Hej. Inför att arbetssäsongen ska börja har jag ett antal funderingar jag gärna vill ha ett svar på. Huset som sådant beskriver jag i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/socialt...orjar-det.html

I mitt ärvda hus sattes rören för vatten och avlopp in under första halvan av 70-talet. Finns det något man bör tänka på, eller oroa sig över? Behöver de bytas ut efter cirka 40 år eller håller de inom överskådlig framtid? Jag vet att vattnet är mycket kalkhaltigt och vattenkranarna i badrummet och toan är troligen näst intill igenkalkade. I alla fall har vattnet de senaste 15 åren bara runnit i några smala strålar genom kranarna.

Vattenledningarna ser på utsidan ut att vara i okej skick, men skarvarna på ett avloppsrör i källaren visar klara missfärgningar. Målade källaren förra året men skippade rören eftersom jag är rädd att de kanske måste bytas ut.

Inkluderar en bild ifall någon vill komma med ett omdöme.
 
  • IMG_1355.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en avloppsledning?
 
Ja rakt uppifrån kommer avloppet från toan på ovanvåningen och från höger ifrån badrummet på entréplan.
 
Byt säger jag.
 
Tror du man blir tvungen att byta hela rörsystemet eller räcker det med synliga/skadade delar?
 
Givetvis behövs ju inte allt bytas, men om tillfälle ges tycker jag du ska byta det som går.
 
Okej, tack för svaret. Det var måhända inte det svar jag hoppades på men ändock det jag befarade. Det får väl bli den dagen man tar itu med badrummet.
 
Tänk på att plasten är väldigt skör, spricker lätt när man river i det. Man kan inte gå fram som "demolition man" om man vill ha något helt att ansluta mot t.ex ovanför bottenplattan.

mvh
 
Mikael_L
Är det där plaströr?
 
Det ser ut att vara plaströr, första versionen den brukar normalt limmas i skarvarna men den skarven som är under Y-röret verkar ha glidit ur en bit, att det även är brun färg/gegga vid skarvarna så verkar det som om att dom inte är limmade. Om du har tur i oturen så är ingen skarv limmad utan det går ganska lätt att byta delar utan att riskera rören går sönder, se bara till att dom nya skarvarna, främst mot gamla rören blir täta.
 
Krilleman
Avlopp i plast av "äggskals-typ" vanligt förekommande på 70-talet!

Jag har sett dessa i fyra olika varianter:

I-skjutna med vanlig gummitätning
I-skjutna utan gummitätning
Limmade utan gummit
Limmade med gummit

Finns det fler varianter? :x

Men kleggan runt dina skarvar har jag inte sett förut, "klegget" saknas ju dock på den högra! Konstigt.
 
Demmpa skrev:
Det ser ut att vara plaströr, första versionen den brukar normalt limmas i skarvarna men den skarven som är under Y-röret verkar ha glidit ur en bit, att det även är brun färg/gegga vid skarvarna så verkar det som om att dom inte är limmade. Om du har tur i oturen så är ingen skarv limmad utan det går ganska lätt att byta delar utan att riskera rören går sönder, se bara till att dom nya skarvarna, främst mot gamla rören blir täta.
Det är plast ja. Blir väl illa tvungen att prova mig fram och se om jag lyckas demontera dem, även om det inte lockar det minsta att hålla på med avloppsrör. Eller så blir det när man blir tvungen att anlita en VVS-tekniker i samband med att badrummet ska renoveras.
 
krilleman_215 skrev:
Avlopp i plast av "äggskals-typ" vanligt förekommande på 70-talet!

Jag har sett dessa i fyra olika varianter:

I-skjutna med vanlig gummitätning
I-skjutna utan gummitätning
Limmade utan gummit
Limmade med gummit

Finns det fler varianter? :x

Men kleggan runt dina skarvar har jag inte sett förut, "klegget" saknas ju dock på den högra! Konstigt.
Kan inte svara på vilken typ det är. Däremot är jag rätt säker på att missfärgningar fanns där även när jag var barn men att de blivit värre med åren (var bara där några veckor under somrarna så jag har inte stenkoll på avloppets historiska skick).

Bifogar en suddig bild jag tog i somras efter att jag målat men innan jag satte ny rörisolering på vattenledningarna där man ser mer av avloppsröret.
 
  • 120901_174223.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Om det var något slags läckage som syns som fläckar så borde det ju vara mer fläckigt på horisontella skarvar än på vertikala skarvar, där det måste rinna uppåt i muffen.
Så tänker jag iaf, och jag tror alltså inte att det där är läckage.

Men det borde väl vara möjligt, ifall du kan tänka dig att slösa en del vatten. Spola med ordentligt flöde en kvart-halvtimme eller så, medan du undersöker om det blir fuktigt någonstans.

Det kan säkert ändå vara en god idé att byta ut de gamla stammarna, men det är kanske inte så bråttom utan kan ta allteftersom det passar ihop med andra åtgärder?
 
Mikael_L skrev:
Om det var något slags läckage som syns som fläckar så borde det ju vara mer fläckigt på horisontella skarvar än på vertikala skarvar, där det måste rinna uppåt i muffen.
Så tänker jag iaf, och jag tror alltså inte att det där är läckage.

Men det borde väl vara möjligt, ifall du kan tänka dig att slösa en del vatten. Spola med ordentligt flöde en kvart-halvtimme eller så, medan du undersöker om det blir fuktigt någonstans.

Det kan säkert ändå vara en god idé att byta ut de gamla stammarna, men det är kanske inte så bråttom utan kan ta allteftersom det passar ihop med andra åtgärder?
Det kan jag absolut prova. Synd bara att badrumskranarna är så igenkalkade att det knappt är något flöde att tala om.

Ingen kan bli gladare än jag om det inte är bråttom. Jag har nog med bekymmer med kåken som det är. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.