4 872 läst · 47 svar
5k läst
47 svar
Batteridriven motorsåg - Husqvarna vs Makita
Jag menar att min Ryobi gör lika, dvs att så fort du släpper gasen, så är man tvungen att aktivera handtagsbrytaren för att strömmen skall kunna slå till igen. Sen menar jag att svärdet sluta skära snabbt som är bra. Jag är oxå vänsterhänt, så det kanske är vi som får problem. För jag måste oxå byta tag typ för att komma åt brytaren bra. Det irriterar mig dock, att den inte är bättre gjord så man kan hålla överallt på hantaget och det aktiverar strömmen. Min är känslig därBo.Siltberg skrev:Har bensinsågar en strömknapp, eller menar du att motorn stoppas när man släpper gasen?
Vilken funktion tänker du på när du säger "gör samma"? Jag pratar om strömmen till maskinen, strömknappen. Är det den du tycker är bra?
Jag är vänsterhänt. Det kan göra lite skillnad map att nå strömknappen. Jag måste byta handgrepp på min DUX60. Det funkar 10 ggr, sedan söker man desperat efter en lösning.
Nu har jag inte sågen i näven men som jag minns det på min Makita så har du ett handtag med en brytare på ovansidan som du måste hålla in samt undertill har man gasreglaget. Det är nog enbart ca 5sek efter att man släppt hela handgreppet, dvs det övre säkerhets reglaget som den stänger av sig, men kan ha fel. Det är i alla fall irriterande för jag ofta finner att jag lägger ifrån mig sågen lite kort för att fösa undan grenar eller dylikt. On-knappen i fråga sitter uppe på handtaget så det går att direkt använda tummen för att sätta på den igen men ser inte säkerhetsvinsten här utöver att ett småbarn inte bara kan greppa den o köra igång den i en hand.
Obs inte samma såg som jag har men snarlik:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 306 inlägg
Dessutom har man ju kastskyddet som duplicerar denna on/off-funktion. Enkelt att använda kastskyddet som säkerhetsbrytare, det rekommenderas även på bensinsågar när man ställer ifrån sig sågen eller förflyttar sig med motorn på tomgång dvs "startklar".
Jag skulle vilja misstänka att detta beror på något nytt direktiv, eller en annan tolkning av ett existerande. Jag har en Makita motorsåg som är ett antal år gammal. Den är på i minst en minut efter man använt den. Samma funktion på den men tiden skiljer sig.
Ja jag anade att det var så. Tror tyvärr det är något man får leva med då det kommer till sånna här batteridrivna trädgårdsverkyg som på något sätt sågar. När det gäller motorsåg känner jag nog att det inte är en nackdel för mig då jag har så stor respekt för demT TypRätt skrev:Nu har jag inte sågen i näven men som jag minns det på min Makita så har du ett handtag med en brytare på ovansidan som du måste hålla in samt undertill har man gasreglaget. Det är nog enbart ca 5sek efter att man släppt hela handgreppet, dvs det övre säkerhets reglaget som den stänger av sig, men kan ha fel. Det är i alla fall irriterande för jag ofta finner att jag lägger ifrån mig sågen lite kort för att fösa undan grenar eller dylikt. On-knappen i fråga sitter uppe på handtaget så det går att direkt använda tummen för att sätta på den igen men ser inte säkerhetsvinsten här utöver att ett småbarn inte bara kan greppa den o köra igång den i en hand.
[bild]
Antingen direktiv (troligen för inget barn skall kunna starta som är i närheten utifall hanteraren slarvar och lämnar unde ruppsikt) eller försäljningsargument för säkrare sågdof skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 493 inlägg
Som jag skrev så är det ett krav som tillkommit i senare produktsäkerhetsstandarder för häcksaxar och motorsågar och kanske andra redskap också.
Frågan är varför man gör en annorlunda bedömning av batterisågar än bensinsågar. Kanske anses inte batterisågar vara avsedda för proffs utan främst för vanligt folk som inte är så vana.
