4 874 läst · 47 svar
5k läst
47 svar
Batteridriven motorsåg - Husqvarna vs Makita
N Nygge72 skrev:
Okej, kan ha överdrivit lite, eller, jo, lite 🙄H Harald Blåtumme skrev:
Risker finns överallt och utan att ta risker kommer man ingenstans i livet, men ja, vissa kommer snabbare till kyrkgården än andra.
Har försökt lära sonen att ta medvetna risker hela tiden genom att bedöma sannolikhet vs konsekvens, så jag har faktiskt uppmanat honom till att ta massor av överdrivna risker där konsekvensen är obetydlig, då lär man sig hur bra man är på att bedöma sannolikheten och att det ibland gör lite ont. Det har fungerat väldigt bra hitintills, han har många vänner som helt saknar förmågan att värdera just konsekvens och tar helt galna risker med ganska jobbiga utfall.
Har några kompisar som missat just delen kring konsekvensbedömning, ähhh, den här stroppen håller nog, det är ju en helt okej risk att ta om man lyfter något billigt och ingen är under, men, vips så får alla kompisar träffas i kyrkan och barnen på 5 och 7år undrar vaför pappa inte kommer hem från jobbet.
Eller 220km/h genom skogen i mörkret, oops en älg, och så blev det kyrkan igen, eller han är ju inte aggresiv och slår mig inte när han är nykter, det kanske blir bättre.
Den sista känns taskig att skuldbelägga stackars tjejjen som fick 17 knivhugg i ryggen, men ja, hade hon gjort en bättre riskbedömning hade hon kanske inte behövt hamna där.
Men att förflytta riskanalysen och även BESLUTET från konsumenten till tillverkaren eller någon överförmyndare i sammhället stör jag mig på, ibland uttryckt med en apatisk suck men ibland blir jag både förbannad och upprörd, dock inte tillräckligt för att gör något åt det eftersom många regler och spärrar går att kringgå.
Och innan någon kommer dragandes med att jag förespråkar total anarki, så nej, aboslut inte. Men det får inte gå till överdrift, för tillslut kommer någon från socialstyrelsen sitta hemma hos personer och begränsa hur mycket socker dom får äta
Fundering, ni som valt batterisågar har ni då också sett till att införskaffa sågbyxor och kängor/stövlar med skydd? Utifrån skydd så blev det fokus på batterisåg, men det som verkligen skyddar är det du har på dig.
Besvarar inte trådens fråga, men bör ingå i kalkylen om ni vill köpa en kedjesåg.
Besvarar inte trådens fråga, men bör ingå i kalkylen om ni vill köpa en kedjesåg.
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Jag skaffade sågbyxor när jag köpte sågen, och vet att jag även borde skaffa kängor eller stövlar även om det inte är gjort ännu.A AndersS skrev:
Jag tänker på dessa med. Speciellt då jag har extrem respekt för motorsågar. Har släktingar och bekanta som fått hugg som gjort att de vara mm från katastrofer, då de gått upp i ansiktet och rispat dem (på den tiden då man ej lade fokus på säkerhet)A AndersS skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Jag har en hjälm med visir också. Saken är väl mer att säkerhetskläderna bara gör nytta om man faktiskt har dem på sig, och där erkänner jag att jag slarvar ibland. Jag är noga när jag fäller och grovkapar, men jag använder exempelvis sågen för att kapa ved också och där är jag inte lika noga med byxor och hjälm.N Nygge72 skrev:
Nu har jag ett kortare blad på min Makita än de bensinare jag kört när jag varit ute i skogen. Men det ska väl erkännas att utöver vanliga skyddsglasögon mot sprutande flis o grenar har jag ingen skyddande utrustning på mig när jag sågar med denna i trädgården. En stor anledning är nog utöver bladets längd att jag inte står/går i ojämn terräng eller kliver över det jag fällt. Det blir några raka kapningar för att dela upp stora grenar som tallarna tappat, eller några väl valda grenar på äppelträden. Har hunnit köra rätt mycket med den under de år jag nu haft den och aldrig har jag fått så mycket som ett litet ryck/hugg eller kast så kanske man lurats till att känna att risken är mindre än den faktiskt är. Dock de få gånger när jag kört bensinare i skogen (med full skyddsutrustning) har jag både hållit på att snubbla och fått grenar som smällt till på sågen, o en del andra situationer där man tänkt ”det där kunde gått illa om jag inte varit så försiktig som jag nu va”. I skogen är det helt enkelt massa skog runt det som ska kapas/fällas som försvårar det hela markant.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 493 inlägg
Amen.Gimp skrev:Men att förflytta riskanalysen och även BESLUTET från konsumenten till tillverkaren eller någon överförmyndare i sammhället stör jag mig på, ibland uttryckt med en apatisk suck men ibland blir jag både förbannad och upprörd, dock inte tillräckligt för att gör något åt det eftersom många regler och spärrar går att kringgå.
