Mikael_L skrev:
Om det var något slags läckage som syns som fläckar så borde det ju vara mer fläckigt på horisontella skarvar än på vertikala skarvar, där det måste rinna uppåt i muffen.
Så tänker jag iaf, och jag tror alltså inte att det där är läckage.

Men det borde väl vara möjligt, ifall du kan tänka dig att slösa en del vatten. Spola med ordentligt flöde en kvart-halvtimme eller så, medan du undersöker om det blir fuktigt någonstans.

Det kan säkert ändå vara en god idé att byta ut de gamla stammarna, men det är kanske inte så bråttom utan kan ta allteftersom det passar ihop med andra åtgärder?
Jag gjorde som du föreslog och lät vattnet i duschen rinna i en timme och mycket riktigt hade det läckt vatten. Ungefär 1-2 liter hade hamnat på källargolvet, så även om det läcker är det uppenbart en mycket liten läcka. Men kommer ändå att byta ut rören när det blir dags att ta itu med badrummet, vilket blir nästa år enligt gällande tidsplan.

Bifogar bild för de som av någon anledning vill glo på främlingars avloppsrör. :D
 
  • 130309_155822.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja då är det ju något som inte ska väntas med i onödan då.

Ty oron blir väl vad det kan tänkas läcka där det inte går att inspektera ... :eek:


Och så kan jag konstatera att jag trodde fel, alltså att jag inte trodde det var läckage ... :surprised:
 
Jag gillar dina avloppsrör, de ligger fritt och bra. :)

Det är lite svårt att se på bilden, men varifrån kommer rinnet egentligen? Normalt är det ju golvbrunnar som brukar ge sig först och om du har otur så kanske det kan vara golvbrunnen i duschen som är trasig varvid vatten kryper längs avloppsröret.

Kalkavlagringar har ju också egenheten att de kan transportera vatten mha kappiläreffekten tror jag. Kan det bidra till läckaget?
 
Staffans2000
Det är som sagt var den första generationens plastavloppsrör. Tunnväggiga och sköra. Om du inte knuffar till dem i onödan så klarar de sig säkert ett tag till. Kletet i skarvarna är inte så ovanligt att se, det är fett av varierande slag som genom åren spridit sig. Prova lite försiktigt med vatten och diskmedel, så blir det nog rent/renare.
 
pelpet skrev:
Jag gillar dina avloppsrör, de ligger fritt och bra. :)

Det är lite svårt att se på bilden, men varifrån kommer rinnet egentligen? Normalt är det ju golvbrunnar som brukar ge sig först och om du har otur så kanske det kan vara golvbrunnen i duschen som är trasig varvid vatten kryper längs avloppsröret.

Kalkavlagringar har ju också egenheten att de kan transportera vatten mha kappiläreffekten tror jag. Kan det bidra till läckaget?
Ur en annan vinkel verkar det komma från den översta skarven. Golvbrunnen till duschen är rakt ovanför den så om det nu skulle vara en läcka där är det inte mycket av huset som bör ha påverkats. Om kalket påverkat har jag inte den blekaste om, men det är väl inte omöjligt.

130309_155805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffan2000 skrev:
Det är som sagt var den första generationens plastavloppsrör. Tunnväggiga och sköra. Om du inte knuffar till dem i onödan så klarar de sig säkert ett tag till. Kletet i skarvarna är inte så ovanligt att se, det är fett av varierande slag som genom åren spridit sig. Prova lite försiktigt med vatten och diskmedel, så blir det nog rent/renare.
Intressant. Får ta och prova någon gång. Har inte gärna velat röra rören i onödan. :)
 
Var ute i kåken nu under helgen för att göra lite nytta. Såg att jag numera har en liten fuktskada där röret kommer ner från taket. Någon sådan fanns inte tidigare så kanske är det trots allt så att rören inte läcker men att en liten mängd har letat sig ner via golvbrunnen?

Sedan blev det ju bara ett par liter som hamnade fel efter att ha runnit i en timme så läckan kan ju inte vara allt för stor.

Är det något man kan se på golvbrunnen? Är en sådan svår att byta ut? Har för avsikt att åtgärda badrummet och då är det väl lika bra att byta den. Bifogar bilder med förhoppning att någon vis person kan hjälpa.

IMG_1533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Självklart byter du den där gamla golvbrunnen när golvet ska läggas om.

Golvbrunnar äldre än ca 1990-95 nåt är inte ens "godkända" längre. Dvs f-bolaget betalar inte ut ersättning vid skada.
 
Golvbrunnar äldre än 96 (om jag mins rätt) ska bytas när utrymmet renoveras för att försäkringen ska gälla vid vattenskada, även om det inte är golvbrunn/anslutning till dito så kommer antagligen försäkringsbolagen ändå anse det.
 
Är det inte så att det du ser som bruna fläckar bara är rester av fettet som de smetat på när de monterat ihop rördelarna? När de sedan målat rören har fettet med tiden missfärgat och trängt igenom färgen.
 
Mikael_L skrev:
Självklart byter du den där gamla golvbrunnen när golvet ska läggas om.

Golvbrunnar äldre än ca 1990-95 nåt är inte ens "godkända" längre. Dvs f-bolaget betalar inte ut ersättning vid skada.
Det är väl ett rätt stort ingrepp befarar jag? Om jag inte missförstått något är det brukligt att man har ett lager med cement ovanpå träplankorna och då blir man väl tvungen att hacka bort allt?

Hade hoppats att det skulle räcka med att lägga en ny matta ovanpå den befintliga, alternativt lägga klinker direkt på den. Men det kanske vore helt olämpligt att göra så?

Börjar misstänka att jag varit på tok för optimistisk vad det skulle kosta att renovera ett badrum.
 
Patrick E skrev:
Är det inte så att det du ser som bruna fläckar bara är rester av fettet som de smetat på när de monterat ihop rördelarna? När de sedan målat rören har fettet med tiden missfärgat och trängt igenom färgen.
Jag ska testa att skrubba rent fläckarna när det blir lite varmare. Så länge det inte är fekaliestalaktiter är jag glad. Målade i det källarrummet i somras och lät rören vara eftersom jag var rädd att de ändå skulle få bytas, men om det inte är något fel på dem får de ett lager färg i år.
 
Mikael_L
Hur man byter brunn och hur mycket jobb det är finns det dom här som är 1000ggr mer lämpade än mig att svara på.
Men som jag förstått är det mer eller mindre rutinåtgärd som ofta fixas rätt snabbt.

Men frågan är om äggskals-avloppen blir ett problem, att dom är så sköra att det är svårt att rädda rören?
 
Mikael_L skrev:
Hur man byter brunn och hur mycket jobb det är finns det dom här som är 1000ggr mer lämpade än mig att svara på.
Men som jag förstått är det mer eller mindre rutinåtgärd som ofta fixas rätt snabbt.

Men frågan är om äggskals-avloppen blir ett problem, att dom är så sköra att det är svårt att rädda rören?
Precis det svaret jag vill höra! Lätt ska det vara. Har fullt upp några år framöver så ju lättare desto bättre.

Får väl höra vad firmorna har att säga den dagen jag börjar ta in offerter för badrummet.
 
Mikael_L
Vänta bara lite till nino, tank och de andra badrumsbyggarna här har fått säga sitt.

Jag hoppas att jag inte har totalfel ... :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.