R Rillehouse skrev:
Hmm okej jag har luftat i snart 2 veckor och när jag luftar så tycker jag inte att det kommer ut luft utan bara vatten. Det är ett ca 1 år gammalt hus så jag tänkte också att det finns en massa luft i systemet men får verkligen inte ut det. Det låter dock på din kommentar som att det kanske är värt att kolla upp strypventilerna på varje element. Är det lätt för mig att justera?
Kolla också att termostatens stift inte har fastnat. Den ska fjädra när du trycker på den.
 
Ulf123 Ulf123 skrev:
Kolla också att termostatens stift inte har fastnat. Den ska fjädra när du trycker på den.
Yes det här jag kollat. De är ca 1 år gamla de här elementen men jag har ändå kollat och de fjädrar (dock hårda att trycka in kan jag tycka men som jag förstår det ska det va så).

Jag ska få hem installatörer på torsdag men tycker det blir så kallt och ville lösa det innan dess men jag kanske får vänta trots allt..
 
1-rörsystem betyder att det sitter flera radiatorer i serie på en slinga. Den röda pluppen betyder 1-rörsystem. Den komponenten som den röda pluppen sitter på är en Purmo 1-rörsfördelare. Strypventilerna i ett 1-rörssystem sitter på returröret i respektive 1-rörsslinga. De ventilerna sitter troligen någonstans i närheten av värmeproducenten.
 
Ser inte fabrikat på kopplet nertill, det ska vara en justerventil under ett lock där. Som exempel 3 element, då ska när man vrider justeringen tex 5 varv, dessa varv delas med 3 blir ca 1,5 varv, första elementet ska skruvas ut från botten 1,5 varv, nästa ut med 3 varv och det sista fullt öppen, mu är det bara 3 st så kanske dom ska strypas lite mer. men det blir att prova.. Inte bekant att se var strypningen sitter, men tror det finns folk på forumet som vet..
 
Sluta gissa när du inte har en aning om hur det fungerar.
 
T TommyC skrev:
Sluta gissa när du inte har en aning om hur det fungerar.
Att gissa är att inte veta, kommentaren får stå för dig om det är mig du menar. kanske har mer erfarenhet av pannor än dig. Så en bättre förklaring till ditt inlägg fordras.
 
Jonaserik har vid ett flertal tillfällen löst mina problem vilket jag tackar för.

Vvsaren kom idag. Det visade sig att nibe pannan måste leverera minst 45 grader varmt vatten för att det ska bli varmt i alla element. Vi drog upp inställningen så att minsta framledningstemp i nibe pumpen är 50 grader vilket gjorde elementen varma. Vi skruvade också mer golvvärme termostaten till 20 grader då han tyckte att det skulle räcka.

Jag tycker detta är märkligt då det innebär att det på grund av att jag har element på plan 2 inte kan ställa in nibe pumpen på tex kurva 7 utan måste styra allt genom att sätta en högre framledningstemp och skruva i golvvärme termostaten. Så det där med att sänka temp för att spara el går inte för oss som har element och vill få lite värme :/
 
Jepp har man både och, samt gemensam matning ( framledning ) så måste VP ge värme för elementen och och sen styra tempen för GV efter det,. blir liksom kaka på kaka, men bara gilla läget. Det går att ställa ner temostaer i en del rum för att få det svalare där
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp har man både och, samt gemensam matning ( framledning ) så måste VP ge värme för elementen och och sen styra tempen för GV efter det,. blir liksom kaka på kaka, men bara gilla läget. Det går att ställa ner temostaer i en del rum för att få det svalare där
Det blir bara utifrån ett energi perspektiv så väldans dyrt att ha en så pass hög minsta framledningstemp. Pumpen kommer ju behöva jobba hårt hela tiden fast det eventuellt inte behövs (dvs. 50 grader behöver jobbas fram fastän det kanske inte behövs)
 
Du kan inte ändra naturlagarna. Ställ in VP för elementen. En tumregel är att vid noll ute så ska det vara ca
42 C ut till elementen. Det skiljer sig naturligtvis mellan hus, en del med bra isolering andra inte. Sen får du justera kurvan efter innetempen för att få komforten. GV kommer att dra ner tempen på framledningen så det passar.
Varje gång som du ändra något, kurva på VP eller GV-termostater så får du vänta ett dygn. Kan bli många vändor med inställningen.
 
