Det han sa att enligt deras schablonkalkyler så kunde vi inte hantera en amortering på 2% med en ränta på 6%. Han pratade om att en stor del i nekandet vara att vi ägde 2 (!) bilar vilket drog upp kostnaden rejält. Jag köpte inte det snacket då jag för privat kalkyl över vår boendekostnad och totalkostnad i vårat hem och VET att vi klarar kravet som dom har men jag tackade för mig och sa att jag får söka en annan bank.

B beerfueled skrev:
Vi har nu fått låneansökan hos Landshypotek godkänd. Så vi flyttar från SEB som absolut inte kunde erbjuda under 1.30. Nu 0.99 hos Landshypotek. Mycket nöjd. Gör i samband med detta slag i saken och flyttar placeringar, ITP m.m. från SEB till Avanza, Alecta m.fl. Har inget till övers för SEB om de inte längre kan erbjuda konkurrenskraftiga boräntor.
Bra gjort - De med höga bolån och låg belåningsgrad har redan flyttat från seb och andra storbanker . Vanligt folk med rimliga lån och högre belåningsdrag får betala för att bankerna ska behålla sina intäkter på dagens nivåer. Som lök på laxen alla avgifter de tar ut

Kommer bli flytt här också

A
Och när man fått 0,99% bundet i 1år hos Landshypotek så kan man sätta in 800.000 av dem på Bluestep sparkonto med 1år bunden ränta på 1,15% Den lilla arbitrageaffären ger 1280:- i avkastning.

Har haft lån hos Swedbank under många år men när jag fick nys om Landshypoteks kampanj var det inget att tveka på. Nuvarande banken kunde endast komma ner till 1,35%. Mitt befintliga lån låg över 50% i lånegrad men det var inget problem att amortera av till 50% och få 0,99% fr.o.m. 1/3.

Jag blir förvånad över att så många ligger på lån med ockerräntor när man tittar på boräntetabellen. Inte undra på att bankerna gör miljardvinster-det är vi husägare som gödslar dom.

• Gilla
malloballo och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Och när man fått 0,99% bundet i 1år hos Landshypotek så kan man sätta in 800.000 av dem på Bluestep sparkonto med 1år bunden ränta på 1,15% Den lilla arbitrageaffären ger 1280:- i avkastning.
Och då räknar du inte med räntavdraget på lånet, då blir affären ännu bättre :)

M malloballo skrev:
Och då räknar du inte med räntavdraget på lånet, då blir affären ännu bättre :)
Eller kapitalvinsten på räntan? ;)
Tar de inte ur varandra?

martin43 martin43 skrev:
Eller kapitalvinsten på räntan? ;)
Tar de inte ur varandra?
Hmm, gör dom det? Är inte båda positiva eller tänker jag fel?(osäker på vad som här menas med kapitalvinst
)

Ränteutgift kvittas väl mot ränteinkomst?
Dvs skatt utgår på de 0,16% som är skillnaden.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Igår fick jag erbjudande från Avanza om deras bolån. Jag anmälde intresse strax efter nyår. Dock har det ju sedan dess kommit ännu bättre erbjudanden och jag har flyttat lånet till Landshypotek. Återstår att se hur det ser ut om ett år när ränteavtalet hos Landshypotek löper ut.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Nordea har en charmoffensiv i området och kan erbjuda 1,34 rörligt jämfört med dagens 2,25 hos Swedbank. Vi är usla förhandlare och har bara haft nåt samtal om räntan under de senaste tio åren därav den höga räntan? Dessutom pensionärer nu och trodde det var svårt att byta långivare/bank men det lutar år att vi slår till. Vad är haken? Lockpris nu och höjning framöver samt kanske inte lika lätt att byta bank nästa gång?

A
K Kjell_G skrev:
Vad är haken? Lockpris nu och höjning framöver samt kanske inte lika lätt att byta bank nästa gång?
Rabatten brukar bara gälla i ett år sedan är det ordinarie pris igen om man inte prutar.

Intressant. Vad har ni i belåningsgrad @Kjell_G? Landhypotek har ju höjt sitt bolåneränta från 1,08 till 1,25% för oss som har 50% i belåningsgrad eller lägre. Om du har högre belåningsgrad än 50% så tycker jag att du ska slå till på Nordeas erbjudande men att vara beredd att byta när det erbjudandet löper ut (förmodligen om ett år).

Lägg gärna upp din ränta här och kolla vad andra har. https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Har inte fått huset värderat sen vi byggde men bankmannen gjorde en schablonsökning på nätet under tiden vi satt där. Med den värderingen skulle vi ligga strax över 50%. Nu kan jag tycka att det var en liten glädjekalkyl men nånstans mellan 50-60 % så visst känns det som att vi borde nappa. Angående ordinarie ränta så menade banken att de hörde av sig till sina kunder, och att de inte höjde innan de pratat med en personligen. Sen är det förstås en annan fråga om hur lätt det är att byta långivare framöver, men förhoppningsvis tar det ett tag innan de når Swedbanks nivå iaf :)

Om du har belåningsgrad på max 50% så rekommenderar jag dig att byta till Landshypotek där du får 1,25%. Men om du har en belåningsgrad på 51-65% så rekommenderar jag dig att byta till Hypoteket där du får en ränta på 1,28%.

Glömde säga, på Hypoteket räcker det att du lånar 200 000 kr medan på Landshypoteket måste du låna minst 750 000 kr för att få räntorna ovan.

Sedan har du ju också SBAB där du idag kan få en ränta på 1,29% men då måste du låna minst 1 miljon och hålla dig under 60% i belåningsgrad annars stiger räntan till 1,34% och ännu mer.

Det låter som Hypoteket är rätt för dig nu.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.