Ja, självklart!
zibro skrev:
Det krävs att man har tim taxa på elavtalet för att kunna utnyttja det.Ett vanligt rörligt elavtal gäĺler inte det.

• Gilla
1
  • Laddar…
Tack, kul att läsa. Får man statlig ”rabatt” om man inte har egen förnyelsebar elproduktion?
zervez zervez skrev:
Jag gjorde en beräkning nyligen till en vän som hade samma tankar. Ni kan se kalkylen här. [länk]

Sammanfattningen är denna
[bild]

K KarinC skrev:
Tack, kul att läsa. Får man statlig ”rabatt” om man inte har egen förnyelsebar elproduktion?
man får rabatt när man installerar batteriet på 48.5% av material och installation kostnad upp till Max 50k. Kanske skulle kallat det bidrag istället.

Oki.
zervez zervez skrev:
man får rabatt när man installerar batteriet på 48.5% av material och installation kostnad upp till Max 50k. Kanske skulle kallat det bidrag istället.

• Skärmdump av information om skattereduktion för grön teknik från Skatteverkets webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
zervez
  • Laddar…
K KarinC skrev:
Någon som har erfarenhet av att ha ett batteri hemma som laddas upp när elen är billig och som sedan kan användas som strömkälla under perioder med dyrare el. Ex i natt kostar elen 4,7! öre/kwh. 12 h tidigare ligger den på 370 öre/kwh. Känns ju nästan onödigt att installera i solceller när man kan ladda batterierna nästan gratis när elen är så billig ibland. Tips och tankar mottages gärna
Hej
Jag har varit "chef" på ett elverk och vill bara färta Din uppmärksamhet på en sak: Du behöver, antagligen, vet inte säkert med de nya mätarna, en sk, "Tariffmätare" som kopplar om till "nattström". Som sagt, det kanske de nya redan gör, annars kostar elen det samma hela dygnet, om inte mätaren ändrar till natt taxa själv. Ditt avtal för elen är grundpriset annars.
Hoppas att detta var till någon "hjälp" eller "stjälp".

O outsider1 skrev:
Hej
Jag har varit "chef" på ett elverk och vill bara färta Din uppmärksamhet på en sak: Du behöver, antagligen, vet inte säkert med de nya mätarna, en sk, "Tariffmätare" som kopplar om till "nattström". Som sagt, det kanske de nya redan gör, annars kostar elen det samma hela dygnet, om inte mätaren ändrar till natt taxa själv. Ditt avtal för elen är grundpriset annars.
Hoppas att detta var till någon "hjälp" eller "stjälp".
Nej. Tariffmätare användes förra årtusendet. Då kunde man ha två olika priser. Numera har man en fjärravläst mätare och ett avtal med rörligt timpris och betalar det elen kostar varje timme.

https://www.eon.se/el/elpriser/timpris

• Gilla
Andreas__S och 2 till
  • Laddar…
Ok. Tack för infot.
Jag "har arbetat" som sagt, men inte brytt mig om att uppdatera uppgifterna. Ha det bra och som sagt, nu vet, även jag.

• Gilla
Andreas__S och 1 till
  • Laddar…
Du får inte grönt bidrag för batteriet om du inte har egen produktion.
Du får inte heller kunna ladda batteriet från nätet, bara från de egna anläggningen.

Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi
Installationen ska vara kopplad till en nätansluten anläggning för egenproduktion av förnybar el. Om bostaden är under uppförande ska anläggningen anslutas till elnätet när byggnaden är färdig.

Systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

https://www4.skatteverket.se/rattsl...system-for-lagring-av-egenproducerad-elenergi

• Arg
Hugo75
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du får inte heller kunna ladda batteriet från nätet, bara från de egna anläggningen.

Installationen ska vara kopplad till en nätansluten anläggning för egenproduktion av förnybar el. Om bostaden är under uppförande ska anläggningen anslutas till elnätet när byggnaden är färdig.

Systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

[länk]
Det var intressant. Undrar hur många som har batteri som inte kan ladda från nätet. Å andra sidan är det väl bara att ändra vid ett senare tillfälle. Känns svårt att kontrollera.

D Dilato skrev:

[länk]
hade jag ingen aning om. Tack för upplysningen. Sen tror jag inte att det är många som kör batteri enbart, iaf inte i Sverige.

Fast du har inte 100% effektivitet i omvandlingen, värt att räkna med. I blyackumulatorer har det sagts att du har en minimumförlust på 15% vid laddning. Det skall visst bero på kemin i batteriet. Till det kommer rent elektriska förluster (resistans i batteriets metall), jag tror att förlusten ligger på en liknande nivå på Lithiumbatterier.

Nu blir förlusten iofs. värme. Som man ev. har nytta av i huset.

