte. Blir fotavtryck! Svårt att se idén med denna metod. Zink och titanvitt har säkert satt sig med linoljesåpa i träet förhoppningsvis. Det är inte bra att det vita rinner av på markplattor och dyl, kan blir stora problem i längden. Det blir nog för denna metod för mig.
Tre månader senare ser det ut så här.
Det är mycket av pigmentet som har försvunnit och det märks för man blir vit under fötterna av att gå på det.
Dock är det fortfarande väldigt fint och nu syns ådringen tydligt igenom pigmentet. Det påminner mycket om drivved.
På den ena bilden kan ni se att jag dockat på med vanligt tryckt trall. Den har också ljusnat då en del pigment flyttats dit på våra fötter.
Det är mycket av pigmentet som har försvunnit och det märks för man blir vit under fötterna av att gå på det.
Dock är det fortfarande väldigt fint och nu syns ådringen tydligt igenom pigmentet. Det påminner mycket om drivved.
På den ena bilden kan ni se att jag dockat på med vanligt tryckt trall. Den har också ljusnat då en del pigment flyttats dit på våra fötter.
Jag kollar fötterna varje gång jag varit ute och hoppas att det är sista gången de är vita. Ergo nu släpper det inte mer pigment.J Jimman811 skrev:
Jag ser fram emot att se hur det är efter vintern.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Tack för bilderna och uppföljningen. Jag väntar ett år till ned behandlingen. Blir då ca 3 år som det får torka in ordentligt. Viktigt att det aldrig blivit behandlat alls! Behöver slipa lite skarvar ock kvistar med bandputs och vinkelslip med slippapper innan jag går på det med blandningen.Katarsis skrev:Tre månader senare ser det ut så här.
Hejsan... Hur blev resultatet när du blev klar...har du bild ... Och är du nöjd med slutresultatet.Katarsis skrev:
Vore väldigt tacksam om du la ut en bild som man kunde se.
Redaktionen skrev:Du som har en altan hemma bör underhålla den med jämna mellanrum. Förutom att tvätta den kan du ibland behöva behandla den också. Här går vi igenom de olika sätten att behandla altan; med träolja, terrasslasyr eller kisel.
Du kan läsa artikeln här: Behandla altan och trädäck - Välj rätt metod för önskat resultat
Går det inte med vanlig linolja istället för såptypen?banjoragge skrev:Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).
Mitt trädäck var gammal och I väldigt dåligt skick.Fresope skrev:
Du kan läsa om hur jag renoverade det här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-renovera-laerkdaeck.371546/
Har nylagd en altan i tryckt virke som jag funderar på att behandla med detta. Räcket runt altanen är dock obehandlat hyvlat virke, det behöver behandling nu! Tror du det funkar att använda den här blandningen på det redan i år och lägga på det tryckta om två år? Eller funkar inte blandningen på virke som inte är tryckt?banjoragge skrev:Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).