Hej! Köpte ett torp förra sommaren och har ägnat höst o vinter åt att riva en del invändigt för att kunna förnya det tillbyggda badrummet osv. I torpet finns en s k Köks-Nora från 1954, 0,9 kubik står det på, nr 309 också. Mellan denna och murstocken är det inmurat ett tillförande och ett avförande rör som går till radiatorerna som är kopplade till en äldre ackumulatortank (tolkar jag det som iaf) på den oisolerade vinden. Den har ett kondensrör som går ut utanför fasade samt en koppling där rören går in som ett T. Tanken står inbyggd i en isolerad trälåda och rören på vinden är isolerade. Förra ägaren hade ärvt torpet och det är högst oklart när nån eldade i pannan senast. Systemet är nog insatt på 60-talet nån gång. Det finns glykolblandat vatten i systemet och uppenbarligen har det klarat denna vinter när torpet stått ouppvärmt. Inga tecken på läckande nånstans, varken på vind eller längs rörens förlopp. De korsat takbjälklaget på några ställen men de löper inte inuti det och med tanke på hur mycket jag rivit så skulle jag sett en ev läcka vid det här laget. Skorstenen är utdömd och mitt försök till glidgjutning av aktuell pipa var halvt lyckat. Jag har låtit pannan stå på sin plats och försökt att få in min glidgjutningskudde via öppningen för spjället. Oklart hur bra det blev, svårt att se med min Inspektionskamera. Vi har inte fått den kontrollerad och inte heller testat att elda.
Nu till min fråga; hur stora är chanserna att det går att bevara och använda det här systemet som det är nu? Ökar risken för läckage när man använder det? Kan man låta det glykolblandade vattnet vara kvar och cirkulera? Om jag behöver flytta bort kökspannan för att komma åt att glidgjuta lättare, är det några av rören som är direkt kopplade till själva pannan eller passerar rören bara förbi och värms passivt?
Det finns även en öppen spis som vi ska fixa till (ev byta ut mot en rörspis) plus att vi tänkt installera en luftvärmepump. Samt ev ha några elradiatorer, vilket fanns tidigare men som rök nu med rivningen. Hade varit fint om även kökspannan funkade med radiatorerna som en backup och för att utnyttja vedeldningen till max. Vi använder det som sommarstuga men tänker vara där på vintern också, dock ej permanentboende. Bilderna föreställer en radiator, pannan samt rören mellan murstock och panna. Tog även en bild på ackumulatortanken. Hålet på toppen är gängat och det låg ett 2 dm långt rör samt ett böjt rör som båda passar att skruva ihop och sen ovanpå men inget rör att koppla dessa på, är det nåt som saknas?
Nu till min fråga; hur stora är chanserna att det går att bevara och använda det här systemet som det är nu? Ökar risken för läckage när man använder det? Kan man låta det glykolblandade vattnet vara kvar och cirkulera? Om jag behöver flytta bort kökspannan för att komma åt att glidgjuta lättare, är det några av rören som är direkt kopplade till själva pannan eller passerar rören bara förbi och värms passivt?
Det finns även en öppen spis som vi ska fixa till (ev byta ut mot en rörspis) plus att vi tänkt installera en luftvärmepump. Samt ev ha några elradiatorer, vilket fanns tidigare men som rök nu med rivningen. Hade varit fint om även kökspannan funkade med radiatorerna som en backup och för att utnyttja vedeldningen till max. Vi använder det som sommarstuga men tänker vara där på vintern också, dock ej permanentboende. Bilderna föreställer en radiator, pannan samt rören mellan murstock och panna. Tog även en bild på ackumulatortanken. Hålet på toppen är gängat och det låg ett 2 dm långt rör samt ett böjt rör som båda passar att skruva ihop och sen ovanpå men inget rör att koppla dessa på, är det nåt som saknas?
De du ser på vinden är expansions kärlet. Låt glykolen va där. Ta upp ett hål i skorsten så kommer du åt dragningskudden.C Capri-Sun skrev:Hej! Köpte ett torp förra sommaren och har ägnat höst o vinter åt att riva en del invändigt för att kunna förnya det tillbyggda badrummet osv. I torpet finns en s k Köks-Nora från 1954, 0,9 kubik står det på, nr 309 också. Mellan denna och murstocken är det inmurat ett tillförande och ett avförande rör som går till radiatorerna som är kopplade till en äldre ackumulatortank (tolkar jag det som iaf) på den oisolerade vinden. Den har ett kondensrör som går ut utanför fasade samt en koppling där rören går in som ett T. Tanken står inbyggd i en isolerad trälåda och rören på vinden är isolerade. Förra ägaren hade ärvt torpet och det är högst oklart när nån eldade i pannan senast. Systemet är nog insatt på 60-talet nån gång. Det finns glykolblandat vatten i systemet och uppenbarligen har det klarat denna vinter när torpet stått ouppvärmt. Inga tecken på läckande nånstans, varken på vind eller längs rörens förlopp. De korsat takbjälklaget på några ställen men de löper inte inuti det och med tanke på hur mycket jag rivit så skulle jag sett en ev läcka vid det här laget. Skorstenen är utdömd och mitt försök till glidgjutning av aktuell pipa var halvt lyckat. Jag har låtit pannan stå på sin plats och försökt att få in min glidgjutningskudde via öppningen för spjället. Oklart hur bra det blev, svårt att se med min Inspektionskamera. Vi har inte fått den kontrollerad och inte heller testat att elda.
