1 741 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Basljud, resonansljud i nya fönster.
Hej!
Bor cirka 100m från järnvägen och har bytt till nya fönster på nedanvåningen i slutet av förra året. Vi har sedan dess fått resonansljud/basljud på nedanvåningen som vi inte kan lokalisera mer än att det är tåget som är orsaken. Vi kan känna vibrationer, av tåget, i köksbordet som vi inte gjort tidigare iheller.
7 fönster bytades totalt, 4 öppningsbara (mot järnvägen) blev ersatta av nya med samma storlek. På andra sidan huset tog vi bort 4 mindre fönster och lite fasad och satte 3st 1,45x2,10m fönster. Fönsterna som sattes upp är inte extra ljudreducerande då vi har flera hus mellan oss och järnvägen och för att vi aldrig hade problem med oljud från de gamla fönsterna (3glas från -89).
(Efter fönsterbytet rev vi upp gamla klinker golvet (betongplatta) och flytspacklade betongen jämn och la in LK golvvärme i spårade isoleringsskivor sen parkett på det)
Har varit i kontakt med
Firman (som utförde jobbet) som inte ser något fel i montaget med fönsterna. Fönstertillverkaren som lovade mig att deras nya fönster är tystare än de vi hade innan Trafikverket som menar att det inte är någon ändring gjord i tågtrafiken.
Har satt extra ljudreducerande insatser till våra fresh ventiler.
Vi hade alltså inga störande oljud innan fönsterbytet. Någon som varit med om liknande och kan ge nått tips?
Bor cirka 100m från järnvägen och har bytt till nya fönster på nedanvåningen i slutet av förra året. Vi har sedan dess fått resonansljud/basljud på nedanvåningen som vi inte kan lokalisera mer än att det är tåget som är orsaken. Vi kan känna vibrationer, av tåget, i köksbordet som vi inte gjort tidigare iheller.
7 fönster bytades totalt, 4 öppningsbara (mot järnvägen) blev ersatta av nya med samma storlek. På andra sidan huset tog vi bort 4 mindre fönster och lite fasad och satte 3st 1,45x2,10m fönster. Fönsterna som sattes upp är inte extra ljudreducerande då vi har flera hus mellan oss och järnvägen och för att vi aldrig hade problem med oljud från de gamla fönsterna (3glas från -89).
(Efter fönsterbytet rev vi upp gamla klinker golvet (betongplatta) och flytspacklade betongen jämn och la in LK golvvärme i spårade isoleringsskivor sen parkett på det)
Har varit i kontakt med
Firman (som utförde jobbet) som inte ser något fel i montaget med fönsterna. Fönstertillverkaren som lovade mig att deras nya fönster är tystare än de vi hade innan Trafikverket som menar att det inte är någon ändring gjord i tågtrafiken.
Har satt extra ljudreducerande insatser till våra fresh ventiler.
Vi hade alltså inga störande oljud innan fönsterbytet. Någon som varit med om liknande och kan ge nått tips?
I och med att det trots allt är mycket ändrat är det svårt att hitta orsaken på distans.... men ...
Vet du att de gamla fönstren INTE var extra ljudisolerade? Hur vet fönstertillverkaren att de nya är bättre än de gamla?
Är det ventilerna de samma, bara kompletterade med ljudinsats?
Resonansljud ....du har ju nu ett lätt flytande golv medan det gamla var tungt och "massivt"....... har du försökt känna vibrationer eller lagt öra mot någon byggnadsdel för att leta efter en resonans...?
Vet du att de gamla fönstren INTE var extra ljudisolerade? Hur vet fönstertillverkaren att de nya är bättre än de gamla?
Resonansljud ....du har ju nu ett lätt flytande golv medan det gamla var tungt och "massivt"....... har du försökt känna vibrationer eller lagt öra mot någon byggnadsdel för att leta efter en resonans...?
