Hej!
Vi har nyligen köpt hus och i vardagsrummet delar sig golvet på mitten. Ena sidan är ek-parkett och andra sidan laminat golv. (Se bilder)
Vi hittade ett begagnat ek-parkett golv på blocket för bra pris. Det blir inte riktigt samma stil men vi planerar på att sätta ett glasparti som delar upp rummet så skillanden kommer inte vara lika tydlig. Problemet vi har dock är att parketten är mycket tjockare än laminat-golvet och om vi lägger golvet kommer det då bli en höjdskillnad på golven. Vi vill helst undvika en gavel också.
En idé jag har är med hjälp av min bordssåg kapa av en del av undersidan av parketten så höjden blir samma som laminatgolvet. Det kommer kanske inte gå att klicka i golvet då men tänker det kanske inte är något större problem.
Hur tänker ni? Hade ni gjort på nåt annat sätt?
Vi har nyligen köpt hus och i vardagsrummet delar sig golvet på mitten. Ena sidan är ek-parkett och andra sidan laminat golv. (Se bilder)
Vi hittade ett begagnat ek-parkett golv på blocket för bra pris. Det blir inte riktigt samma stil men vi planerar på att sätta ett glasparti som delar upp rummet så skillanden kommer inte vara lika tydlig. Problemet vi har dock är att parketten är mycket tjockare än laminat-golvet och om vi lägger golvet kommer det då bli en höjdskillnad på golven. Vi vill helst undvika en gavel också.
En idé jag har är med hjälp av min bordssåg kapa av en del av undersidan av parketten så höjden blir samma som laminatgolvet. Det kommer kanske inte gå att klicka i golvet då men tänker det kanske inte är något större problem.
Hur tänker ni? Hade ni gjort på nåt annat sätt?
Själva stabiliteten i parkettbitarna är säkerligen utprovad och testad under lång tid.
Att klyva ned kan innebära att golvet kommer att resa sig, bli ojämnt
o s v över tid.
Varför inte lägga på spånskiva på det lägre golvet? Alltså under laminatet, då troligen nytt.
Att klyva ned kan innebära att golvet kommer att resa sig, bli ojämnt
o s v över tid.
Varför inte lägga på spånskiva på det lägre golvet? Alltså under laminatet, då troligen nytt.
Det skulle innebära att vi måste riva upp det lägre golvet också och eftersom det är fiskbensparkett har vi inga planer på att göra detH Hybro skrev:
Misstänkte att lösningen skulle vara list men känns himla tråkigt ändå
Du måste ju ha något som döljer skarven ändå, en springa är inte snyggt heller, det ser ofärdigt ut, det blir snyggare med en list som du heller aldrig tänker på sen. Som flera har skrivit redan, att försöka göra parketten tunnare från baksidan är absolut ingen lösning, det kommer att sluta med att du får slänga allt. En list i trä kommer att bli super!E EkarnaStudio skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara