Det är lite bök men det går att få personen borttagen från din adress iallafall. Vi råkade ut för samma sak för 10 år sedan. Var lite jobbigt när det började komma massa brev från kronfogden. Pratade med kronfogden och dom sa att om dom gör utmätning gör dom det på den adress personen är skriven på. Och är man inte hemma när dom kommer går dom in med hjälp av låssmed och utför det dom är därför.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har fått hjälp av en listig forummedlem att leta upp föräldrarna så nu ska jag se om jag kan ändra hans adress dit via folkbokföringen. Om det någonsin går att komma fram till folkbokföringen på Skatteverket. Provade att ringa modern som inte svarar på mobilen.
De upphäver väl bara senaste adressändringen. Det är ju inte ens säkert att det är snubben själv som gjort något, utan denne kan vara en mälvakt och sitter kanske i fängelse men låter nån annan använda hans identitet för div bedrägerier. Sen kan det ju mycket väl vara en oskyldig person som drabbats av id-kapning. Lexbase är inte så snabba med att ta bort sådana uppgifter så det kan stå kvar även om han blivit frikänd i domstol.

harry73
C c_olsson skrev:
Sen kan det ju mycket väl vara en oskyldig person som drabbats av id-kapning. Lexbase är inte så snabba med att ta bort sådana uppgifter så det kan stå kvar även om han blivit frikänd i domstol.
Då skulle det bara vara bra om han blir skriven hos föräldrarna

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Johan&Ana skrev:
Det är lite bök men det går att få personen borttagen från din adress iallafall. Vi råkade ut för samma sak för 10 år sedan. Var lite jobbigt när det började komma massa brev från kronfogden. Pratade med kronfogden och dom sa att om dom gör utmätning gör dom det på den adress personen är skriven på. Och är man inte hemma när dom kommer går dom in med hjälp av låssmed och utför det dom är därför.
Är det en privatvilla som inte ägs av den som kronofogden gör utmätning för så får de inte gå in innan ägaren är kontaktad om ägaren bor på samma plats. Kronofogden har inte rätt att göra utmätning i andras bostäder. Det är också bra att man tar kontakt med kronofogden direkt och påtalar att adressuppgiften är fel och att man inte har något med denne att göra.

• Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
...och vips så sjönk bostadspriserna till en rekordlåg nivå i Marlens kvarter. Kända sluskar vill ingen bo granne med. :)

Skriv över fanstyget på Justitieministerns adress, eller i vilket fall någon hög polischef...
... när småfolk drabbas orkar ingen som egentligen skulle kunna förändra något att engagera sig.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
när vi köpte hus så var han som hadde hyrt huset fortfarande skriven på den adressen och det tog ca 5 månader innan skatteverket hadde fått tag på han. fick flera brev från inkasso och kronofogden.

såg att någon har skrivit att kronofogden kan gå in och hämta grejer men det kan dom inte om den personen inte bor på den adressen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C c_olsson skrev:
Är det en privatvilla som inte ägs av den som kronofogden gör utmätning för så får de inte gå in innan ägaren är kontaktad om ägaren bor på samma plats. Kronofogden har inte rätt att göra utmätning i andras bostäder. Det är också bra att man tar kontakt med kronofogden direkt och påtalar att adressuppgiften är fel och att man inte har något med denne att göra.
Enligt kronofogden så skickar dom brev till berörd person till den adress denne är skriven på och påtalar vad som händer i ärendet och när det är dags för utmätning åker dom till den adressen och är ingen hemma och eftersökt person inte svarar går man in med låssmed. Det ända jag visste var ju att det kom brev från kronofogden och man får ju inte öppna någon annans post.

Så kom jag fram till Skatteverket till sist. De inleder en utredning av ärendet. De kan inte bara plocka bort honom från vår adress. Jag upplyste dem om att det är bråttom eftersom han håller på att lura folk.

Kronofogden kan inget göra, de kan inte vräka honom från oss.

Polisen kan inget göra eftersom det inte är olagligt att skriva sig på någon annans adress.

Jag är inte sugen på att försöka fuska till att hans adress ändras på något sätt utan väntar på Skatteverkets utredning.

Jag kontaktade Blocket om att de har en bedragare med hans namn, men de kan inte göra något utan att ha en länk till annonsen. Jag skulle ha bett personen som ringde mig i morse att skicka den. Ringer det någon igen så ska jag be om en länk till hans annons.

Lantmäteriet ska kontakta mig inom två dagar. Det gick inte att komma fram där idag.

Jag fick hans mammas namn av Skatteverket (och av en forummedlem). Har ringt henne och talat in ett meddelande på telefonsvararen. Tänkte be henne att be honom att adressändra.

Tack för alla tips och hjälp jag har fått här!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Inte säga sådant offentligt ;)
Det var inga problem med det, Skatteverket gav mig också föräldrarnas namn och adress!

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
S
Så kom jag fram till Skatteverket till sist. De inleder en utredning av ärendet. De kan inte bara plocka bort honom från vår adress. Jag upplyste dem om att det är bråttom eftersom han håller på att lura folk.

Kronofogden kan inget göra, de kan inte vräka honom från oss.

Polisen kan inget göra eftersom det inte är olagligt att skriva sig på någon annans adress.

Jag är inte sugen på att försöka fuska till att hans adress ändras på något sätt utan väntar på Skatteverkets utredning.

Jag kontaktade Blocket om att de har en bedragare med hans namn, men de kan inte göra något utan att ha en länk till annonsen. Jag skulle ha bett personen som ringde mig i morse att skicka den. Ringer det någon igen så ska jag be om en länk till hans annons.

Lantmäteriet ska kontakta mig inom två dagar. Det gick inte att komma fram där idag.

Jag fick hans mammas namn av Skatteverket (och av en forummedlem). Har ringt henne och talat in ett meddelande på telefonsvararen. Tänkte be henne att be honom att adressändra.

Tack för alla tips och hjälp jag har fått här!
Du får räkna med en handläggningstid på minst 6-8 månader. Jag hjälpte en bekant med samma dilemma förra året, i Juni. Än är den personen inte bortplockad från hans adress.

I det fallet var det bara ett dödsbo som stog kvar på adressen så det var ju inte lika akut. Hoppas det löser sig!

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
D09
Det var inga problem med det, Skatteverket gav mig också föräldrarnas namn och adress!
Så det är lagligt att adressändra en myndig person till vilken adress man önskar? :)

Föräldrarnas ansvar bör ju ha upphört och övergått till staten.

harry73
Det rimliga är att killen fick sin id kapad och att det efter kontakt med mamman eller pappan löser sig omgående.
Skulle det inte funka eller skulle föräldrarna vara otrevliga och inte hjälpsamma, får du återkomma.

harry73
D09 D09 skrev:
Så det är lagligt att adressändra en myndig person till vilken adress man önskar? :)
Jag kan tänka mig att det finns snälla forummedlemmar som kan skicka en adressändring utan marlens inblandning :)
Men han får först få en chans att rätta till det.
På ratsit såg man för övrigt att hans förra adress var i Umeå. Berättade Skatteverket även hans förra adress?

Z ZipLock skrev:
Nu uppmanar jag inte till olagligheter, men skulle man inte kunna jävlas tillbaka och skriva bedragaren hos någon annan, t.ex. någon galen knarkare (om man vet om någon sådan).
Eller i klubblokalen hos en MC-klubb av den lite mer hårdföra sorten.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
D09
Undrar hur tankarna går när man väljer adress som ska kapas eller tar man bara en random ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.