Jag får väldigt många konstiga samtal från människor som inte vill säga vad de vill egentligen. Äntligen var det en som ringde som talade ur skägget. Han sökte en XXX som tydligen håller på med bedrägerier på Blocket. Han har skrivit sig på vår adress, det står till och med på Ratsit att han är skriven på vår adress.

Blocket hittar jag inte hur man kontaktar över huvud taget. Jag undrar om det är något som jag behöver åtgärda och vad jag i så fall borde och kan göra. Det är ganska obehagligt med de här samtalen.
 
Redigerat:
På blocket måste man har registrerat konto och du kan, på annonsen, anmäla och skicka till kundtjänst att detta är en person som utger sig för att vara någon annan.

I övrigt hade jag gjort en polisanmälan efter som detta rör sig om urkundsförfalskning.
 
  • Gilla
claesborjesson och 5 till
  • Laddar…
M Mr Lorentz skrev:
På blocket måste man har registrerat konto och du kan, på annonsen, anmäla och skicka till kundtjänst att detta är en person som utger sig för att vara någon annan.

I övrigt hade jag gjort en polisanmälan efter som detta rör sig om urkundsförfalskning.
Sen bör man också kontakta skatteverket. Bor man på en egen fastighet så bör man också kontakta lantmäteriet och spärra så att det inte går att göra några ändringar på lagfarter för denna adress.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Här är en länk till Blockets kundsäkerhetscenter. Börja där. De brukar vara snabba på att svara där.
O komplettera som sagt gärna med en polisanmälan.

Lycka till.

https://www.blocket.se/kundsakerhet.htm
 
  • Gilla
Kefa och 1 till
  • Laddar…
Att han även enl. ratsit skrivit sig där betyder ju att det är en form av id kapning du har råkat ut för.

Troligen kommer du snart att få diverse myndighetspost, från kronofogde osv. i din brevlåda.

Jag skulle höra med kronofogden, dels om det finns ngn. möjlighet att "vräka" honom från din address, dels om det finns risker. OM fogden kommer för att mäta ut något, så är det inte självklart att de rakt av accepterar din "historia", utan kan få för sig att bära iväg med saker.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
  • Gilla
bling
  • Laddar…
harry73
Det var inte kul.
Jag skulle också göra polisanmälan plus kontakta skatteverket, kommunen, lantmäteriet.
Jag skulle även se över brevlådan, så att ingen kan ta er post.
 
  • Gilla
Granne421 och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag ringer alla instanser ni säger direkt. Ang. blocket så tänkte jag att anmäla de bedrägerier han håller på med där.
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Har själv råkat ut för detta. Polisanmälan las ner samma dag som den kom in till polisen då det enligt dem inte är brottsligt att skriva sig på någon annans adress! Anmälde till skattemyndigheten (27/8-2017) att vi har en person som felaktigt skrivet sig på vår fastighet/adress. Fick nedanstående svar från dem (15/11-2017) efter att jag frågat varför jag inte får någon återkoppling.
Hej
För närvarande föreligger hög arbetsbelastning varför det kan dröja innan en bosättningsutredning startas. Vi kan i dagsläget inte svara på när utredningen kommer att startas.
Idag handlägger vi ärenden som är inkomna under april månad 2017.

Räkna därför med att det kommer ta ett tag innan det händer något.
Det är inte särskilt kul att få kravbrev och brev från kronofogden i sin brevlåda. Dessutom har vi haft besök av en av polisens delgivningsmän som sökte personen ifråga. Det är tur att jag inte bryr mig om vad grannar och andra tycker och tänker annars hade det varit jobbigt.
 
useless useless skrev:
Har någon skrivit sig på någon annans adress så är det väl inte Blocket man ska kontakta??? Hur tänker ni då?
Som sagt var; Prata med Skatteverket och gör en polisanmälan. Inte för att polisen kanske kommer att göra så mycket, men det underlättar säkert kontakten med andra myndigheter om det finns en anmälan...

[länk]
[länk]
Jag tänkte att anledningen att anmäla användare var att få den bortplockad och att folk slutar ringa på annonser som inte finns. Att polisanmäla både personen i fråga men och för att få hjälp med var mer man behöver göra.
 
Aj, fan vad jobbigt! Håll oss uppdaterade i tråden om vad som händer så man själv vet hur man skall gå tillväga om något liknande händer.

Hade som någon annan skrivit också skaffat lås på postlådan. Hade även haft utkik på min brevlåda så där inte är någon annan mysko person som strosar runt den vid utlämningstid.
 
Vad jag kan hitta så finns han i polisregister i Umeå? Dock inte säker på detta.

Men i övrigt så ska han komma ifrån Ö-vik
http://www.i-ornskoldsvik.se/p/10556538

Hittar även en äldre adress som är Språkgränd 5 i Umeå.
 
Kolla att inte posten eftersänds någonstans.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.