S sepani skrev:
ag har en äldre modell, men nog lika bra köpa en ny.
Visa vad du har, alla multimetrar kan mäta resistans (motstånd) vilket är det du ska mäta här.
Multimetern ska vara inställd på lägsta resistansområdet, ofta 200 ohm.
Du lossar begränsningskabeln i båda ändar och mäter resistansen.
Den bör vara under 20 ohm, ju lägre dess bättre.

Guidekabel vet jag inte, jag har ingen guide på min Bosch Indego men det kommer säkert svar på det.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Guide till slinga skall vara under 20 ohm också. Begränsning/guide till jordspett skall vara på tusentals ohm, helst megaohm.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Om du lyfter på kåpan så står de om den är inom inkörning för laddning eller vad står de då ?
 
R Rickard.lj skrev:
Om du lyfter på kåpan så står de om den är inom inkörning för laddning eller vad står de då ?
Det står något i stil med ”söker efter laddstation”
 
Kan ju vara batteriet också, men den största indikationen på detta är att klipptiderna blivit kortare och kortare.

Om en cell i batteriet går sönder kan dock försämringen komma snabbt.

En beskrivning av hur klippningen ser ut från det att klipparen åker ut från stationen till dess att den åker in (med tidsangivelser) skulle göra det enklare att förstå vad som händer.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kan ju vara batteriet också, men den största indikationen på detta är att klipptiderna blivit kortare och kortare.

Om en cell i batteriet går sönder kan dock försämringen komma snabbt.

En beskrivning av hur klippningen ser ut från det att klipparen åker ut från stationen till dess att den åker in (med tidsangivelser) skulle göra det enklare att förstå vad som händer.
Ska kolla. Klipptiden är dock inte så kort (mer än 1h uppskattar jag). Men kan batteriet verkligen göra att den inte hittar till laddstationen? Att den till slut inte har något batteri kvar (efter ha försökt i 30 minuter) är väl inte samma? Jag funderar att antennen (?) i laddstationen fungerar när klipparen är på baksidan, men när den är på framsidan verkar den inte hitta tillbaka (edit den hittar inte tillbaka, mer än ibland…). De senaste tillfällena när den klippt på framsidan har den ”fastnat”.
 
Allt tyder ju på att guiden inte fungerar. Om du kopplar ur den så skall den ju följa begränsningskabeln istället, fungerar det?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Allt tyder ju på att guiden inte fungerar. Om du kopplar ur den så skall den ju följa begränsningskabeln istället, fungerar det?
Ett bra tips, ska pröva det
 
Jag tycker att det där rycket framåt för att sen börja backa igen ser misstänkt ut. Samtidigt kör den ju rakt när den väl går framåt, så knappast motorfel, men kanske något med krocksensorn? Jag skulle ta av kåpan och se till att det ser rent och snyggt ut i alla fall.

Sen är jag skeptisk till att klipparen söker stationen för mycket med laddstationens signal. Min erfarenhet av det är också att klipparen kan stå bredvid laddstationen och muppa sig. Så jag skulle ha den signalen på minimum så att den bara upptäcks när roboten kommer via guiden.

Inställningar för en robotgräsklippares laddstationssignal, begränsningsslinga, och guidning, inklusive tidsfördröjningsinställningar för varje alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär har jag mina inställningar.

Ett annat sätt att kolla guiden på än mätning är att sätta kontakten på ena begränsningskabelstiften (och den andra kvar på sitt). Har du fortfarande fast grönt sken då borde guiden vara ok.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det där rycket framåt för att sen börja backa igen ser misstänkt ut. Samtidigt kör den ju rakt när den väl går framåt, så knappast motorfel, men kanske något med krocksensorn? Jag skulle ta av kåpan och se till att det ser rent och snyggt ut i alla fall.

Sen är jag skeptisk till att klipparen söker stationen för mycket med laddstationens signal. Min erfarenhet av det är också att klipparen kan stå bredvid laddstationen och muppa sig. Så jag skulle ha den signalen på minimum så att den bara upptäcks när roboten kommer via guiden.

[bild]
Såhär har jag mina inställningar.

Ett annat sätt att kolla guiden på än mätning är att sätta kontakten på ena begränsningskabelstiften (och den andra kvar på sitt). Har du fortfarande fast grönt sken då borde guiden vara ok.
Krocksensorn har utlöst efter knivbytet då jag vänt den upp och ned. Därefter har jag städat mycket noga under skalet så det verkar nu ok. Om jag kopplar bort guiden, kommer den då att t v fungera? Och söka sig till laddning via begränsningstråden?
 
Det beror lite på vad du har för inställningar. Som du ser av app-bilden ovan går det att ställa in. Det går förstås även utan app, genom menyerna.

Men att inte nyttja guiden är ju lite att ta bort en av Husqvarnas stora fördelar.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror lite på vad du har för inställningar. Som du ser av app-bilden ovan går det att ställa in. Det går förstås även utan app, genom menyerna.

Men att inte nyttja guiden är ju lite att ta bort en av Husqvarnas stora fördelar.
Absolut, jag vill kunna använda den men om klipparen klarar sig på begränsningstråden ett par veckor över semestern slullle det vara bra.
 
Uppdatering: idag hade roboten klippt sedan kl 10 och när vi kom kl 11.15 hade den slutat klippa och ”irrade” efter stationen. Jag öppnade luckan och stod ”söker”. Tryckte ”parkera” i tre h och då följer den snart (efter lite ”letande”) det som måste vara guide kabeln o parkerar snyggt… Husqvarna robotgräsklippare med displayen som visar meddelandet "SÖKER". Styrpanelen är dammig och omgiven av smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
Det jag funderar på (långsökt, men…) är att jag vid ett tillfälle i våras (då roboten fastnat) fick möjlighet att välja alternativet ”klipp tills batteriet tar slut” och gjorde då det. Jag trodde så klart inte att det menades bokstavligen, men så var det; den klippte och stannade där den var…upplever att problemen har varit sedan dess, där den till och från fungerat ”ok” i några dagar. Kan jag ha stört något, och går det att ”nollställa” den? Eller kan det vara en dålig idé? Jag kan inte heller hitta tillbaka till alternativet ”klipp tills batteriet tar slut” i menyn….
 
D Dilato skrev:
Visa vad du har, alla multimetrar kan mäta resistans (motstånd) vilket är det du ska mäta här.
Multimetern ska vara inställd på lägsta resistansområdet, ofta 200 ohm.
Du lossar begränsningskabeln i båda ändar och mäter resistansen.
Den bör vara under 20 ohm, ju lägre dess bättre.

Guidekabel vet jag inte, jag har ingen guide på min Bosch Indego men det kommer säkert svar på det.
Jag har denna mätare till vänster och även något till höger (ärvt och därför inte är så insatt i…)

Digital multimeter av märket Powerfix KH 3320 med kablar liggande på stenbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gula spänningsmätare med display liggande på stenbeläggning, en är ansluten med en svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.