6 407 läst · 104 svar
6k läst
104 svar
Bankernas ökade upplåningskostnader hur mycket? Jämför
Lycka tillAkutLumbago skrev:Jag får inte dina siffror att gå ihop PCLarsson.
Du skriver att min bank gör en förlust på mellan 0,2 och 0,4 procentenheter på mitt bolån.
Om vi då räknar på mitt bolån så får vi se.
När jag skrev avtal med banken så förutsätter jag att de skrev så de hade marginal/vinst.
Vi kan ju säga att de hade 0,4%enheter i vinst iom att du och andra tidigare sagt att det är en liten marginal.
Om de nu går med 0,2%enheter i förlust(tar din låga siffra) så innebär det att deras upplåningskostnader ökat med
0,2%(förlust du anger) + 0,4%(tidigare vinst) + 0,7%(bankens extra påslag för ökade upplåningskostnader)= 1,3 procentenheter sedan 2007
Det låter inte rimligt.
Så av mitt lån på 3,0% så är 1,1%enheter ökade upplåningskostnader?
Du får ursäkta men jag tror inte att så är fallet.
Visst är det skillnad. Lehman Brothers drevs i konkurs. Detta händer inte med de svenska bankerna.Stringfellow Hawke skrev:Ingen risk att låna ut till bostäder? Har du sagt det till bolånegivare i USA, Portugal, Spanien m.fl? Tror du Sverige är unikt?
Sen din kommentar om att skattebetalarna kommer in och "räddar" bankerna. När staten "räddade" Nordbanken tog dom över ägandet, något som visat sig vara en rätt bra affär. När Riksgälden "räddade" Swedbank för några år sedan tog dom väldigt bra betalt, ren vinstaffär.
Något som amerikanerna gjorde för första gången på 100 år och något som de även ångrar att dom gjorde, blev helt enkelt inte billigare. Blev snarare som att slänga mer bränsle på den redan befintliga krisenjeppeknaster skrev:
Problem och problem, irriterande möjligen, men det borde inte vara problem.Per Eskilsson skrev:
Bankerna kräver vid utlåning att man klarar en viss ränta som väl är högre än vad räntorna är idag. Bankernas krav på vilken ränta man ska klara är troligen lägre än vad man själv vill ha. Bankerna utgår från att låntagaren säljer bilen, ställer in semestern och äter blodpudding för att klara betala räntorna.
Själv kanske man vill behålla bilen och och åtminstone åka på semester till mormor och morfars lantställe och slippa blodpuddingen någon dag i veckan om räntan skjuter iväg. Man borde därför ställa högre krav än bankerna på vilket lånebelopp man vill ha om det blir "katastrofränta". Därmed borde inte dagens ränta vara ett problem för de flesta.
Och såvitt jag förstår så finns ingen här på forumet med amorteringsfritt lån som inte istället lägger undan pengar i alternativa investeringar för att tjäna pengar på den högre avkastningen på sina investeringar jämfört med låneräntan. Det har t.o.m. beskrivits som så enkelt att det nästan är som att stjäla godis från småbarn att tjäna pengar på dessa alternativa investeringar. För dessa finns väl inte heller så mycket problem att gnälla om, möjligen att avkastningen på mellanskillnaden har minskat lite.
Bolån har man också tänkt att ha under lång tid och borde därmed ha haft med i beräkningarna att räntan kan gå upp och den kan gå ner under den 30-40-50-60-70 år långa tidshorisont man räknat med. Och nu har räntan gått upp,
Nu kanske det är mer "normalt mycket" kvar i plånbken efter att räntorna är betalda. Förut var det "onormalt mycket" kvar. Det kanske är irriterande men det borde inte vara ett _problem_.
Redigerat av moderator:
Jag håller också med de som tycker att det spårat ur. Det kommer mest en massa "krav" på att bankerna ska sänka, skor sig på BLT osv. Det finns mängder med nyttigt att läsa i ämnet och börjar man väl läsa så ser man att det inte är en sådan gyllene deal för bankerna som många verkar tro. Hur svårt kan det vara att lista ut att bankens marginal inte är din ränta - reporäntan?
Personligen tycker jag att det är billigt att låna. Man lånar till 3-4% och får dessutom göra ett ränteavdrag på 30%. Rätt fantastiskt enligt mig.
Billiga lån trissar dessutom bara upp huspriserna och befolkningen blir mer och mer skuldsatt.
Personligen tycker jag att det är billigt att låna. Man lånar till 3-4% och får dessutom göra ett ränteavdrag på 30%. Rätt fantastiskt enligt mig.
Billiga lån trissar dessutom bara upp huspriserna och befolkningen blir mer och mer skuldsatt.
Apropå det här med räntor så har Johan Norberg en utmärkt debattartikel i dagens DN:
http://www.dn.se/debatt/nya-regleringar-kan-bidra-till-nya-ekonomiska-kriser
http://www.dn.se/debatt/nya-regleringar-kan-bidra-till-nya-ekonomiska-kriser
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Ändå är ju ju hyffsat hårda i Sverige. I USA räddade dom inte bara bankernas förluster, dom ersatte deras "vinster" också. Se Inside job om ni inte redan gjort det. Obama är verkligen ett jävla skämt, Wall Street är dom verkliga makthavarna i USA.Swetrot skrev:
Liknande trådar
-
Gränserna för vägföreningsansvar: Avgiftsfrågor och utökade åtaganden
Juridik -
Hur hanterar ni de kraftigt ökade fjärrvärmepriserna?
Värme allmänt -
Här ökade priserna på lägenheter mest sista åren
Artikelkommentarer -
Elförbrukning ökade med 500+ kWh på en månad.
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Får hyresgästen bidrag till den ökade elpriser
Elavtal, elpriser & elförbrukning