D
P paralun skrev:
Jo vi får se och specen är ju klar inkl remisser.
[länk]

Jag tror det är enklare att uppnå högsta tillitsnivå om polisen även sköter e-legitimationer. Men polisen ser hellre att skatteverket tar ansvaret om man läser deras remiss. (då borde kanske skatteverket även sköta pass/nationellt idkort?)

Sen eftersom det inte finns några landsgränser för kriminella ligor så är det nog en mycket god ide att samordna en e-legitimation med andra länder precis som med Schengensamarbetet för pass.
Jag ryser vid tanken på att polisen ska samla in och lagra alla digitala spår efter dig, utan brottsmisstanke, det får Kinas styrning att blekna. Med tanke på hur polisen som organisation läcker så lär alla offentliga personers elektroniska historik vara allmän handling, huh.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ryser vid tanken på att polisen ska samla in och lagra alla digitala spår efter dig, utan brottsmisstanke, det får Kinas styrning att blekna. Med tanke på hur polisen som organisation läcker så lär alla offentliga personers elektroniska historik vara allmän handling, huh.
Jo jag själv ser inget hot i det, hotet är väl då mer att vi låter kriminella ligor härja fritt som dessutom kan stödjas av annat land. Blåögda samt mycket naiva svenskar.... men det är nog slut med det.

D
P paralun skrev:
Jo jag själv ser inget hot i det, hotet är väl då mer att vi låter kriminella ligor härja fritt som dessutom kan stödjas av annat land. Blåögda samt mycket naiva svenskar.... men det är nog slut med det.
Lösningen på detta ligger inte i att avveckla demokration och omvandla oss till världens i särklass värsta polisstat.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
vi låter kriminella ligor härja fritt som dessutom kan stödjas av annat land.
Verkar inte vara sant......😂
Vy genom svarta galler av en byggnad med träd och buskar, troligen en ambassad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Lösningen på detta ligger inte i att avveckla demokration och omvandla oss till världens i särklass värsta polisstat.
Nej det här ligger ljusår från din beskrivning och eventuellt kan en statlig e-legitimation lösa fler utmaningar.
Det stora hotet för en demokrati är väl att kriminell verksamhet kan härja fritt?

Sen ser jag överlag remissskrivningarna som mycket positiva till förslaget.

https://regeringen.se/remisser/2023...saker-och-tillganglig-statlig-e-legitimation/

D
K Kane skrev:
Verkar inte vara sant......😂
[bild]
Ja, vem vet vad som är sant på den, det första offret i krig är sanningen, även om det absolut inte låter omöjligt men med UNRWA i färskt minne ska man nog inte dra för snabba slutsatser.

D
P paralun skrev:
Det stora hotet för en demokrati är väl att kriminell verksamhet kan härja fritt?
Nej, verkligen inte, har rent generellt ingenting med varandra att göra.

Då talar man mer fri och oberoende journalistik, politikers beteende, rättssystem, behandling av minoriteter, osv, bovar och banditer finns i alla demokratier och ickesådana.

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, verkligen inte, har rent generellt ingenting med varandra att göra.

Då talar man mer fri och oberoende journalistik, politikers beteende, rättssystem, behandling av minoriteter, osv, bovar och banditer finns i alla demokratier och ickesådana.
Jo det har mycket med varandra att göra inkl att vi får en massa misstro i samhållet som skapar polarisering.

Läs lite remisser så kanske du ändrar syn på saken!
https://regeringen.se/remisser/2023...saker-och-tillganglig-statlig-e-legitimation/

P
D djac skrev:
Skulle det bli så om Polisen vore huvudman för en E-legitimation? Lagrar Finansiell ID-Teknik BID AB alla digitala spår efter den som använder BankID?

P paralun skrev:
Det var för demokratins skull Mussolini kväste maffian? 😎

• Gilla
djac
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det var för demokratins skull Mussolini kväste maffian? 😎
Jo man bäddade på den tiden för maximal polarisering i både Italien samt Tyskland som fick ödesdigra konsekvenser. Tyvärr verkar det återupprepa sig.

--

Sen angående en statlig e-legitimation så strävar man då efter den högsta tillitsnivån vilket jag tror är mycket klokt. Det blir krångligare att skaffa eftersom det krävs ett personligt besök i likhet med pass hos polisen.
Sen om skatteverket eller polisen är bäst lämpad får vi väl se.