Järnvägen har ofta vibrationer i frekvensområdet 1–80 Hz. Byggkonstruktioner dimensioneras ofta för frekvensområdet 100-3150 Hz, med ett tillägg som tar hänsyn till området 50-5000 Hz. Det innebär att järnvägens frekvenser kan vara svåra att hantera.B Brainrup skrev:
I normalfallet skulle jag gissa på fönstren eller tilluftsventiler? Har de nya fönstren tilluftsventiler?
En annan möjlig orsak är att de fönster som har större spännvidd än tidigare fönster är sämre på att dämpa riktigt låga frekvenser. Kolla med tillverkaren hur ljuddämpningen ser ut beroende på frekvens och fönsterstorlek. MEN eftersom ni kan känna vibrationerna på nedanvåningen är det dels väldigt låga frekvenser och dels just på nedanvåningen. I dokumentet BULLER och VIBRATIONER från spårburen linjetrafik (Dnr.S02-4235/SA60) skriver trafikverket "De högsta vertikala svängningarna brukar uppträda i det golv som har den längsta spännvidden. I de övre våningsplanen dominerar i regel horisontala svängningar."
Det får mig att misstänka golvet. Men alldeles oavsett lär det vara bra att börja med att mäta bullret och vibrationerna.
https://bransch.trafikverket.se/con...ller_vibr_riktlinj_omarb_version_20060201.pdf
Ni säger golvvärme! Jag tänker att de spår som man lägger värmeslingorna i kanske gerG GrenBo skrev:Järnvägen har ofta vibrationer i frekvensområdet 1–80 Hz. Byggkonstruktioner dimensioneras ofta för frekvensområdet 100-3150 Hz, med ett tillägg som tar hänsyn till området 50-5000 Hz. Det innebär att järnvägens frekvenser kan vara svåra att hantera.
I normalfallet skulle jag gissa på fönstren eller tilluftsventiler? Har de nya fönstren tilluftsventiler?
En annan möjlig orsak är att de fönster som har större spännvidd än tidigare fönster är sämre på att dämpa riktigt låga frekvenser. Kolla med tillverkaren hur ljuddämpningen ser ut beroende på frekvens och fönsterstorlek. MEN eftersom ni kan känna vibrationerna på nedanvåningen är det dels väldigt låga frekvenser och dels just på nedanvåningen. I dokumentet BULLER och VIBRATIONER från spårburen linjetrafik (Dnr.S02-4235/SA60) skriver trafikverket "De högsta vertikala svängningarna brukar uppträda i det golv som har den längsta spännvidden. I de övre våningsplanen dominerar i regel horisontala svängningar."
Det får mig att misstänka golvet. Men alldeles oavsett lär det vara bra att börja med att mäta bullret och vibrationerna.
[länk]
ett ljud i från sig? Att det blir ett sjungande ljud när det inte är ett kompakt golv??
Jag vet bara vad fönsterfirman sagt efter inspektion, har kvar ett gammalt fönster mot uterummet. Vanlig kasett utan laminering.O OWbygg skrev:I och med att det trots allt är mycket ändrat är det svårt att hitta orsaken på distans.... men ...
Ventilerna är av typen med skumgummi rör och en annan typ av utedel som kan ta bort "lite" ljud.
Har provat lägga örat mot fönster och karmar, har även placerat en tunn plåt för att se om den reagerade. Kunde inte avgöra något. Ska lyssna på golvet idag om det märks något därifrån.
De nya fönsterna är utan ventiler, de gamla fönsterna hade ventiler som jag tätat med silikon för jag satte fresh ventiler istället. Men det var några år sen och skapade inte den typen av oljud.G GrenBo skrev:Järnvägen har ofta vibrationer i frekvensområdet 1–80 Hz. Byggkonstruktioner dimensioneras ofta för frekvensområdet 100-3150 Hz, med ett tillägg som tar hänsyn till området 50-5000 Hz. Det innebär att järnvägens frekvenser kan vara svåra att hantera.
[länk]
Enligt tillverkaren och montören är det anpassade för där de är monterade, även de större fönsterna. Utomhus märker jag inte av något buller utan mer ett swishande som fönsterna filtrerar bort.
