P paralun skrev:
Jo men det hör ju till sakens natur.... vissa tror ju att i en passkontroll så kollar man bara på det som står på passet inkl stämplar men i själva verket så maskinavläser (scannar till en dator) man varje pass.

Men poängen gäller då hur vi når högsta tillitsnivå för en e-legitimation!?
Man kan numera passera passkontrollen automatiskt på valda flygplatser.

https://english.marechaussee.nl/topics/self-service-passport-control

P
D Dilato skrev:
Man kan numera passera passkontrollen automatiskt på valda flygplatser.

[länk]
Då väntar vi bara på den förste illegale invandraren som tråcklar sig igenom sån kontroll genom att hålla upp en bild framför kameran. 😎

Fairlane Fairlane skrev:
Min poäng är om det ens är nödvändigt. Har vi upplevt något problem med den höga tillitsnivå vi har idag? Även om det inte är högsta? Är problemet så stort att det är värt att göra livet krångligare för folk eller finns annat som är bättre att satsa på. Du vet, svagaste länken, om det inte är tillitsnivån, är det verkligen där man ska lägga krutet?
Jo jag är alldeles säker på att det är ett måste och vi har levt för länge med en mycket PK-naiv syn på tillvaron. Sen ser jag heller inget annat när jag skummar remissvar till förslaget om en statlig e-legitimation.

Fairlane
P paralun skrev:
Jo jag är alldeles säker på att det är ett måste och vi har levt för länge med en mycket PK-naiv syn på tillvaron. Sen ser jag heller inget annat när jag skummar remissvar till förslaget om en statlig e-legitimation.
Ok, det är ett måste... Vilket problem är det du vill lösa, problem med BankID alltså?

Som sagt, det är inte den svaga länken i någon transaktion, men jag har upptäckt i några trådar att extra allt är det enda som gäller för dig.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, det är ett måste... Vilket problem är det du vill lösa, problem med BankID alltså?

Som sagt, det är inte den svaga länken i någon transaktion, men jag har upptäckt i några trådar att extra allt är det enda som gäller för dig.
Jo bank-id är ju genvägar och för att lösa allt det här måste vi nog ta oss till den högsta tillitsnivån oavsett vad som är enkelt-bekvämt. Men det är ju bara en pusselbit och som jag tidigare skrev så kan nog bankerna göra grovjobbet med kriminella ligor och målvakter. "Follow the money".

Fairlane
P paralun skrev:
Jo bank-id är ju genvägar och för att lösa allt det här måste vi nog ta oss till den högsta tillitsnivån oavsett vad som är enkelt-bekvämt. Men det är ju bara en pusselbit och som jag tidigare skrev så kan nog bankerna göra grovjobbet med kriminella ligor och målvakter. "Follow the money".
Men vilket problem, rent konkret är det med att inte ha högsta tillitsnivån? Är det eller har det varit ett problem med att BankID har lämnats ut till fel individer?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men vilket problem, rent konkret är det med att inte ha högsta tillitsnivån? Är det eller har det varit ett problem med att BankID har lämnats ut till fel individer?
Jo uppenbarligen så är det så och därav kravet på högsta tillitsnivå för en e-legitimation.
Annars så skulle man inte skriva kravbilden som man gör och bankid har ju "duckat" för frågan länge eftersom det medför merarbete.

P
P paralun skrev:
Jo uppenbarligen så är det så och därav kravet på högsta tillitsnivå för en e-legitimation.
Vem ställer det kravet och i vilket sammanhang?

Fairlane
Jag tolkar det som att du (Paralun) inte har något konkret, utan är en av dess som vill ha högsta säkerhet på allt. Ingen har problem med nuvarande tillitsnivån för det ändamål den används.

Det brukar vara så att folk som inte kan säkerhet tycker att endast det bästa är gott nog in alla sammanhang.
I verkligheten fungerar det ofta sämre att kräva högsta säkerhet på allt, för folk väljer att inte använda grejerna då, om det inte är motiverat.

Det är inget problem att motivera 4-punktsbälte för folk som kör rally eller liknande, men gemene man tycker nog 3-punktsbälte är tillräckligt bra. Ett trepunktbälte som används är bättre än ett fyrpunktsbälte som inte används.

Det är inget problem att motivera folk som jobbar i säkerhetsklassad miljö att använda passerkort med kod överallt, kanske behöva passerar 10 spärrar på väg till sin plats, men det kommer inte fungera i alla miljöer och då kommer folk ställa upp dörrar etc.

Lagom nivå är bäst, inte alltid högsta.

• Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det som att du inte har något konkret, utan är en av dess som vill ha högsta säkerhet på allt. Ingen har problem med nuvarande tillitsnivån för det ändamål den används.

Det brukar vara så att folk som inte kan säkerhet tycker att endast det bästa är gott nog in alla sammanhang.
I verkligheten fungerar det ofta sämre att kräva högsta säkerhet på allt, för folk väljer att inte använda grejerna då, om det inte är motiverat.

Det är inget problem att motivera 4-punktsbälte för folk som kör rally eller liknande, men gemene man tycker nog 3-punktsbälte är tillräckligt bra. Ett trepunktbälte som används är bättre än ett fyrpunktsbälte som inte används.

Det är inget problem att motivera folk som jobbar i säkerhetsklassad miljö att använda passerkort med kod överallt, kanske behöva passerar 10 spärrar på väg till sin plats, men det kommer inte fungera i alla miljöer och då kommer folk ställa upp dörrar etc.

Lagom nivå är bäst, inte alltid högsta.
Jag är ganska säker på att "lagom" inte räcker till numera utan det måste vara på högsta säkerhetsnivå för att hålla de onda borta.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jag är ganska säker på att "lagom" inte räcker till numera utan det måste vara på högsta säkerhetsnivå för att hålla de onda borta.
Varför? Vilka problem finns som gör att vi alla måste använda eID med högsta tillitsnivån?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Kör hårt på det. Jag antar att du är konsekvent, högsta nivån krävs för allt. Fyrpunktsbälte installerat i bilen. Larm av högsta säkerhetsklass till bostaden, säkerhetsdörr, flera lås etc. Mobilt BankID används inte, endast BankID på kort. Etc

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför? Vilka problem finns som gör att vi alla måste använda eID med högsta tillitsnivån?
Jo det finns säkert ett flertal problem med det eftersom man sträver efter högsta tillitsnivån och precis som TS inledde så är det ju klart förvirrat att bankid används lite varstans numera. En statlig e-legitimation skulle sannolikt skapa ordning inkl då med högsta tillitsnivå.

Fairlane Fairlane skrev:
Kör hårt på det. Jag antar att du är konsekvent, högsta nivån krävs för allt. Fyrpunktsbälte installerat i bilen. Larm av högsta säkerhetsklass till bostaden, säkerhetsdörr, flera lås etc. Mobilt BankID används inte, endast BankID på kort. Etc
Jo nu finns det väl inga val när de onda gör precis allt för att hitta vägar för kriminell veksamhet.
Jag vägrar själv ge mig för den här "pöbeln"....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.