72 546 läst · 2 264 svar
73k läst
2,3k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 659 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 659 inlägg
Alternativ till Teams är väl framförallt Skype (inhouse) och Zoom, vad jag ser ute. Skype som driftas internt har ju fördelen att trafiken inte går till Microsoft eller Zoom, men det är en klart sämre produkt.
Zoom, jag är skeptisk till att lägga saker som kan vara känsligt i kinesiska händer. En intressant debattartikel av André Catry i frågan: Länk
Zoom, jag är skeptisk till att lägga saker som kan vara känsligt i kinesiska händer. En intressant debattartikel av André Catry i frågan: Länk
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 659 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 659 inlägg
Kommer det ett målvaktsregister eller är det ett önskemål? Jag har tolkat det som ett önskemål, men att inget är beslutat eftersom det inte är något bankerna kan göra själva. Det kanske har tagits något beslut som jag missat?P paralun skrev:
Sen ska det implementeras också, så.med lite tur om ett år?
Njau Skype är ju också MS. Zoom blev bannat av många företag under pandemin.Fairlane skrev:Alternativ till Teams är väl framförallt Skype (inhouse) och Zoom, vad jag ser ute. Skype som driftas internt har ju fördelen att trafiken inte går till Microsoft eller Zoom, men det är en klart sämre produkt.
Cisco samt Pexit är andra val.
https://www.atea.se/flexibel-arbetsplats/videomote/
Sen vete tusan vad en del regioner/landsting satsat på för digital vård? Det ligger nog närmare en kommunikationslösning med en bank.
Jo nu är jag ganska säker på att det går mycket snabbt att ringa in aktiva målvakter för bankerna och dela resultatet mellan bankerna. Sen tror jag inte de skriver så mycket mer än tidigare länkat meddelande från bankföreningen.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 659 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 659 inlägg
Skype kommer också från Microsoft ja, men du kan köra den helt internt.P paralun skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 659 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 659 inlägg
Jag tror också det går fort att hitta målvakterna, men att skapa ett register och dela mellan bankerna undrar jag om det inte bryter mot nuvarande lagstiftning. Man ville väl att Polismyndigheten skulle ha registret?P paralun skrev:
Sen ska det implementeras också, både hos Polismyndigheten (om det är där registret ska hamna) och hos alla banker.
Jo hur man eventuellt gör presenterades mycket sannolikt på mötet mellan banker, polis samt regering och det finns nog goda förutsättningar för att snabbt sjösätta ett samarbete. Kopplar man ihop det här med en karenstid för vissa överföringar så har man nog kommit mycket långt för att få stopp på bedrägerierna.Fairlane skrev:Jag tror också det går fort att hitta målvakterna, men att skapa ett register och dela mellan bankerna undrar jag om det inte bryter mot nuvarande lagstiftning. Man ville väl att Polismyndigheten skulle ha registret?
Sen ska det implementeras också, både hos Polismyndigheten (om det är där registret ska hamna) och hos alla banker.
Man löser det genom att slå på säkerhetsfunktionerna och ha en möjlighet med opt-out. Väljer man bort säkerhetsfunktionerna väljer man också bort skyddet, och tar hela risken själv.Mikael_L skrev:
Problemet är inte att Teams är från Microsoft, utan att det är en molntjänst. Skype går som sagt att köra på egna servrar.P paralun skrev:
Exempelvis Skatteverket kör just Skype av denna orsak.
Jo, själv har jag inga invändningar mot Microsoft men vissa har ju det....Dowser4711 skrev:
Sen funderade jag på vad en del regioner/landsting valt för lösning för digital vård och det klarar uppenbarligen även äldre människor. Kanske nåt även för en bank?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 718 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 718 inlägg
Jo men för mig så förefaller det som att MS tagit tag i saken för att slippa en massa "påhopp" utan att leta efter referens till detta inkl att då Skype kan köras med en lokal server.BirgitS skrev:
Jag vet att region Västerbotten har hållt på länge med digital vård men de verkar använda en egen applikation.
https://www.1177.se/Vasterbotten/sa...asterbotten/videobesok-i-region-vasterbotten/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 718 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 718 inlägg
Vad bra att du har insett att det inte handlar om Microsoft utan om vad som är säkra resp. osäkra lösningar.P paralun skrev: