Attitudeswe
De flesta villor har redan ett 10kWh batteri i sin varmvattenberedare. Börja med att ladda/ladda ur den smart :)
 
S Srednar skrev:
Hej KarinC,
Jag har gått i samma tankar länge, och funderat, googlat, läst och räknat - innan jag hittade din tråd - utan att hitta en riktigt bra fungerande lösning.
Batterier blir för dyrt när man inkluderar lämplig urladfningsgrad och antalet cykler ett batteri klarar innan det blir dåligt. Kostnaden blir några kronor per kWh och då faller ju hela poängen med att ladda billigt och sälja dyrt.
Att pumpa vatten från ett lågt kärl till ett högt blir också orimligt. För 1kWh behöver man lyfta (pumpa) 360 kbm 1m. Vår pool innehåller c:a 36 kbm, och att pumpa motsv. 10 pooler 1m gör att den lösningen går bort för mig. Samma sak gäller om man tänker sig att låta en motor lyfta en vikt. 1 ton en meter upp motsvarar ju bara 10kJ, dvs knappt 3Wh (0.003kWh), så den vikt eller höjd som krävs för 1kWh gör även den lösningen orimlig.
Tryckluft har till att börja med så låg verkningsgrad att det alternativet inte heller är intressant.
Elektrolys av vatten till knallgas är inget jag vill göra i bebyggt område.
Ett svänghjul för 1 kWh behöver vara 1m tjockt och ha en diameter på nästan 7 m och snurra 1 varv/sekund. Det skulle väga 32 ton och ytterkanten skulle ha en hastighet på 72km/h. Det är inget jag skulle vilja se på grannens tomt och inget jag vill utsätta mina grannar för. Dessutom skulle det bli en dyr och komplicerad lösning.
Den enda återstående lösning som kan komma på är att köpa begagnade elbilsbatterier. Om det stämmer så kan man få dem rätt billigt eftersom batterier i en elbil som krockat inte får monteras i en annan elbil.
Jag har inte hittat några begagnade elbilsbatterier men letar inte så aktivt längre. Om du lyckas hitta en uppsättning batterier så är jag intresserad och kan istället bidra med laddare och inverter (det är vad jag jobbar med).
Jag önskar att jag hade räknat helt fel och tar tacksamt emot kommentarer på det jag skrivit ovan.
Min lösning blir tillsvidare att bara värma poolen med värmepump när elen är billig, och resten av tiden med solpaneler. Cirkulationspumpen sänker jag hastigheten på så att den följer elpriset.
Huset (värmepump) kommer jag att värma extra mycket vid lågpris för att buffra en del värme strax före priset sticker iväg, och desto mindre när elpriset är högt. Det är trots allt oftast bara några timmar på fm och på em/kväll som elpriset far upp på hemska nivåer, i alla fall för oss i SE4.
Har du kommit på något mer, eller någon annan lösning, så berätta gärna.
Räknade på ett svänghjul som kunde driva min bil till jobbet, förutom 1 meter i diameter och 10000rpm skulle det bli roliga vägegenskaper..
En granne importerar Nissan Leaf och tar batterier ifrån. Han har gjort om sitt hus till passivhus och kopplar snart bort sig från nätet helt och hållet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Räknade på ett svänghjul som kunde driva min bil till jobbet, förutom 1 meter i diameter och 10000rpm skulle det bli roliga vägegenskaper..
En granne importerar Nissan Leaf och tar batterier ifrån. Han har gjort om sitt hus till passivhus och kopplar snart bort sig från nätet helt och hållet.
Jag tittade också på mindre svänghjul med högre varvtal men oavsett vilket så blir det en helt orimlig lösning, tyvärr. Svänghjul anses ju vara en lösning på energilagring, mer som effektlagring, de kan inte lagra energi speciellt länge men de kan omedelbart ta upp och lämna ifrån energi/effekt på srkun- och minutbas.
Du nämnde Nissan Leaf och nu hittade jag några sådana batterier, från 20ksek för 24kWh upp till 120ksek för 65kWh. 1-2 kr/kWh skall funka, men det är en tillräckligt stor kostnad så att man vill gärna veta att batterierna är i hyfsat bra skick. Tar din kompis hem nya batterier eller skrotade bilar?
 
S Srednar skrev:
Jag tittade också på mindre svänghjul med högre varvtal men oavsett vilket så blir det en helt orimlig lösning, tyvärr. Svänghjul anses ju vara en lösning på energilagring, mer som effektlagring, de kan inte lagra energi speciellt länge men de kan omedelbart ta upp och lämna ifrån energi/effekt på srkun- och minutbas.
Du nämnde Nissan Leaf och nu hittade jag några sådana batterier, från 20ksek för 24kWh upp till 120ksek för 65kWh. 1-2 kr/kWh skall funka, men det är en tillräckligt stor kostnad så att man vill gärna veta att batterierna är i hyfsat bra skick. Tar din kompis hem nya batterier eller skrotade bilar?
Vet ej, en kompis brorsa, så jag har bara träffat han en gång, men som tiderna är ska jag garanterat dit igen.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hur bra mår ett batteri efter 2år? eller 5år? Finns det något kvar efter 10år? Det är något att tänka på.
När man ska räkna på ekonomin. Det blir förluster när strömmen ska omvandlas till 12/48V. Därefter tillbaka igen. Precis som tagits upp tidigare i tråden.
 
Tydligen så är livslängden 1200 fulla urladdnings/laddningscykler så hållbarheten är en dimensioneringsfråga…
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur bra mår ett batteri efter 2år? eller 5år? Finns det något kvar efter 10år? Det är något att tänka på.
När man ska räkna på ekonomin. Det blir förluster när strömmen ska omvandlas till 12/48V. Därefter tillbaka igen. Precis som tagits upp tidigare i tråden.
om du kollar lite tidigare här så gjorde jag en uträkning som räknade på 11 års livstid för litium. Med de senaste månadernas höga elpriser så börjar det faktiskt nästan bli ekonomi att bygga detta. Men du hoppas på att de priserna kommer att hålla i 20 år för att det ska fungera…. Bättre att sätta de pengarna på börsen då.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
zervez zervez skrev:
om du kollar lite tidigare här så gjorde jag en uträkning som räknade på 11 års livstid för litium. Med de senaste månadernas höga elpriser så börjar det faktiskt nästan bli ekonomi att bygga detta. Men du hoppas på att de priserna kommer att hålla i 20 år för att det ska fungera…. Bättre att sätta de pengarna på börsen då.
jo, men hur mår batteriet om 11år?
men oavsett, så lär priserna förändras så troligtvis så kommer min frågeställning inte vara aktuell.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
jo, men hur mår batteriet om 11år?
men oavsett, så lär priserna förändras så troligtvis så kommer min frågeställning inte vara aktuell.
Det är dött då. :) eller iaf är det den beräknade livslängden. Så beräkningar som är längre än de antal är bara drömmar.
 
zervez zervez skrev:
Det är dött då. :) eller iaf är det den beräknade livslängden. Så beräkningar som är längre än de antal är bara drömmar.
När man väl lyckas nå +-0 så är det dags att köpa nytt batteri....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
När man väl lyckas nå +-0 så är det dags att köpa nytt batteri....
Ett förslag jag sett är att bara använda batteriet få det verkligen genererar vinst och annars låta det vara. Med andra ord används det inte kontinuerligt för att minska kostnaderna utan bara sporadiskt
 
  • Gilla
Hugo75
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ett förslag jag sett är att bara använda batteriet få det verkligen genererar vinst och annars låta det vara. Med andra ord används det inte kontinuerligt för att minska kostnaderna utan bara sporadiskt
Det är det jag räknade på i det Google Sheets länkat tidigare. Tog 20 år med kraftigt svängande priser för att slå börsen….
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
För att få sälja el till elbolaget så måste man själv kunna producera el. Sen bygger hela kalkylen på att elbolaget inte förändrar sina inköpspriser. Risken är stor att de inte kommer vara lika generösa. Sen är.frågan.hur stor förlusten blir vid omvandling från 230V till 12/48v sedan tillbaka igen. Sen måste man investera i en laddare. Det måste bli en snabbladdare så man hinner ladda batteriet när priset är som lägst. Sen som någon skrev måste styra det hela. Så att batteriet bara laddas när elen är som billigast. Investeringskosnaderna. blir ganska höga och inkomsten för osäker. Det rör sig om en ganska lång tid som det tar att nå +-0. Kalkylen bygger på siffror som mycket väl kan förändras över vilket kan innebära ännu längre återbetalning.
Om dessutom inser att man måste investera i solceller blir allt ännu dyrare. Dock producerar solceller el. så dessa har en säkrare pay of tid.
men det blir några år där också.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ett förslag jag sett är att bara använda batteriet få det verkligen genererar vinst och annars låta det vara. Med andra ord används det inte kontinuerligt för att minska kostnaderna utan bara sporadiskt
Det innebär att det tar längre tid att räkna hem investeringen. Kostnaden för batteriet är konstant. oavsett om du använder det eller inte. slitaget blir mindre men troligtvis försumbart.
 
D Dilato skrev:
Du får inte grönt bidrag för batteriet om du inte har egen produktion.
Du får inte heller kunna ladda batteriet från nätet, bara från de egna anläggningen.

Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi
Installationen ska vara kopplad till en nätansluten anläggning för egenproduktion av förnybar el. Om bostaden är under uppförande ska anläggningen anslutas till elnätet när byggnaden är färdig.

Systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

[länk]
Detta borde man ändra. Med fler batterier borde ju stabiliteten i elsystemet kunna förbättras, skit samma om man lagrat den egenproducerade elen (vilket givetvis är ännu bättre) eller el på tidpunkter där det finns ett överskott i nuvarande produktionssystem.
 
  • Gilla
nickwest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.