54 754 läst · 79 svar
55k läst
79 svar
Behandla altan och trädäck - Välj rätt metod för önskat resultat
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Väldigt intressant, många frågor nu.
Vet du om hon gör några förberedelser inför strykning?
Har precis tvättat och "oljat" med såpa, har du nån uppfattning om de krävs nått förarbete innan denna behandling?
Vet du om hon gör några förberedelser inför strykning?
Har precis tvättat och "oljat" med såpa, har du nån uppfattning om de krävs nått förarbete innan denna behandling?
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Träet ska ha legat ca 2 år, vara torrt och rent. Stryk ut blandningen 2 ggr med mjuk borste. Lite bakgrund till detta recept: Grannens farfar var målare och blandade sin egen färg. När min granne växte upp, använde hennes far detta för att stryka på altanen. När grannen blev vuxen och hade eget hus skulle hon behandla sitt trädäck, men hade glömt recepetet. Som den kemiingenjör hon är, kunde hon ta fram det igen och nu finns det nedskrivet! Linoljesåpan tränger in i träet, zinken hindrar påväxt och titandioxiden spärrar ut UV-strålningen. Rätt logiskt, eller hur? Ni som använder detta, lägg gärna ut bilderJ Jimman811 skrev:
Kanon, tack för ytterligare info.
Nu är det tvättat och inoljat med såpa, så det borde ju vara att betrakta som rent. Men kanske borde slipa innan, är ju ändå ca 8 år nu. Blir de behandling så kommer det bilder.
Nu är det tvättat och inoljat med såpa, så det borde ju vara att betrakta som rent. Men kanske borde slipa innan, är ju ändå ca 8 år nu. Blir de behandling så kommer det bilder.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Jag tänker gå över mitt med slipen innan innan jag behandlar. Vi har barnbarn och hund som springer på däcket och vill undvika stickor i fötter/tassar. Även kolla så inge skruvskalla krypit upp.J Jimman811 skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Jsg tror inte det är avgörande alls. Kolla hur det ser ut om några år. Blir det fult så dra på ett lager till!
Katarsis skrev:
Måste man rengöra med sånt där starkt medel för trallrengöring. Jag har precis försökt med mitt staket och det löste upp träfibrerna.banjoragge skrev:Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).
banjoragge skrev:
Snyggt, men en fråga , rengjorde du däcket innan då förstås och med vad, med linoljesåpa?? Hade trallen legat i 2 år? Hade det inte börjat gråna. Det sägs att det kan bli flammigt av de där färdiga produkterna och att det kanske har att göra med att det grånade träet kan man inte behandla och då det gråna fläckvis kan det bli fläckvis behandling.Katarsis skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Funkar med såpvatten. Lägg på, låt verka en stund, skura rent, spola av. Låt torka ordentligt så blandningen tränger in ordentligt. Behandla 2 gånger.M Maria Palm skrev:Snyggt, men en fråga , rengjorde du däcket innan då förstås och med vad, med linoljesåpa?? Hade trallen legat i 2 år? Hade det inte börjat gråna. Det sägs att det kan bli flammigt av de där färdiga produkterna och att det kanske har att göra med att det grånade träet kan man inte behandla och då det gråna fläckvis kan det bli fläckvis behandling.