64 465 läst · 490 svar
64k läst
490 svar
Banker och kontanter
I ett lite vidare perspektiv på avbrott måste den vara mekanisk, eller batteridriven då.
Inget moln, ingen uppkoppling, ingen ström. Långvarigt avbrott, dagar-veckor.
Inget moln, ingen uppkoppling, ingen ström. Långvarigt avbrott, dagar-veckor.
Finns viljan går det fortfarande att använda papper och penna såvitt jag vet. Varorna i en normal livsmedelsbutik säljer nog slut på mindre än en vecka.Fotografen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 420 inlägg
Det köper jag inte. Om det gäller ett nödfall som t ex norrlandsbutiker där det inte finns ett alternativ så kan handlaren helt enkelt ta 10 kr för mjölk, 30 kr/kg för frukt och grönt osv. det borde funka för några dagar. Och skatteverket skulle lätt kunna ha undantagsregler för detta (som kommer flera gånger framöver)useless skrev:Det som funkar är scanning och betalning med mobilen. Då är inget av butikens kassasystem inblandat.
Och anledningen till att kontanter inte funkar är, som andra varit inne på, inte att butiken inte kan ta emot betalning, utan att man inte kan få fram priser och skriva kvitton (som det är lagkrav på).
Problemet är snarare tt dagens kassapersonal inte kan räkna längre.
Det finns coop butiker som fungerat normalt och haft öppet som normalt hela tiden.
I stora coop i visby har jag inte märkt någon skillnad och kassorna har fungerat normalt.
Jag vet inte varför dom inte har drabbats.
I stora coop i visby har jag inte märkt någon skillnad och kassorna har fungerat normalt.
Jag vet inte varför dom inte har drabbats.
Jag har en mekanisk räknemaskin i beredskapslager. Det borde alla företag och affärer ha.Fotografen skrev:
Å för att komma i från kravet på krönta vågar är det lämpligt att ta styckpris på sådant som normalt vägs.T Thomas_Blekinge skrev:Det köper jag inte. Om det gäller ett nödfall som t ex norrlandsbutiker där det inte finns ett alternativ så kan handlaren helt enkelt ta 10 kr för mjölk, 30 kr/kg för frukt och grönt osv. det borde funka för några dagar. Och skatteverket skulle lätt kunna ha undantagsregler för detta (som kommer flera gånger framöver)
Är ju egentligen inget nytt. På 80-talet försvann bankböckerna och med det manuell hantering. Arbetade med "datasystemen" från Datasaab/Ericsson och med bankböcker kunde man köra in/uttag offline och allt registrerades på kassetband.
Dog kontorsdatorn kunde det skrivas i böckerna och stämpla om jag minns rätt.
Funktionen försvann vid byte av datorsystem och med det bankböcker. Nostalgi
Dog kontorsdatorn kunde det skrivas i böckerna och stämpla om jag minns rätt.
Funktionen försvann vid byte av datorsystem och med det bankböcker. Nostalgi
Visst då har du bockat av mjölk och grönsaker men vad ska du göra med resten av varorna? En normal butik har ju av mycket mer än mjölk och gurka i lager...T Thomas_Blekinge skrev:Det köper jag inte. Om det gäller ett nödfall som t ex norrlandsbutiker där det inte finns ett alternativ så kan handlaren helt enkelt ta 10 kr för mjölk, 30 kr/kg för frukt och grönt osv. det borde funka för några dagar. Och skatteverket skulle lätt kunna ha undantagsregler för detta (som kommer flera gånger framöver)
En icke försumbar del är också att när kassasystemet ligger nere så får butiken ingen koll på vad de säljer. Nästan all påfyllning av varor sker per automatik från kassasystemet så om man säljer utan koppling till kassan så måste butiken inventeras sedan. Då är det billigare och enklare att ha stängt i två dagar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 509 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 509 inlägg
Annat kassasystem.F fixarpelle skrev:
Som sagt, ha system som kan köras offline vid behov och ladda upp alla transaktioner i efterhand. Då missas inget annat än sekundaktuell kreditkoll på kort och tillfälligt avbrott i de automatiska lagerpåfyllningarna. Förr när man jobbade i kassa fick man ju bläddra igenom massa papperssidor med spärrlistor för kreditkort (som skickades ut reglebundet), men då var det iofs inte alls lika vanligt med kort.
Trots att jag ännu inte fyllt 60 minns jag odnersnurra och plåtlåda när man handlade hos mindre aktörer, men allt sådant förbjöds väl i skatteiverns 1970-tal? OK körde iaf Hugin mekaniska kassaregister långt in på 1980-talet.
Redigerat:
För butiken kanske det är enklare att ha stängt kortsiktigt men kunder som inte får handla skaffar sej snart nya vanor. Butiken har sannolikt kostnader för personal och då är det väl bättre att sälja allt som går även om det kräver lite mer tankearbete och manuellt arbete än i normalfallet.Janus82 skrev:Visst då har du bockat av mjölk och grönsaker men vad ska du göra med resten av varorna? En normal butik har ju av mycket mer än mjölk och gurka i lager...
En icke försumbar del är också att när kassasystemet ligger nere så får butiken ingen koll på vad de säljer. Nästan all påfyllning av varor sker per automatik från kassasystemet så om man säljer utan koppling till kassan så måste butiken inventeras sedan. Då är det billigare och enklare att ha stängt i två dagar.
Kravet på inventering blir väl lika starkt om man måste kassera en massa färskvaror som blivit inkuranta?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 509 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 509 inlägg
https://www.sweclockers.com/nyhet/32290-coop-butiker-haller-stangt-efter-it-attackF fixarpelle skrev:
Det handlar om ungefär 800 butiker, men på vissa håll används andra kassasystem och de är således öppna som vanligt, däribland 60 butiker i Värmland.