Om tillitsnivåer
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/tillitsnivaer-for-e-legitimering

Fundering, om bankerna fortfarande tillåter BankID vad förändras, Jag personligen ser ingen större skillnad mera än en EU-anpassning vilket i sig är en fördel och skulle kunna vara ett komplement till pass inom EU.
Säkerhetsmässigt har tråden "slagit fast" att BankID är tillräckligt säkert.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fundering, om bankerna fortfarande tillåter BankID vad förändras, Jag personligen ser ingen större skillnad mera än en EU-anpassning vilket i sig är en fördel och skulle kunna vara ett komplement till pass inom EU.
Säkerhetsmässigt har tråden "slagit fast" att BankID är tillräckligt säkert.
Njau vad tråden tycker spelar nog mindre roll 😉 jag är ganska säker på att man strävar efter den högsta tillitsnivån vilket i sin tur sannolikt löser ett antal utmaningar.

https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/statlig-e-legitimation

P pmd skrev:
Skulle det bli så om Polisen vore huvudman för en E-legitimation? Lagrar Finansiell ID-Teknik BID AB alla digitala spår efter den som använder BankID?
Säkert lagrar de det, det måste de väl i någon form.

Jag har inte klickat "dags att förnya ditt medgivande" i swish, undrar om det är GDPR och vad som tillslut händer om jag aldrig uppdaterar... Troligen slutar swish funka vid någon tidpunkt... :D

Jag ser hellre att myndigheter utfärdar denna typ av "id" än privata företag. Även om man kan säga att det är illa att kinesiska myndigheter övervakar, är det inte (iallafall för oss) värre om ett privat företag sitter med ess på hand? Det har ju varit några skandaler med data som sålts. Jag tror Apple och Google är jäkligt försiktiga med hur datan hanteras, men de är ju öppna med att de använder den. Facebook har redan fulat ut sig och kan inte gärna göra bort sig igen. Tesla verkar skita helt i lokala lagar map vad och hur man får spara data...

Fairlane
P paralun skrev:
Njau vad tråden tycker spelar nog mindre roll 😉 jag är ganska säker på att man strävar efter den högsta tillitsnivån vilket i sin tur sannolikt löser ett antal utmaningar.

[länk]
Vilka utmaningar löser man då?

Det är kan vara både rätt och fel att sikta på högsta nivån i alla lägen. Jag har till exempel inte samma krav på mina dörrar och lås hemma, som bankerna har på sina kassavalv. Min nivå är såklart mycket lägre, men det är en avvägning i kostnad och smidighet också.

För att få ett BankID eller ett mobilt BankID måste jag första gången gå till banken och legitimera mig. Efter det kan jag hämta ut exempelvis ett nytt mobilt BankID med hjälp av mina befintligt, i kombination med ett pass eller nationellt ID-kort.

Med en e-legitimation med högsta tillitsnivån är det första steget likadant, jag måste ta mig någonstans fysiskt och legitimera mig för att få min första legitimation. Skillnaden kommer när jag vill ha en ny eller extra e-legitimation, då måste jag också ta mig till utgivaren och legitimera mig.

Många byter telefon oftare än var 5:e år och löser då ett nytt mobilt BankID själva utan problem. Många har dessutom flera enheter och skulle då behöva gå till utgivaren relativt ofta för att hämta ut nya legitimationer. Dvs hux flux har man gjort det mycket mer komplicerat för personer, vilket i stort sett alltid brukar ge effekten att många skiter i den högre säkerheten, oavsett om det rör sig om ID-säkerhet, brandsäkerhet, trafiksäkerhet etc. Jag som ändå jobbar med frågorna kan tycka att det är bra att det finns e-legitimationer med högsta tillitsnivån, men kommer troligen i det dagliga nöja mig med mobilt BankID, som jag uppfattar som tillräckligt säkert och mycket smidigare.

Det är ju inte så att vi ser stora problem med att bedragare skaffar sig (mobilt) BankID i någon annans namn, det är för svårt, så att göra det ännu svårare tillför väldigt lite, i praktiken ingenting. Så vilka utmaningar är det som man löser?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.