Och när tillverkarens (säkerhetsstandarden) inför alltför långtgående säkerhetsfunktioner så blir de kontraproduktiva och folk börjar söka lösningar att gå förbi dem, åtminstone jag 😎. Bältesvarnaren för baksätet i bilen är en annan sådan, men har inte lyckats hitta sladdarna jag behöver koppla om än. Man lär sig ingenting av överdrivna skyddskrav i bruxet, eller jo, man kan i vissa fall lära sig hur man går förbi dem
Jag har inlett en andra omgång mot arbetsmiljöverket nu. Den första avslogs pga att det inte skett någon olycka med min häcksax ännu om jag tolkar dem rätt.
Medlem
· Sverige
· 5 315 inlägg
Samtidigt som jag köpte denna Meec 40v batterisåg skaffade jag även passande sågbyxor till de som ska använda denna såg. En självklarhet, jag har sett vilka skador en sågkedja kan göra och det är inte vackert.
På ett sätt är batterisågarna lurigare än bensinsågar - i princip lika farliga bara att de är helt tysta ”på tomgång” dvs arbetsberedda.
Hjälmar med visir har vi sedan tidigare, även huggarstövlar med sågskydd.
Blev litet imponerad av hur smidiga och lätta moderna sågbyxor är tex Oregon Yukon, när inte tjejerna använder dessa så har jag dessa extremt mycket hellre än mina old-school svintunga…
___
Ps. Dessutom är priset extremt lågt på helt ok sågbyxor typ oregon.
På ett sätt är batterisågarna lurigare än bensinsågar - i princip lika farliga bara att de är helt tysta ”på tomgång” dvs arbetsberedda.
Hjälmar med visir har vi sedan tidigare, även huggarstövlar med sågskydd.
Blev litet imponerad av hur smidiga och lätta moderna sågbyxor är tex Oregon Yukon, när inte tjejerna använder dessa så har jag dessa extremt mycket hellre än mina old-school svintunga…
___
Ps. Dessutom är priset extremt lågt på helt ok sågbyxor typ oregon.
Redigerat:
Kan tillägga att allt detta med problemen pga automatisk avstängning på Makita verkar väldigt jobbigt. Men det är inget jag märkt heller med mina Husqvarna-maskiner i praktisk drift. Det är mycket ovanligt att de slår av under normalt arbete. Oftast bara i samband med pauser.K Kane skrev:
På de Husqvarna batterimaskiner jag använt funkar det lika bra med höger som vänster hand. Vilket är väldigt smidigt om man vill kunna byta hand.Bo.Siltberg skrev:
Tja, det är väl så med allt. Har man inte kunskapen är riskerna större.H Harald Blåtumme skrev:
Med rätt kunskap och ordentlig säkring kan man såga med en hand uppe i träd. Såväl med höger som vänster hand. Faktum är att det ibland funkar bättre med vanlig såg än med topphand eftersom man når längre. Fast som Mowgli säger "jag är både listig och stark" det krävs kunskap och styrka att såga på rak arm...
Jag menar att kan man och vet man vad man gör är det inget problem att göra det man gör. Oavsett vad det är. Och naturligtvis omvänt utan kunskap, träning och erfarenhet bör man såklart avstå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 493 inlägg
Jag surfade lite tidigare på vilken standard som används.
Makita: EN 62841-4-1
Milwaukee: EN 62841-4-1
Husqvarna: EN 62841-1
Det är 62841-4-1 som innehåller kravet på att slå av strömmen inom 5 sekunder. Husqvarna duckar för den och följer huvudstandarden för handhålla motorredskap! Tydligen verkar det inte finnas krav och kontroller på att man följer "rätt" standard
Nu har det inte framkommit om dagens motorsågar från Makita bryter efter 1 eller 5 sekunder. En äldre version av 62841-4-1 säger 1 sek, men den uppdaterades 2022 tror jag.
5 sekunder kanske räcker...
Det är 62841-4-1 som innehåller kravet på att slå av strömmen inom 5 sekunder. Husqvarna duckar för den och följer huvudstandarden för handhålla motorredskap! Tydligen verkar det inte finnas krav och kontroller på att man följer "rätt" standard
Nu har det inte framkommit om dagens motorsågar från Makita bryter efter 1 eller 5 sekunder. En äldre version av 62841-4-1 säger 1 sek, men den uppdaterades 2022 tror jag.
Jag var i kontakt med Makita supporten, och de sa att den nya modellen kommer ha ett standby läge i 5min, sen bryts strömmenBo.Siltberg skrev:Jag surfade lite tidigare på vilken standard som används.
Medlem
· Sverige
· 5 315 inlägg
Som jämförelse: den där Meec-sågen inkl 4 Ah batteri och laddare för 2500 kr har inga dylika funktioner alls kan jag konstatera.
Faktum är att jag är tacksam för det, som jag sade tidigare så funkar kastskyddet som en mycket effektiv huvudbrytare precis som det gör på bensinsågar. Det behövs verkligen inga andra av/på-funktioner.
Faktum är att jag är tacksam för det, som jag sade tidigare så funkar kastskyddet som en mycket effektiv huvudbrytare precis som det gör på bensinsågar. Det behövs verkligen inga andra av/på-funktioner.