Hej!
Har precis renoverat köket och fått lite spottar inkopplat.
Där är 3 olika grupper, fönsterspottar, vitrinskåp och bänkbelysning.
Allting är seriekopplat och dragit med 0,75 kabel.
Alla 3 grupper är uppdelade i två, alltså två olika fönsterkablar osv
En av 5 fönsterspot lyser, 2/6 vitrin lyser, ingen bänkbelysning lyser, alla kablar sitter i, i vitrinskåp så har jag 1 tänd, 1 släkt, 1 tänd 1 släkt
Vad kan jag gjort fel? Fått tips om att byta ut alla kablar till 1,5 fk kablar, hjälper det? Bifogar bilder
Belysningen är hide a lite
Har precis renoverat köket och fått lite spottar inkopplat.
Där är 3 olika grupper, fönsterspottar, vitrinskåp och bänkbelysning.
Allting är seriekopplat och dragit med 0,75 kabel.
Alla 3 grupper är uppdelade i två, alltså två olika fönsterkablar osv
En av 5 fönsterspot lyser, 2/6 vitrin lyser, ingen bänkbelysning lyser, alla kablar sitter i, i vitrinskåp så har jag 1 tänd, 1 släkt, 1 tänd 1 släkt
Vad kan jag gjort fel? Fått tips om att byta ut alla kablar till 1,5 fk kablar, hjälper det? Bifogar bilder
Belysningen är hide a lite
Tycker kopplingsscheman på hide a lite är väldigt diffust, vilket ska man gå efter?
Core smart
Core smart
Okej. Har kört ungefär som alternativ 1, men har satt båda röda på +r, och svarta på r-, alltså + från driver till + lampa, - driver till - lampa, sen satt röd, röd - svart, svart bredvid varandra till nästa spot så att säg. Som alternativ 1 fast kanske lite fel… Bör jag köra alternativ 3 istället eller ska jag koppla som 1 visar?D Dilato skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Är det LED-10 du har i skåpet? Den klarar max 10 W.
Och så core smart som alltså är konstantströmsarmaturer på vilken effekt? 6 st som mest?
Allt ska vara seriekopplat. Det kan göra på lite olika sätt som de visar. Man måste inte använda överkopplingsplinten R på spottarna. Men det är viktigt att ha koll på + och -.
LED-10 ska vara programmerad för konstant ström och rätt ström, 350 mA eller 700 mA.
Du säger att 1 av 5 lyser på en driver. Det går inte ihop med seriekoppling. Har du lyckats parallellkoppla dem?
Om du granskar allting så hittar du nog felet.
Att gå upp till 1.5 mm² hjälper inte. Vet inte vilken nisse som get detta råd. Men det finns en poäng med FK. Som det ser ut nu verkar klenspänningsladdarna i dosan kunna komma i kontakt med FKn på 230 V-sidan. Det går inte ske. Där är ett alternativ att byta klenspänningsladdarna mot FK som är klassad för 230 V.
Och så core smart som alltså är konstantströmsarmaturer på vilken effekt? 6 st som mest?
Allt ska vara seriekopplat. Det kan göra på lite olika sätt som de visar. Man måste inte använda överkopplingsplinten R på spottarna. Men det är viktigt att ha koll på + och -.
LED-10 ska vara programmerad för konstant ström och rätt ström, 350 mA eller 700 mA.
Du säger att 1 av 5 lyser på en driver. Det går inte ihop med seriekoppling. Har du lyckats parallellkoppla dem?
Att gå upp till 1.5 mm² hjälper inte. Vet inte vilken nisse som get detta råd. Men det finns en poäng med FK. Som det ser ut nu verkar klenspänningsladdarna i dosan kunna komma i kontakt med FKn på 230 V-sidan. Det går inte ske. Där är ett alternativ att byta klenspänningsladdarna mot FK som är klassad för 230 V.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Det stämmer! Har som sagt 3 drivers, 1 går till 5st core smart, 1 går till 6 st core smart, och en går till 6st thin g2Bo.Siltberg skrev:
Är det LED-10 du har i skåpet? Den klarar max 10 W.
Har ritat upp lite hur jag har dragit, en elektriker har kopplat in Plejdarna, har enbart dragit kablaget till alla spottar och allt annat, blev bara paff när bara lite lyser. Kanske att ni kan se något uppenbart fel jag har gjort, eller om jag kan åtgärda det på något smidigt sätt, anledningen till FK var för att 0.75 känns så klena och är svåra att få o sitta helt bra.
Det vi ser på bilden, ett ensamt fönster (den spotlighten fungerar) går fram till en wago som är kopplad till Plejd, i samma wago går resten till de andra 4 spottarna på andra sidan köket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Du valde ju att koppla på ett sätt som inte stöds av de väldigt tydliga instruktionerna.. kalla det vad du vill 😇🤓😎😆V Vetenskaparen skrev: