Hej. Sitter och planerar hur jag ska göra med ett WC-rum i mitt nyärvda hus. Toan är byggd i vad som enligt ritningen skulle vara en sidovind, men som delades upp och där ena halvan blev toa och andra ett förråd. Själv tycker jag det är oerhört opraktiskt att behöva gå in på toa för att komma till förrådet och har därför för avsikt att sätta för dörren mellan toa och förråd, och göra ett rum större genom att slå ut väggen mellan det och förrådet.

Istället för att toastolen är inklämd långt under snedtaket tycker jag det vore mer praktiskt att flytta den någon decimeter och samtidigt rotera den 90 grader. Frågan är om det går?

På våningen nedanför går (utgår jag från) avlopp och vattenledningarna i en liten "låda" på taket (eller vad man ska kalla det för). Jag trodde det var för att det inte fanns plats i bjälklagret för ett avloppsrör, men efter att ha läst lite på forumet så verkar det som om ett rör till en toa ska vara 110 mm. Korrekt? Och när jag tittade i trappan var avståndet mellan övervåningens golv och takpanelen nedanför cirka 23 cm och då borde det väl få plats?

I så fall infaller frågan varför man ens har bemödat sig att dra avloppet i "lådan"? Kan det t.ex. finnas någon bärande balk i vägen? Eller hamnar man för nära elledningen till taklampan?

Någon som har förslag eller kommentarer? (Och ja, jag ska byta ut stolen mot en ny.)

Jag bifogar bilder. Där jag har klottrat med orange hade jag tänkt att stolen skulle stå.


IMG_1515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har tyvärr inget konstruktivt att tillägga. Men någon kommer påpeka det och det kan lika gärna bli jag: kanske dags att tvätta dörren och väggen ovanför muggen? ;)
 
Tjugotre centimeter tjockt bjälklag? Säg att det i bästa fall är 2"8" golvåsar (troligen ännu klenare), och att dra 110's rör igenom dem försvagar dem för mycket för att det ska vara bekvämt? Ingen aning, en chansning bara...
 
Fluxor skrev:
Tjugotre centimeter tjockt bjälklag? Säg att det i bästa fall är 2"8" golvåsar (troligen ännu klenare), och att dra 110's rör igenom dem försvagar dem för mycket för att det ska vara bekvämt? Ingen aning, en chansning bara...
Enligt den informationen jag har ska mellanbjälklagret bestå av:

3"x7" bjälkar c/c 60, 3/4" underpanel, spånfyllning, 1"trägolv.

Jag är rädd att det inte säger mig allt för mycket, men jag har i alla fall lärt mig lite under tiden på det här forumet så om jag inte misstar mig är bjälkarna som håller upp huset ca 18cm höga, 7,5 cm breda, placerade med 60 cm i cc-mått och mellanrummet fyllt med sågspån, vilket ska vara ett tämligen uselt isoleringsmaterial.

Skulle ett avloppsrör försvaga en dylik konstruktion?
 
Realdoolar skrev:
Har tyvärr inget konstruktivt att tillägga. Men någon kommer påpeka det och det kan lika gärna bli jag: kanske dags att tvätta dörren och väggen ovanför muggen? ;)
Jag har sagt åt släkten att de får skrubba rent men de har kollektivt vägrat med hänvisning till att vidrigare toa inte finns. Det är visserligen sant, men det är ju därför de ska göra det.
 
Fluxor skrev:
Tjugotre centimeter tjockt bjälklag? Säg att det i bästa fall är 2"8" golvåsar (troligen ännu klenare), och att dra 110's rör igenom dem försvagar dem för mycket för att det ska vara bekvämt? Ingen aning, en chansning bara...
Vad jag tror Fluxor försöker förmedla är att det inte är aktuellt att borra sig igenom bjälkarna för ett 110 rör - ch det håller jag helt klart med om. Det torde absolut inte vara ett problem att lägga röret längst med golväsarna och så länge du inte har något i vägen så kan du dra röret som det passar dig - Det finns ju en möjlighet att man byggde lådan för avloppet bara för att det var enklast.
River du ut toaletten så river du antagligen golvet hur som och då skapar du dig snabbt uppfattningen om det går att dra röret på ett annat sätt.

Jag hade tur jag och S-ade bara mitt 110 rör mha av två 45 böjar för att smyga förbi syllen och på så vis få min toalett närmare väggen för att göra en redan liten toa aningens större.
 
Det är ju sant att man ser det om man river upp golvet. Vore skönt om man visste i förväg bara så man kan skissa på hur man ska inreda, men finns det ingen annan lösning är det bara att acceptera.

Vill gärna inte göra större ingrepp än nödvändigt, men att en del av golvet måste brytas upp om stolen skall flyttas är man ju ändå illa tvungen till. Synd bara att det inte finns några vettiga ritningar på hur huset är byggt.
 
Med stor sannolikhet går bjälkarna i mellanbjälklaget i samma riktning som takstolarna.

Som det ser ut på bilden är det taket ovan toan, så min gissning är att det kommer gå bra att flytta avloppet till toan " tvärs över rummet".

Om det sen går att bli av med lådan i taket under är svårt att gissa, då man inte kan se hur den är orienterad i förhållande till toan.
 
Om man förmodan måste ta hål, jacka en golvbjälke kan man förstärka upp regeln med plattjärn, var på ett ställe där vi fick jacka en hel del bjälkar, snickaren, timmermannen som var med förstärkte upp med 50mm x 10mm plattjärn som han bultade fast med fransk träskruv.

mvh
 
stoif skrev:
Med stor sannolikhet går bjälkarna i mellanbjälklaget i samma riktning som takstolarna.

Som det ser ut på bilden är det taket ovan toan, så min gissning är att det kommer gå bra att flytta avloppet till toan " tvärs över rummet".

Om det sen går att bli av med lådan i taket under är svårt att gissa, då man inte kan se hur den är orienterad i förhållande till toan.
Båda bilderna är tagna i samma riktning och på samma ställe fast på olika våningar. På andra sidan väggen sitter en motsvarande "låda" där rören viker av ner i krypgrunden.

Blev lättad av din gissning, är det lätt att flytta stolen slipper man sitta inklämd i ett hörn och läsa tidningen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.