Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
För oss tog de kontakt efter 7 dagar.
[länk]

Om allt går vägen kommer banken du vill flytta till om ett så kallat amorteringsunderlag, ett särskilt dokument som bara du kan begära från din nuvarande bank.

Så om du vill snabba upp flytten så kan du be din nuvarande bank skicka ett sånt till dig redan nu. Det tog Swedbank 7 dagar att skicka ett amorteringsunderlag som jag sedan kunde fotografera av och maila till Landshypotek.
Tack för infon!

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Jag fattar inte hur ni får dessa räntor. Ni borde vara mer öppna med vad för totala privata lån ni faktiskt har så vi inte jämför och tror vem som helst kan få dessa räntor...
Räntorna är genomsnittsräntor och kommer från de olika bankernas hemsidor. Snitträntorna måste redovisas öppet en gång i månaden. Swedbanks snittränta i januari låg på 1,53 % för deras 3 månadersränta och 1,91 % för deras femårsränta. De långa räntorna är nästan alltid dyrare än de korta förutom ibland då ett- eller två-åringarna kan vara bättre.
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Jag har 1.6-1.8% via Swedbank och har bundit 5 år. Nöjd. Men kände mig missnöjd nu för en stund för att se på Landshypotek och ser att de faktiskt erbjuder sämre räntekostnad. Jag band om nyligen så jämförelsen är snarlik i tiden.

Så jämförelserna ni har måste vara mer öppna och visa folks totala privatekonomi, alla lån samt lön / inkomster. Blir lätt att tro saker annars. Speciellt tro illa om alla banker för att inte alla för under 1 % i ränta...
Vi har en bolåneräntetabell där man kan jämföra vad andra rapporterat in för ränta. Kolla gärna där https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Det viktiga här är att du själv tar initiativ och jämför olika bankers erbjudanden. Och att du lägger upp dina bolån på ett smart sätt. Dvs inte binda bolånen på olika tider, eftersom du då inte kan byta bank. Om du har delat upp ditt bolån i 2, 3 eller 4 olika bindningstider så kan banken strunta i att ge dig en bra ränta eftersom du ändå inte har något alternativ (eftersom alla banker - förutom skumraskbankerna - kräver att de får ta över hela säkerheten på bolånet).

Fick 1,09 % hos landshypotek, sjukt nöjd. 60% belåning

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
@katten1234 Var flyttade du ditt bolån ifrån? Hur lång tid tog det för din gamla bank att förse dig med ett amorteringsunderlag?

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@katten1234 Var flyttade du ditt bolån ifrån? Hur lång tid tog det för din gamla bank att förse dig med ett amorteringsunderlag?
Flyttade lånet från sparbanken (swedbank).
Amorteringsunderlaget fick jag skickat till mig dagen efter jag varit där och bett om det.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Kör Skandiabanken och är hyfsad nöjd med det pga. bekvämligheten med att inte behöva förhandla ränta. Räntan som sådan är strax under 1,5 %, så inget att skriva hem om, men då alla lån ligger på bostaden och inga på fritidshuset (pga. låga uttagna pantbrev) är belåningsgraden på den förra rätt hög.

Skulle med andra ord kunna få ner räntan, men till kostnaden av nya pantbrev på några 100.000, och då har man ju några kr att tjäna igen först. Och som sagt, bekvämligheten med en måttlig insats i frågan ska inte heller underskattas.

Har ett hus i Stockholm med belåningsgrad på cirka 25 procent och en lägenhet i Göteborg med belåningsgrad på crka 35 procent.
Hade SEB med tremånadersränta på 1,2 procent. När den skulle förhandlas om sa dom att dom som bäst kunde erbjuda 1,54. Tjena, tänkte jag medveten om deras vinster på bolånemarknaden. Eftersom vi har sparat i aktier vi trott på som dessutom gått bra har vi en ok aktieportfölj. Det gjorde att vi nu har 0,99 procents ränta på Nordnet.
Problemet var bara att Nordnet tog en evighet (flera månader) på sig att få klart lånet. Mycket beroende på att vi är egenföretagare med låga inkomster. De tyckte vi skulle ha svårt att klara kostnaden. Så då sålde vi lite aktier (bland annat hm i tid) och betalade av lägenheten.
Med låga kostnader kan man förhoppningsvis även med låga inkomster spara så man har kapital att amortera lånen kraftigt om räntan skulle stiga mycket. Att amortera när räntan är låg skulle för oss med facit i hand varit en riktigt dålig affär.

H
Jag lät MittBolån sköta förhandlingen, med deras redan framförhandlade ”rabatt” och lite tur så fick vi 1,08% på SBAB, 3 årigt, 60% belåning

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi har nu fått låneansökan hos Landshypotek godkänd. Så vi flyttar från SEB som absolut inte kunde erbjuda under 1.30. Nu 0.99 hos Landshypotek. Mycket nöjd. Gör i samband med detta slag i saken och flyttar placeringar, ITP m.m. från SEB till Avanza, Alecta m.fl. Har inget till övers för SEB om de inte längre kan erbjuda konkurrenskraftiga boräntor.

• Gilla
MB77 och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Om du är medlem i någon SACO ansluten fackförening som ex. Sveriges ingenjörer, så ger Danske bank en "förhandlad" ränta som du inte behöver/kan förhandla ytterligare. I nuläget ligger den på 1,34%.

Den ger de alltså utan några andra kvalifikationer i stil med belåningsgrad, sparande i banken osv. Villkoret är att du är medlem i någon av de uppräknade fackföreningarna. Givetvis måste man klara den vanliga kreditprövningen för att få lån överhuvudtaget.
Vi var medlemmar i Vision, som har avtal med Danske Bank. Vi fick avslag eftersom vår belåning var 66 procent och deras gräns är 50 procent. Kanske olika gränser beroende på fackförbund?

Som jag fattat det så skall de ge den räntan på alla lån. Låter konstigt med gräns vid 50%

Fick brev i Kivra att Landshypotek gjort en kreditupplysning, så det var ju snabbt på bollen i alla fall ..

Såg att UC börjat beskriva risknivån, det var ju intressant ... 0,15% risk att jag får svårigheter att betala inom det närmaste året säger de ...

Flyttade med till Landshypotek. Med vår belångsgrad blir det 1.29% med landshypotek och då hade vi inte ens lyckats få 1,5% utan runt 1.7% från Sparbanken skåne så flytten var given och gick snabbt och smidigt. Aldrig mer swedbank.

Min risk vid kredit var 0,03%.

Jag blev nekad bolån...... Skulle ha haft en belåningsgrad på ca 37% och inga andra lån. Min risknivå är 0,09%. Vi har i dagsläget ett bolån hos LF (som vi haft i 9 år) på ca 1,5milj så jag ringde upp Landshypotek och kollade varför men endligt deras kalkyler så var vi inte berättigade till lån hos dom...... Får prova Avanza istället när dom drar igång Bolån+.

Corpes Corpes skrev:
Jag blev nekad bolån...... Skulle ha haft en belåningsgrad på ca 37% och inga andra lån. Min risknivå är 0,09%. Vi har i dagsläget ett bolån hos LF (som vi haft i 9 år) på ca 1,5milj så jag ringde upp Landshypotek och kollade varför men endligt deras kalkyler så var vi inte berättigade till lån hos dom...... Får prova Avanza istället när dom drar igång Bolån+.
Vad var det i kalkylen som inte stämde? Det låter jättekonstigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.