Men i vilket fall är det en kontraproduktiv säkerhetsåtgärd då folk istället försöker hitta omvägar för att skiten inte ska bli strömlös så fort man släpper taget om den. Det lär dock bli en utmaning att få till en ändring. Kanske skrev jag detta i den andra tråden, men de har faktiskt insett att det inte är bra då det kom en uppdatering av standarden för häcksaxar som ökade kravet på 1 sekund till 5 sekunder.
Frågan är varför man gör en annorlunda bedömning av batterisågar än bensinsågar. Kanske anses inte batterisågar vara avsedda för proffs utan främst för vanligt folk som inte är så vana.
Men i vilket fall är det en kontraproduktiv säkerhetsåtgärd då folk istället försöker hitta omvägar för att skiten inte ska bli strömlös så fort man släpper taget om den. Det lär dock bli en utmaning att få till en ändring. Kanske skrev jag detta i den andra tråden, men de har faktiskt insett att det inte är bra då det kom en uppdatering av standarden för häcksaxar som ökade kravet på 1 sekund till 5 sekunder.
Enligt manualerna för mina HQ batterimaskiner så skall de slå av efter 3 minuter. Inget jag märkt som ett problem.Bo.Siltberg skrev:Som jag skrev så är det ett krav som tillkommit i senare produktsäkerhetsstandarder för häcksaxar och motorsågar och kanske andra redskap också.
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
HejN Nygge72 skrev:
Den har fungerat mycket bra. Man vänjer sig vid att behöva trycka in knappen upptill innan man kan börja såga. Jag är inget proffs och tycker inte att man ska ha bråttom när man sågar, så de extra sekunderna ser jag som en bra påminnelse om säkerheten. Men den är tyst och räcker för mina behov. Min enda invändning är att batterierna kan gå varma rätt snabbt om man sågar länge utan paus eller om det är varmt ute. Då stannar sågen, och man måste låta batterierna svalna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 493 inlägg
Bo.Siltberg skrev:Som jag skrev så är det ett krav som tillkommit i senare produktsäkerhetsstandarder för häcksaxar och motorsågar och kanske andra redskap också.
Men i vilket fall är det en kontraproduktiv säkerhetsåtgärd då folk istället försöker hitta omvägar för att skiten inte ska bli strömlös så fort man släpper taget om den. Det lär dock bli en utmaning att få till en ändring. Kanske skrev jag detta i den andra tråden, men de har faktiskt insett att det inte är bra då det kom en uppdatering av standarden för häcksaxar som ökade kravet på 1 sekund till 5 sek
De räknar säkert inte med att man lämnar de på tomgång (då det säkert står i manualen att man ej skall göra det, och därmet friskriver sig), och då anser att den är för krånglig för ett barn att starta. Är ju skillnad med ett elverktyg på den punktenBo.Siltberg skrev:Som jag skrev så är det ett krav som tillkommit i senare produktsäkerhetsstandarder för häcksaxar och motorsågar och kanske andra redskap också.
Japp, Husqvarna. Årsmodell 2024.Bo.Siltberg skrev:
Häcksax, motorsåg och röjsåg har jag sett i manualen har 3 minuters gräns. Inget jag märkt av vid normalt användande så det är bra.
När man står och balanserar på en stege och ska såga med en hand blir man galen av alla säkerhetsfunktioner.
På 60-talet stod det i instruktionsboken hur man justerade ventilerna på bilen, nu står det att man inte ska dricka batterisyran.
Vad hände med handling/konsekvenstänket?
På 60-talet stod det i instruktionsboken hur man justerade ventilerna på bilen, nu står det att man inte ska dricka batterisyran.
Vad hände med handling/konsekvenstänket?
Det var nog för de som stod och balanserade på en stege och sågade med en hand, som de var tvungna att ändra, för några skickliga advokater i land som USA där man kan stämma för vad som helst såg till att balanskonsterna lönade sigGimp skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 306 inlägg
Saken är den att du under inga som helst omständigheter ska hantera motorsågar stående på en stege och/eller såga med en hand. Finns ett speciellt yrkesskrå av arborister som är utbildade på hur man arbetar säkert uppe i träd med topphandsåg, för kreti och pleti är det helt livsfarligt.Gimp skrev: