Att klippa till batteriet är slut kalas också "manuellt läge". Detta använder man om man har plättar där den inte kan gå hem själv, då letar den inte alls efter laddstationen utan klipper till dess batteriet är slut, sedan får man manuellt bära in den i laddstationen. Du är inte i detta läget då den letar efter laddstationen.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag har denna mätare (som jag ärvt och därför inte är så insatt i…)

[bild]
Ställ in den på 2k Ohm. Och mät:
- slinga till slinga (bör vara under 20 ohm)
- slinga till guide (bör vara under 20 ohm)
- singa till jordspett (tryck ned en grep eller liknande i marken där den garanterat är fuktig - här bör resistansen vara på megaohm, så du kan behöva höja skalan till 200M för att få något resultat).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ställ in den på 2k Ohm. Och mät:
- slinga till slinga (bör vara under 20 ohm)
- slinga till guide (bör vara under 20 ohm)
- singa till jordspett (tryck ned en grep eller liknande i marken där den garanterat är fuktig - här bör resistansen vara på megaohm, så du kan behöva höja skalan till 200M för att få något resultat).
Jag måste fixa nytt batteri till mätinstrumentet och ska mäta men idag har klipparen gått tre cykler och klockrent hittat ladd…🙀🙀
 
S sepani skrev:
Jag måste fixa nytt batteri till mätinstrumentet och ska mäta men idag har klipparen gått tre cykler och klockrent hittat ladd…🙀🙀
Nästa gång, hota med felsökning igen så sköter den sig...
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det regnat lika mycket i Skåne som i andra delar av landet, men har det det kan en lätt skadad kabel haft dålig ledningsförmåga i vätan, men blivit bättre när det torkat upp.

Med andra ord, det kan mycket väl vara så att guidekabeln är skadad, men att felet bara visar sig när det är blött i marken. Än så länge…
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om det regnat lika mycket i Skåne som i andra delar av landet, men har det det kan en lätt skadad kabel haft dålig ledningsförmåga i vätan, men blivit bättre när det torkat upp.

Med andra ord, det kan mycket väl vara så att guidekabeln är skadad, men att felet bara visar sig när det är blött i marken. Än så länge…
Jag har det problemet hos mig, guiden fungerar dåligt när det regnat, men när det torkar upp så fungerar den igen. Nu har jag iofs dubbelt så mycket guide som man skall ha enligt specen också. Har nästan dubbelt så mycket begränsningskabel till min robot också. Men AM220AC verkar klara det mesta...
 
Nu irrade klipparen igen på samma ställe, den verkar inte hitta stationen. Jag öppnar och instruerar ”parkera” och då tuffar den lugnt tillbaka till laddstationen utan problem…det är alltså tydligt att den kan hitta dit…men varför irrar den då…jag ska mäta motstånd det kan vara (?) brott men hur kan den då alls hitta hem…?🙀🙀
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om det regnat lika mycket i Skåne som i andra delar av landet, men har det det kan en lätt skadad kabel haft dålig ledningsförmåga i vätan, men blivit bättre när det torkat upp.

Med andra ord, det kan mycket väl vara så att guidekabeln är skadad, men att felet bara visar sig när det är blött i marken. Än så länge…
I vart fall har det regnat mycket…men det känns ändå lite random att den fungerar ibland o ibland inte…i vart fall känns det som att jag ringat in problemet till framsidan där den tappar bort sig…får se vad mätningen av motståndet ger
 
Redigerat:
Jag har nu kollat ”allt” och inget verkar vara fel…nu (!) går även klipparen som den ska. Det kan alltså ha varit det fuktiga klimatet…nu har jag köpt ett extra batteri som antagligen kommer väl till pass när det blir dags…inte lönt skicka tillbaka det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.