• Vit dörrstopp av metall mot vägg, elektrisk uttag, grå matt vägg, ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du behöver göra är att göra en injustering/förinställning av alla radiatorer så att det blir ”rätt” flöde genom alla, alltså ca 10° temperaturskillnad mellan inkommande & utgående ledning på varje radiator.
Se sidan 2,
https://img.bygghemma.se/pfiles/Produktblad V4__6f8883a1-f6e6-4cfe-b7e4-94ffeb23aace.pdf

I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det du behöver göra är att göra en injustering/förinställning av alla radiatorer så att det blir ”rätt” flöde genom alla, alltså ca 10° temperaturskillnad mellan inkommande & utgående ledning på varje radiator.
Se sidan 2,
[länk] V4__6f8883a1-f6e6-4cfe-b7e4-94ffeb23aace.pdf

I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Tack ska kika! Men visst låter det som att detta är problemet i och med att ett element bara blir varmt?
 
Det du kan gör för en första kontroll är att sänka alla termostater förutom på de radiatorer som inte har någon värme.
Om värmen då kommer så är det för högt flöde genom de radiatorer som blir varma så att flödet inte räcker till till alla radiatorer.
När flödet inte räcker till så är det de radiatorer som har långa/smala rör.

Vatten tar alltid lättaste vägen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det du kan gör för en första kontroll är att sänka alla termostater förutom på de radiatorer som inte har någon värme.
Om värmen då kommer så är det för högt flöde genom de radiatorer som blir varma så att flödet inte räcker till till alla radiatorer.
När flödet inte räcker till så är det de radiatorer som har långa/smala rör.

Vatten tar alltid lättaste vägen.
Jag har bara ett element som blir varmt. Du menar alltså:

1. Sänk termostaten till lägsta läge på det varma elementet.

2. Kontrollera de andra elementen om de blir varma.

Stämmer det?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
R Rillehouse skrev:
Jag har bara ett element som blir varmt. Du menar alltså:

1. Sänk termostaten till lägsta läge på det varma elementet.

2. Kontrollera de andra elementen om de blir varma.

Stämmer det?
Precis! Då tvingar du värmen till dom andra elementen.
 
R Rillehouse skrev:
Jag har bara ett element som blir varmt. Du menar alltså:

1. Sänk termostaten till lägsta läge på det varma elementet.

2. Kontrollera de andra elementen om de blir varma.

Stämmer det?
Du har väll vattenburen värme på nedre planet också?
Då stänger du av de också.

Det är inte säkert att det räcker med att stänga det enda som ger värme på övervåningen utan även de på nedervåningen måste strypas.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har väll vattenburen värme på nedre planet också?
Då stänger du av de också.

Det är inte säkert att det räcker med att stänga det enda som ger värme på övervåningen utan även de på nedervåningen måste strypas.
Ja jag har vattenburen golvslinga nere med separat shunt och pump. Har stängt av den pumpen redan så nibe pumpen bara pumpar upp vattnet till radiatorerna.
 
Redigerat:
Till större delen kvittar det om cirkulationspumpen för golvvärmen går eller inte, det är inkommande flöde till golvvärmeshunten som behöver strypas.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Till större delen kvittar det om cirkulationspumpen för golvvärmen går eller inte, det är inkommande flöde till golvvärmeshunten som behöver strypas.
Det är ungefär en såhär vi har och som jag stängt av. Men du menar att det är en spak i nibe pumpen som behöver skruvas åt för att vatten inte ska skjutas mot golvvärmeshunten?

https://www.vvsochbad.se/roth-golvv...TOHwB8rItdPImIlCB5mB8TPeHOlcZu08aAvWvEALw_wcB
 
Nej, inte i värmepumpen. På inloppet på GV-shunten sitter det en termostat, den sänker/stänger du.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, inte i värmepumpen. På inloppet på GV-shunten sitter det en termostat, den sänker/stänger du.
Ahaaa okej då gör jag det. Trodde att det räckte med att stänga av pumpen till golvslingorna då den inte längre säger vatten från pumpen men då skruvar jag ner termostaten också.
 
Det kan ju också vara luft i de andra elementen?
 
Den röda plastpluppen på 1-rörsfördelaren är till för att indikera att det är ett 1-rörssystem. På 1-rörssystem behöver man inte justera in radiatorerna däremot så ska det sitta en strypventil på returen i varje 1-rörsslinga. Jag gissar också på luft. Om strypventilerna inte är rätt injusterade så blir det ojämn fördelning av värme mellan slingorna.
 
T TommyC skrev:
Den röda plastpluppen på 1-rörsfördelaren är till för att indikera att det är ett 1-rörssystem. På 1-rörssystem behöver man inte justera in radiatorerna däremot så ska det sitta en strypventil på returen i varje 1-rörsslinga. Jag gissar också på luft. Om strypventilerna inte är rätt injusterade så blir det ojämn fördelning av värme mellan slingorna.
Hmm okej jag har luftat i snart 2 veckor och när jag luftar så tycker jag inte att det kommer ut luft utan bara vatten. Det är ett ca 1 år gammalt hus så jag tänkte också att det finns en massa luft i systemet men får verkligen inte ut det. Det låter dock på din kommentar som att det kanske är värt att kolla upp strypventilerna på varje element. Är det lätt för mig att justera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.