När värmepumpen producerar 45° istället för 30° så blir det lite sämre COP-värde, MEN den värmeenergi som huset förbrukar för att hålla 21° i innetemperatur är samma oberoende om pannan håller 30°, 45° eller 80°.

Hur mycket sämre COP-värde det är vid 45° än vid 30° har jag ingen koll på.
 
R Rillehouse skrev:
Att tillägga är också att värmen från nedre plan inte så jättelätt tar sig upp av nån anledning. Vi kan ha eldat med kamin på nedre plan och fått upp värmen till 25 grader men uppe är det fortfarande 19 grader... huset är 150kvm. Intressant va
Hur ser planlösning ut?
För att luften/värmen ska kunna cirkulera mellan våningarna så behövs minst två ”kanaler”, där trappan är en ”kanal”/väg.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser planlösning ut?
För att luften/värmen ska kunna cirkulera mellan våningarna så behövs minst två ”kanaler”, där trappan är en ”kanal”/väg.
Vi har bara en kanal upp och det är trappan. Kikar på en Airmove just nu, kanske den löser detta problem. Vet dock inte om den mäktar med hela övre plan på ca 50 kvm med ett flertal rum eller om jag behöver installera flera.
 
Det är lättare att flytta sval luft än varm luft.
Genom att suga sval luft ”längst bortifrån” och blåsa ut den under/bakom eldstaden så förstärks den naturliga termodynamiken.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är lättare att flytta sval luft än varm luft.
Genom att suga sval luft ”längst bortifrån” och blåsa ut den under/bakom eldstaden så förstärks den naturliga termodynamiken.
Hur ska den förflyttningen ske menar du? Airmove?
 
Du kommer inte att få det fungera med någon form av fläkteri som ska förflytta värmen. Då måste det till någon form av kanalsystem som kan fördela värmen i alla rum på ÖV. och ska hämtas från BV.
 
J jonaserik skrev:
Du kommer inte att få det fungera med någon form av fläkteri som ska förflytta värmen. Då måste det till någon form av kanalsystem som kan fördela värmen i alla rum på ÖV. och ska hämtas från BV.
Som jag förstår det så flyttar man kylan med airmove vilket trycker upp värmen.. måste ringa och kolla med de exakt hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.