A Arnodt skrev:
Charll1e,
om ditt elnätbolag är vattenfall och installatörsfirman är vattenfall, räcker det kanske att du signerat vattenfalls offert och beställningen av en anläggning. Men du borde få dokumentet.
Jag har bara vattenfall som nätägare och en annan installatör, har inte behövt signera något mer än offerten, sen har allt sköts av installatören.:)
Kanske var någon fullmakt inbäddad i dokumentet jag signerade?
 
Charl1e,
Kan det vara så att din installatör inte lämnat in någon föranmälan över växelriktaren till ditt elnätabolag(ännu)?
 
A Arnodt skrev:
Charl1e,
Kan det vara så att din installatör inte lämnat in någon föranmälan över växelriktaren till ditt elnätabolag(ännu)?
Nej, den är inskickad och godkänd av Vattenfall, jag ser ärendet när jag loggar in. Så det är i sin ordning.:)
 
B
Jag fick inte heller se föranmälan när mina solceller installerades.

Det är en relativt liten teoretisk överbelastning, om man tar hänsyn till att huset sannolikt har ett antal watt grundförbrukning, och att en smältsäkring med några A överlast tar mycket lång tid innan den smälter av. Solen hinner sannolikt ändra bana så effekten sjubker. Tror ingen säkring kommer gå. Tror det är ett icke problem.
 
Humoristisk bild skämtsamt visar föremål som "säkringar" med osannolika amperevärden, inklusive matbit, ammunition, och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Jag fick inte heller se föranmälan när mina solceller installerades.

Det är en relativt liten teoretisk överbelastning, om man tar hänsyn till att huset sannolikt har ett antal watt grundförbrukning, och att en smältsäkring med några A överlast tar mycket lång tid innan den smälter av. Solen hinner sannolikt ändra bana så effekten sjubker. Tror ingen säkring kommer gå. Tror det är ett icke problem.
man får väl ha koll på Smhi och modifiera säkringen vid fint väder.:)
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Jag har samma ”problem” som TS, med 20A huvudsäkringar och en anläggning som är inställd på max 17kW (20kW växelriktare). Hittills har säkringarna hållt fint även när jag korta stunder har producerat 17kW, men allt går ju inte ut på nätet eftersom jag har en egen grundförbrukning på kanske närmare 0.7-1kW i snitt. Anläggningen driftsattes 22 augusti 2022 så det är nog under försommaren i år som jag maxbelastar säkringarna längre stunder för första gången.
Nu har jag ju sett till att få alla uppgifter jag behöver så att jag själv kan logga in i växelriktaren och sänka maxeffekten om säkringarna inte skulle orka. I min Fronius är det lätt att justera…
 
  • Gilla
Charl1e
  • Laddar…
A Andreas H skrev:
Jag har samma ”problem” som TS, med 20A huvudsäkringar och en anläggning som är inställd på max 17kW (20kW växelriktare). Hittills har säkringarna hållt fint även när jag korta stunder har producerat 17kW, men allt går ju inte ut på nätet eftersom jag har en egen grundförbrukning på kanske närmare 0.7-1kW i snitt. Anläggningen driftsattes 22 augusti 2022 så det är nog under försommaren i år som jag maxbelastar säkringarna längre stunder för första gången.
Nu har jag ju sett till att få alla uppgifter jag behöver så att jag själv kan logga in i växelriktaren och sänka maxeffekten om säkringarna inte skulle orka. I min Fronius är det lätt att justera…
Vad har installatören fått installationsmedgivande till i effekt i föranmälan till nätägaren ?
 
M mortimer skrev:
Vad har installatören fått installationsmedgivande till i effekt i föranmälan till nätägaren ?
Minns inte, men sannolikt inte 17kW med tanke på att jag har 20A säkring.
 
A Andreas H skrev:
Minns inte, men sannolikt inte 17kW med tanke på att jag har 20A säkring.
Har du inte kvar kopian för föranmälan ?
 
M mortimer skrev:
Har du inte kvar kopian för föranmälan ?
Jo, det har jag givetvis, men inte i fickan på stan… Vad är du ute efter? Tråden handlade om rädsla för att skjuta huvudsäkringarna och mitt svar avsåg enbart lugna TS i den rädslan.
 
A Andreas H skrev:
Jo, det har jag givetvis, men inte i fickan på stan… Vad är du ute efter? Tråden handlade om rädsla för att skjuta huvudsäkringarna och mitt svar avsåg enbart lugna TS i den rädslan.
Då förstår jag att det blir svårt om du svarar från mobilen :=)
 
A Andreas H skrev:
Jag har samma ”problem” som TS, med 20A huvudsäkringar och en anläggning som är inställd på max 17kW (20kW växelriktare). Hittills har säkringarna hållt fint även när jag korta stunder har producerat 17kW, men allt går ju inte ut på nätet eftersom jag har en egen grundförbrukning på kanske närmare 0.7-1kW i snitt. Anläggningen driftsattes 22 augusti 2022 så det är nog under försommaren i år som jag maxbelastar säkringarna längre stunder för första gången.
Nu har jag ju sett till att få alla uppgifter jag behöver så att jag själv kan logga in i växelriktaren och sänka maxeffekten om säkringarna inte skulle orka. I min Fronius är det lätt att justera…
Jag ska sätta mig in i hur man justerar Growatten, men just nu ligget det snö på det ena taket så än så länge är det ju lugnt.:)
 
S
Är det inte elektrikern som kopplar kablarna från panelerna till växelriktaren och sen anmäler tillnätägaren om tillstånd för driftsättningen? Verkar lite vilda västern i den där solcellsbranschen.
 
S sinuslinus skrev:
Är det inte elektrikern som kopplar kablarna från panelerna till växelriktaren och sen anmäler tillnätägaren om tillstånd för driftsättningen? Verkar lite vilda västern i den där solcellsbranschen.
Jo, det är elektrikern hos solcellsinstallatören som gör en färdiganmälan till nätägaren som sedan kommer ut och kontrollerar diverse punkter. Men det verkar inte föreligga att nätägarens elektriker kontrollerar att växelriktaren matar ut max vad som står i installationsmedgivandet från nätägaren. Sen kan man alltid vända och vrida på vem ansvaret ligger på för att säkerställa att medgivandet från nätägaren efterlevs.
 
S
M mortimer skrev:
Jo, det är elektrikern hos solcellsinstallatören som gör en färdiganmälan till nätägaren som sedan kommer ut och kontrollerar diverse punkter. Men det verkar inte föreligga att nätägarens elektriker kontrollerar att växelriktaren matar ut max vad som står i installationsmedgivandet från nätägaren. Sen kan man alltid vända och vrida på vem ansvaret ligger på för att säkerställa att medgivandet från nätägaren efterlevs.
Jag tänkte mest på vem som kopplar in panelerna i växelriktaren och kollar att anläggningen fungerar. Det borde väl ändå vara elektrikern och inte solcellsmontörerna göra.

Hos mig kollade inte nätägaren installationen mer än möjligen från utsidan. Växelriktaren sitter i källaren så den kom de inte åt och det bara tog två dagar från färdiganmälan till att jag fick godkänt att driftsätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.