Rören är kopplade till pannan i bakkant. Med absolut största sannolikhet utan avstängningsventiler så att flytta pannan är bökigt. Undvik det om du vill slippa krångel.
Jag ser ingen risk med att börja elda i pannan. Är det tätt så fortsätter den nog så.
Uppe på expansionskärlet, där du har ett gängat hål har man troligen hällt i glykolen. Där ska normalt ett rör fortsätta upp genom taket.
Anläggningen kan absolut vara värdefull att ha kvar i ett fritidshus om ni kommer att ha en lägre temperatur när ni inte är där. Då kan ni snabbare få upp värmen.
Det är sannolikt ett system med självcirkulation, dvs ingen pump och inga termostater, så man reglerat värmen genom att elda lagom mycket.
Enkelt och driftsäkert.
Jag tycker det hör till i ett fritidshus att temperaturen varierar inne
Jag eldade några år i köket med en sådan panna, det funkade bra. Numera har den flyttat ut och värmer badtunnan.
Jag ser ingen risk med att börja elda i pannan. Är det tätt så fortsätter den nog så.
Uppe på expansionskärlet, där du har ett gängat hål har man troligen hällt i glykolen. Där ska normalt ett rör fortsätta upp genom taket.
Anläggningen kan absolut vara värdefull att ha kvar i ett fritidshus om ni kommer att ha en lägre temperatur när ni inte är där. Då kan ni snabbare få upp värmen.
Det är sannolikt ett system med självcirkulation, dvs ingen pump och inga termostater, så man reglerat värmen genom att elda lagom mycket.
Enkelt och driftsäkert.
Jag eldade några år i köket med en sådan panna, det funkade bra. Numera har den flyttat ut och värmer badtunnan.
Tack för bra svar! Var uppe o kollade ang röret som ska fortsätta genom taket. Finns inget hål i råsponten och den är rejält gammal vad det verkar. Funderar på om de gjort nån annan lösning. Är det för att avge vattengånga, som en liten ångskorsten? Finns ju nån slags kondensrör som går ut under taket, räcker det med ett sånt? Hur viktigt är röret upp på taket?B Bjober skrev:Rören är kopplade till pannan i bakkant. Med absolut största sannolikhet utan avstängningsventiler så att flytta pannan är bökigt. Undvik det om du vill slippa krångel.
Enkelt och driftsäkert.
Exakt, finns inte tillstymmelse till pump eller termostater vad jag kan se.
Skall ta upp ett hål i murstocken och glidjuta den vägen.
Tack för era svar!
Normalt ska ett rör (blåsrör, ångrör) gå upp över taket och släppa ut ånga och i värsta fall skvättar av hett vatten om någon skulle få för sig att stormkoka pannan. Sen ska ett rör (skvallerrör) gå från övre sidan av kärlet ner i pannrummet. Där ska den som sköter pannan se när det rinner vatten ur skvallerröret för då signalerar det att vattennivån nått max.C Capri-Sun skrev:Tack för bra svar! Var uppe o kollade ang röret som ska fortsätta genom taket. Finns inget hål i råsponten och den är rejält gammal vad det verkar. Funderar på om de gjort nån annan lösning. Är det för att avge vattengånga, som en liten ångskorsten? Finns ju nån slags kondensrör som går ut under taket, räcker det med ett sånt? Hur viktigt är röret upp på taket?
Exakt, finns inte tillstymmelse till pump eller termostater vad jag kan se.
Skall ta upp ett hål i murstocken och glidjuta den vägen.
Tack för era svar!
Troligen har man förenklat och bara dragit ut ett rör från ditt kärl. Det får då agera både skvaller och blåsrör. Om vi säger så här...jag hade låtit det vara så. Dragit i en plugg i det öppna hålet så man inte får ånga och vattenskvätt på vinden. Man kan ju montera en 1,5bars övertrycksventil i pluggen så har man säkerhet om röret ut tex skulle frysa ihop.
Sen får man elda med förstånd. Men frågan är om man ens kan få systemet att koka om man skulle vilja. Jag tvivlar starkt.
Glykolen höjer dessutom kokpunkten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur löser jag konstant fläktläge på äldre Fresh Intellivent?
Badrum -
Äldre hus men bra besiktning, dock äldre röta?
Badrum -
Hur renovera äldre badrumsmöbel?
Badrum -
Dom: Läkaren som fick lyxhus av äldre dam får behålla det
Artikelkommentarer -
Jämförelse moderna vs äldre vattenradiatorer
Frågor och svar om värme