Märke att när jag tog handen och tryckte på de stora glasen i mitten så att glaset böjde sig ordentligt så rörde sig dörrarna i andra sidan huset. Kanske inte kan påverka ljudet, bara att man flyttar mycket luft.
Trafikverket har varit i området och mätt i hus som låg närmare järnvägen än vårt, och det kom inte upp till deras gräns. Så de hade ingen lust att göra en ny mätning.
Läste tidigare delar av din frågeställning. När det gäller låga frekvenser du nämner basljud. Människor hör inte de lägsta frekvenserna men upplever den, under 10 svängningar per sekund (Hz) kan illamående uppstå av bland annat skälvresonans i skelett och då störa kroppens egna system, hjärta hjärna etc.B Brainrup skrev:De nya fönsterna är utan ventiler, de gamla fönsterna hade ventiler som jag tätat med silikon för jag satte fresh ventiler istället. Men det var några år sen och skapade inte den typen av oljud.
Enligt tillverkaren och montören är det anpassade för där de är monterade, även de större fönsterna. Utomhus märker jag inte av något buller utan mer ett swishande som fönsterna filtrerar bort.
Märke att när jag tog handen och tryckte på de stora glasen i mitten så att glaset böjde sig ordentligt så rörde sig dörrarna i andra sidan huset. Kanske inte kan påverka ljudet, bara att man flyttar mycket luft.
Trafikverket har varit i området och mätt i hus som låg närmare järnvägen än vårt, och det kom inte upp till deras gräns. Så de hade ingen lust att göra en ny mätning.
Jag är ganska säker på att eran upplevelse om störande basljud har med som du nämnt en stum styv ingjuten betongplatta för golvvärme. Frikopplas denna på rätt sätt kommer ni garanterat bli av med ”mullret”
Denna betong/ flytspackel etc kommer fånga upp låga frekvenser och fungera i princip som en i dagligt tal SubWoofer. Alltså den hårda plattan kommer fungera som ett högtalarmembran.
Det är alltså flytspacklat på befintlig (1970) betongplatta, sen golvvärme med Lk combiboard 18mm. Hellimmade lk skivor, enligt tillverkaren. Hur menar du frikopplas, från väggarna?M _Magnus L skrev:Läste tidigare delar av din frågeställning. När det gäller låga frekvenser du nämner basljud. Människor hör inte de lägsta frekvenserna men upplever den, under 10 svängningar per sekund (Hz) kan illamående uppstå av bland annat skälvresonans i skelett och då störa kroppens egna system, hjärta hjärna etc.
Jag är ganska säker på att eran upplevelse om störande basljud har med som du nämnt en stum styv ingjuten betongplatta för golvvärme. Frikopplas denna på rätt sätt kommer ni garanterat bli av med ”mullret”
Denna betong/ flytspackel etc kommer fånga upp låga frekvenser och fungera i princip som en i dagligt tal SubWoofer. Alltså den hårda plattan kommer fungera som ett högtalarmembran.
I angränsande sovrum, där vi ännu ej bytat golv och lagt golvvärme, låter det likadant efter fönsterbytet. Provade att stänga dörren och sätta kuddar och ljudabsorbenter mot den.

Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 373 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 373 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 42 inlägg
En tanke bara. Det är inte så att de nya fönstren är så mycket tystare att ni numera märker av vibrationerna? Att de redan fanns tidigare men ”kamouflerades” av allt ljud i den hörbara skalan. Lite som att man i ett helt tyst rum kan störas av sitt eget hjärta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nya dörrar som sitter för långt åt gångjärnshållet
Byggmaterial & Byggteknik -
Ångra mig på duschblandaren, kan man göra nya hål i tätskiktet?
Badrum -
Hur tolkar ni förslaget om nya regler för attefallstillbyggnad etc?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Krysskolvning i vägen för nya reglar
Golv -
Resonansljud nya fönster?
Fönster & Dörrar