J jonaserik skrev:
Du kan inte ändra naturlagarna. Ställ in VP för elementen. En tumregel är att vid noll ute så ska det vara ca
42 C ut till elementen. Det skiljer sig naturligtvis mellan hus, en del med bra isolering andra inte. Sen får du justera kurvan efter innetempen för att få komforten. GV kommer att dra ner tempen på framledningen så det passar.
Varje gång som du ändra något, kurva på VP eller GV-termostater så får du vänta ett dygn. Kan bli många vändor med inställningen.
Ah har googlat runt lite och som jag förstår det (och som du kanske också menar) så kommer GV dra ner tempen till det inställda värdet i termostaten vilket i sin tur innebär att nibe pumpen inte behöver jobba så mycket även om framledningstemp är beräknad till 50 grader. Intressant. Jag tänkte tidigare att en framledningstemp på 50 grader alltid kommer förbruka lika mycket kwh oavsett hur mycket man skruvar ner på GV termostaten men så verkar det ej va.
 
J jonaserik skrev:
Du kan inte ändra naturlagarna. Ställ in VP för elementen. En tumregel är att vid noll ute så ska det vara ca
42 C ut till elementen. Det skiljer sig naturligtvis mellan hus, en del med bra isolering andra inte. Sen får du justera kurvan efter innetempen för att få komforten. GV kommer att dra ner tempen på framledningen så det passar.
Varje gång som du ändra något, kurva på VP eller GV-termostater så får du vänta ett dygn. Kan bli många vändor med inställningen.
Nu ställde jag in värmekurva 9 +2 (0 grader ute=45graders framledtemp) och ställt in GV termostaten på 25 grader. Ger det ett/två dygn så får vi se hur det blir här hemma.
 
J jonaserik skrev:
Du kan inte ändra naturlagarna. Ställ in VP för elementen. En tumregel är att vid noll ute så ska det vara ca
42 C ut till elementen. Det skiljer sig naturligtvis mellan hus, en del med bra isolering andra inte. Sen får du justera kurvan efter innetempen för att få komforten. GV kommer att dra ner tempen på framledningen så det passar.
Varje gång som du ändra något, kurva på VP eller GV-termostater så får du vänta ett dygn. Kan bli många vändor med inställningen.
Har testat detta nu och utvärderingen har resulterat i att det blir varmt hemma men väldigt dyrt :) Tycker att golvvärme termostaten som är inställd på 26 grader borde strypa ner väldigt mycket av elkonsumtionen då jag bara har 3 element som nu ska ha 45 grader vilket inte bör vara jättemycket vatten. Menmen verkar som att det krävs mycket energi åt att värma den lilla mängd varmvatten som ska cirkulera i elementen.
 
Vad har du för temperaturskillnad mellan inloppet och utloppet på radiatorerna?
Det bör vara ca 10°.

Ju större temperaturskillnad det är mellan rumsluften och utetemperaturen (där även bl.a. vindhastigheten spelar roll) ju mer energi går det åt att värma upp rumsluften.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har du för temperaturskillnad mellan inloppet och utloppet på radiatorerna?
Det bör vara ca 10°.

Ju större temperaturskillnad det är mellan rumsluften och utetemperaturen (där även bl.a. vindhastigheten spelar roll) ju mer energi går det åt att värma upp rumsluften.
Det är ungefär 8 grader. Men vad spelar det för roll? Om jag i pumpen säger att det ska produceras 45 gradigt vatten samt att jag stryper den externa termostaten till GV till 26 så borde väl pumpen producera 45 gradigt vatten till de 3 elementen (vilket i min värld inte är jättemycket varmvatten) samt 26 gradigt varmvatten till golvslingorna (som är totalt ungefär 100kvm)? Att pumpen gör som den gör nu (dvs jobbar i ungefär 2,2kwh) tycker jag är konstigt men så är det kanske. Nästa hus man bygger ska man köra golvvärme på båda plan och aldrig blanda in radiatorer. Att tillägga är också att värmen från nedre plan inte så jättelätt tar sig upp av nån anledning. Vi kan ha eldat med kamin på nedre plan och fått upp värmen till 25 grader men uppe är det fortfarande 19 grader... huset är 150kvm. Intressant va :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.