Om du vill få ner priset, lägg våtrumsmatta och våtrumstapet.
Och det finns sådana fina idag, våtrumsmatta som ser ut som klinker.
 
Mikael_L
Andy78 skrev:
Om du vill få ner priset, lägg våtrumsmatta och våtrumstapet.
Och det finns sådana fina idag, våtrumsmatta som ser ut som klinker.
Och det fungerar utan golvvärme, bara det ... ;)
 
Mikael_L skrev:
Och det fungerar utan golvvärme, bara det ... ;)
Det gör väl klinker också?
 
Klinker känns kallt att gå på utan golvvärme men har man en matta att stå på är det inga problem. Och i duschen så spolar man ju varmvatten på golvet så det känns varmt också.

Avloppsstammar kostar inte mycket pengar och är lätta att montera då de är friliggande, så merkostnaden för att byta hela stammen borde inte vara särskilt stor.
 
Andy78 skrev:
Om du vill få ner priset, lägg våtrumsmatta och våtrumstapet.
Och det finns sådana fina idag, våtrumsmatta som ser ut som klinker.
Har känt mig lite tveksam pga hur pass ful den nuvarande är, men kommer nog att köra med våtrumsmatta. Kanske är det inte tekniken som sådan som är ful utan decenniet då den lades. På väggarna hade jag tänkt mig tresposkivor.
 
  • Gilla
Pingo
  • Laddar…
pelpet skrev:
Klinker känns kallt att gå på utan golvvärme men har man en matta att stå på är det inga problem. Och i duschen så spolar man ju varmvatten på golvet så det känns varmt också.

Avloppsstammar kostar inte mycket pengar och är lätta att montera då de är friliggande, så merkostnaden för att byta hela stammen borde inte vara särskilt stor.
Hade inte tänkt på att klinker skulle vara kallt, utan bara räknat med att det skulle bli modernt och snyggt. Får se vad diverse byggfirmor har att säga när det blir dags. Skulle fått offert från en förra veckan men inte hört något från dem.
 
limstift skrev:
Har känt mig lite tveksam pga hur pass ful den nuvarande är, men kommer nog att köra med våtrumsmatta. Kanske är det inte tekniken som sådan som är ful utan decenniet då den lades. På väggarna hade jag tänkt mig tresposkivor.
Jag tänkte faktiskt på det häromdan, när man nämner våtrumsmatta, plastmatta etc så tänker man ofta på något från 80talet, grönt bla.
Och jag kan säga att just den mattan du visar har en bekant i badrummet och det är byggt 76 jag levde med den under min uppväxt.
Och det är nog så för att det är inte det första man tänker på idag när man ska lägga in golv.

Här är några moderna.

http://www.gerflor.se/golv-for-ditt-hem/produktsida/gerbad,330.html

Det går ju faktiskt inte å jämföra med 70tals blå / grön.
Personligen skulle jag lägga klinker med golvvärme då jag gillar sten och keramik, men är det en ekonomisk fråga så finns det ju också snygga våtrumstapeter och golv.

Bra med lite alternativ.
 
Redigerat:
Hade jag velat göra ett badrum snyggt och säkert till låg kostad så hade jag också kört vinylmatta och målade väggar. Jag har tidigare bott i en lgh med Forbo Pacific som golv jag gillade den mattan. Jag tror det kan bli snyggt i kombination med en vit vägg. Beckers Våtrumstäck Antikvit kan du få till bra pris på Bauhaus. Beckers har en guide till sitt system för våtrum.
 
Tror inte jag ska måla, och plasttapeter lockar inte heller. Kakel skulle tydligen vara väldigt arbetsintensivt medan tresposkivorna ser bra ut och ska gå snabbt att sätta rakt över befintliga tapeter.

Men alla förslag och synpunkter är naturligtvis välkomna. Kommer nog att göra om toan på övervåningen först. Dels så är det tämligen motbjudande i nuvarande skick och dels måste man ha tillgång till en medan badrummet renoveras och jag tänker då rakt inte begagna den i det skick den är i.
 
Toaletten är ju ett perfekt gds projekt då det ej behövs fuktspärr etc.
Är den riktigt risig då du inte vill använda den?
 
Andy78 skrev:
Toaletten är ju ett perfekt gds projekt då det ej behövs fuktspärr etc.
Är den riktigt risig då du inte vill använda den?
Bedöm själv: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/210995-rordragning-och-placering-av-wc-stol.html

Tanken med toan är att ta bort dörren, flytta stolen dit jag ritat på ena bilden, byta ut stol, handfat och spegel, skaffa bättre belysning (finns bara en lampa i rummet som är ca 3,5 meter långt), ha ett mekaniskt utsug och sedan nytt och fräscht plastgolv.
 
Såg tråden, det handlar ju mer om att bygga än att enbart göra om befintligt utrymme.
 
Krilleman
Andy78 skrev:
Toaletten är ju ett perfekt gds projekt då det ej behövs fuktspärr etc.
Är den riktigt risig då du inte vill använda den?
WC ska ha fuktspärr på golv med 10cm uppvik på vägg!
 
krilleman_215 skrev:
WC ska ha fuktspärr på golv med 10cm uppvik på vägg!
Ok och det gäller för toalett utan bad eller dusch?
Delades det inte in i olika zoner?
 
Krilleman
Andy78 skrev:
Ok och det gäller för toalett utan bad eller dusch?
Delades det inte in i olika zoner?
Japp, det gäller för vanlig WC.

Badrum delas upp i olika zoner. Nino borde ha stenkoll på detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.