Kan hålla med om K-rauta i Partille... när kommer utförsäljningsrean?
Alltid folktomt och anställda går runt med händerna i fickorna och ser uttråkade ut och gjort så nästan sen de öppnade. Hade de inte nån kampanj också ifall att man hittade till dem så fick man några % rabatt? De ligger ju lite off... :D

Dock bor jag bara några km ifrån k-rauta i Partille och då man får låna en kärra gratis så går det jämt upp tillskillnad mot att åka tvärs genom stan till Hornbach, dock beroende på vad man handlar så klart.
 
P
Krauta Malmö också ganska tomt. Ligger nästan vägg i vägg med Bauhaus. När jag bodde i Stockholm i närheten av krauta Arninge så var det faktiskt riktigt bra. Bauhaus Barkarby var dock en katastrof!
Men jag måste säga att Krauta har bättre kvalite på urvalet av varor. Bauhaus har rätt ganska kassa varor och personal. Personalen är bäst på Hornbach men har generellt sämre varor än Krauta. Just det där med personal. Det finns alltid undantag. Har stött på några riktiga ess på Bauhaus och ett par riktiga nollor på Hornbach. Några som stod och ljög om att dom kunde vissa saker och när jag sa att det dom sa inte kunde stämma så gick dom bara...

Men som tråden handlar om Bauhaus så är som sorgliga i allmänhet. Personalen kan "sin hylla" och vet INGET om vad som finns i hyllan bakom,. Kan och kan.. dom kanske vet vad saken heter men vet inte alltid vad man ska ha den till.....
Var på Bauhaus Löddeköpinge i sommras för att köpa trallskruv och frågade efter "Grabbers nya Trex skruv" som dom gjorde reklam på TV om. Snubben hade noll koll. Hade inte sett reklamen någonstans och hade inte fått veta något av någon heller. Frågade om han visste vad jag menade för skruv. Han hade väl nån sortiment katalog... men nej..... jag gick och köpte mina 3000 skruv på annan plats
 
Kul tråd som jag bara ramlade över....

För ett antal år sedan hittade jag precis de trädgårdsplattor jag ville ha på Bauhaus i Botkyrka (Stockholm). 5 pallar plattor levererades till min hemadress och jag började gladeligen men slitsamt lägga dessa. När jag hade ungefär en tredjedel av ytan kvar och kommit en bit till så upptäcker jag till min förfäran att något är fel. Det visar sig att i de sista två pallarna har plattorna en signifikant annorlunda ytstruktur.

Jag åker till Bauhaus och förklarar situtationen och efter sedvanlig eskalering två steg upp (tysk ordning - golvpersonalen får inte hantera annat än strikt normal försäljning) så hänvisas jag till Bauahaus i Länna eftersom pallarna som är kvar i Botkyrka också har fel struktur. Nåväl, jag kan ju inte riva upp alla de satta plattorna, så jag sätter mig och åker de 4 milen till Länna. Det visar sig dock genast att även dessa plattor är av fel batch och jag hänvisas till Bauhaus i Barkaby. Ja, vad gör man - det är ju panik? Jag sätter mig och åker ytterligare 5 mil till Barkaby (eller är det ännu längre?). Och se där visar det sig att det är rätt batch. Nu är det väl löst tänker man - men icke.

Nu följer en cirkus utan like för Barkaby menar att man inte kan leverera plattor för Botkyrkas räkning. Min adress ligger ju utanför Barkabys leveransområde. Nu eskaleras det vidare och efter diverse telefonsamtal till Botkyrka så kommer man fram till den fenomenala eftergiften att Bauhaus i Barkaby kan tänka sig att leverera sina plattor till Bauhaus i Botkyrka. Där ska de lastas av för att sedan lastas på en ny lastbil för leverans till mig. Gissa om jag fick ringa många samtal för att försäkra att just precis plattorna från Barkaby också var de som lastades på lastbilen till mig.

Nåväl, nu ligger plattorna där, så historien slutade bra.

Pen
 
Redigerat:
Jag handlar mycket både på hornbach och bauhaus, båda har sina för och nackdelar och jag kan inte säga att jag föredrar den ena framför den andra. Häromveckan på bauhaus hade dom en liten bordsbandslip nedsatt till halva priset 5-600:- Jag sa att 300:- kan jag tänka mig, och det kunde dom också :) Jag hade nog köpt den ändå, men ibland går det att pruta på bauhaus har jag märkt. Bauhaus har för övrigt 12% prisgaranti. När jag hittade saker på hornbachs elavdelning till priser långt över clas ohlson sa dom att det var bättre kvalite på hornbachs grejer, men sa jag, det är ju samma leverantör och exakt samma artikelnummer från leverantören. Ja, men det är bättre kvalite på våra grejer, sa dom igen. Och inte sänkte dom priset på hyllan trots att dom garanterade lägsta pris.

Virkeskvaliteten på bauhaus är som regel bättre än på hornbach, men bauhaus drive through är helt hopplös.

När jag bad om att få en färgburk bruten på hornbach vägrade dom "det får vi inte" sa dom. Sämre kundservice än så får man leta efter, tycker jag.
 
Vaddååå dålig kundservice?

När jag kom tillbaka med en motorsåg med skuret ramlager till Bauhaus vägrade dom ta garanti med motiveringen att jag bytt startsnöret själv......

Bara att konstatera att dessa bägge giganter behandlar jag med samma trovärdighet som hälarna på Kvibergs marknad.

/Anders
 
Skulle köpa en förrådsdörr, vänsterhängd, på Bauhaus i Malmö. Kollade på hemsidan att vänsterhängd dörr fanns, däremot var den högerhängda slut. I verkligheten visade det sig vara tvärtom, den vänsterhängda var slut men det fanns högerhängda dörrar i den dimensionen. "Det hade visst blivit något fel i datan...."

Efter denna upptäckt skulle man kunna tro att de gick in och rättade informationen på hemsidan. Icke!
 
janwide
Är mycket nöjd med Bauhaus Örebro. Har alltid ställt upp och löst problem som uppkommit. Att deras kompetens inte alltid är så hög kompenserar jag med Byggahus.se ;-)
 
Håller med bigsnuckes resonemang i inlägg #15, iof kan jag inte bedömma hornbach, k-rauta för mestadels handlar jag på byggmax alt. bauhause och det är ju förstås pga priserna men förstår att en kunnig personal med kompetens kostar ju mer i form av lön än de yngre kanske 1a jobbsökarna och det är väl det som gör att priserna är lägre än de mer etablerade kända varuhusen.

En sak som är bra generellt är att personalen iaf är bra på att visa och hitta vad man söker.
 
D
Men Hornbach fuskar med priserna på kakel/klinker. Köpte klinker-plattor med modulmått 33,3x33,3cm. 89:-/m2 men ett paket med 15 plattor kostade 151. När jag påpekade för dem att 0,333x0,333x15x89 = 148:- så struntar de helt i detta och de har ännu inte lyckats förklara hur de försvarar detta räknefel och vägrar korrigera. Men det är klart att 89:-/m2 ser bättre ut än 91:-/m2.

Plattorna är 32,8cm stora så de har redan räknat med en maximal fogbredd på 5mm (max enligt EN14411) när de har angivit storleken till 33,3cm, så de kan inte försvara prisskillnaden med fogen.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.