Bifogade ju en bild på det ovan
zervez zervez skrev:
hade jag ingen aning om. Tack för upplysningen. Sen tror jag inte att det är många som kör batteri enbart, iaf inte i Sverige.

• Gilla
nickwest
  • Laddar…
K KarinC skrev:
Bifogade ju en bild på det ovan
Hahaha måste ha missat det. Men det har du rätt i att det stod där

• Gilla
KarinC
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast du har inte 100% effektivitet i omvandlingen, värt att räkna med. I blyackumulatorer har det sagts att du har en minimumförlust på 15% vid laddning. Det skall visst bero på kemin i batteriet. Till det kommer rent elektriska förluster (resistans i batteriets metall), jag tror att förlusten ligger på en liknande nivå på Lithiumbatterier.

Nu blir förlusten iofs. värme. Som man ev. har nytta av i huset.
Det är inga 15% förluster i ett lithiumbatteri, betydligt lägre. Däremot kam det vara så att det totalt blir 15% förlust med två omvandlingar (först in i batteri, sedan ut ur batteri) och förlusten i själva batteriet.
Jag har VR och batteri i garaget så på vintern när batteriet jobbar för fullt pga jojo-elpriserna gör förlusten nytta, även om fjärrvärmen är billigare så kan jag räkna att 30-70% av förlusten återvinns i pengar.

Det som kan vara värt att tänka på är att systemet har en egenförbrukning så om man har batteriet igång på natten när elförbrukningen är jättelåg blir förlusterna i % mycket större, plus att elen oftast är billig på natten från början...

• Gilla
Hugo75 och 1 till
  • Laddar…
K KarinC skrev:
Någon som har erfarenhet av att ha ett batteri hemma som laddas upp när elen är billig och som sedan kan användas som strömkälla under perioder med dyrare el. Ex i natt kostar elen 4,7! öre/kwh. 12 h tidigare ligger den på 370 öre/kwh. Känns ju nästan onödigt att installera i solceller när man kan ladda batterierna nästan gratis när elen är så billig ibland. Tips och tankar mottages gärna
Hej KarinC,
Jag har gått i samma tankar länge, och funderat, googlat, läst och räknat - innan jag hittade din tråd - utan att hitta en riktigt bra fungerande lösning.
Batterier blir för dyrt när man inkluderar lämplig urladfningsgrad och antalet cykler ett batteri klarar innan det blir dåligt. Kostnaden blir några kronor per kWh och då faller ju hela poängen med att ladda billigt och sälja dyrt.
Att pumpa vatten från ett lågt kärl till ett högt blir också orimligt. För 1kWh behöver man lyfta (pumpa) 360 kbm 1m. Vår pool innehåller c:a 36 kbm, och att pumpa motsv. 10 pooler 1m gör att den lösningen går bort för mig. Samma sak gäller om man tänker sig att låta en motor lyfta en vikt. 1 ton en meter upp motsvarar ju bara 10kJ, dvs knappt 3Wh (0.003kWh), så den vikt eller höjd som krävs för 1kWh gör även den lösningen orimlig.
Tryckluft har till att börja med så låg verkningsgrad att det alternativet inte heller är intressant.
Elektrolys av vatten till knallgas är inget jag vill göra i bebyggt område.
Ett svänghjul för 1 kWh behöver vara 1m tjockt och ha en diameter på nästan 7 m och snurra 1 varv/sekund. Det skulle väga 32 ton och ytterkanten skulle ha en hastighet på 72km/h. Det är inget jag skulle vilja se på grannens tomt och inget jag vill utsätta mina grannar för. Dessutom skulle det bli en dyr och komplicerad lösning.
Den enda återstående lösning som kan komma på är att köpa begagnade elbilsbatterier. Om det stämmer så kan man få dem rätt billigt eftersom batterier i en elbil som krockat inte får monteras i en annan elbil.
Jag har inte hittat några begagnade elbilsbatterier men letar inte så aktivt längre. Om du lyckas hitta en uppsättning batterier så är jag intresserad och kan istället bidra med laddare och inverter (det är vad jag jobbar med).
Jag önskar att jag hade räknat helt fel och tar tacksamt emot kommentarer på det jag skrivit ovan.
Min lösning blir tillsvidare att bara värma poolen med värmepump när elen är billig, och resten av tiden med solpaneler. Cirkulationspumpen sänker jag hastigheten på så att den följer elpriset.
Huset (värmepump) kommer jag att värma extra mycket vid lågpris för att buffra en del värme strax före priset sticker iväg, och desto mindre när elpriset är högt. Det är trots allt oftast bara några timmar på fm och på em/kväll som elpriset far upp på hemska nivåer, i alla fall för oss i SE4.
Har du kommit på något mer, eller någon annan lösning, så berätta gärna.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.