allt trä blir grått ute, tar bara lite längre tid, kvittar om man oljar och håller på, även dom dyra typerna som massandura och allt vad dom heter, provade lägga en bit av vårat obehandlade bambu golv ute, och ja... grått blev det...
 
Hej!
Ni som har lagt bambugolvet från smee... är ni fortfarande nöjda? Och hur ser det ut i badrummet? Någon som har lagt smees golv i badrummet med golvvärme?
Vore verkligen tacksam för svar... är så sugen på bambugolv men där jag bor finns bara en affär som har det och då kostar det 795 / m2. Det är dyrt!!!
 
Skit vad snyggt det blir. Sitter här och planerar kök då badrummet är på gång att få sig ett ansiktslyft. Bambu skall det bli i mitt kök/vårat (frun på en hörna där) 795/kvm skulle vara svårt att motivera men Smee.se kan jag motivera till min hälft tack för all kunskap jag får av er. :)
 
Vi har oljat bambugolv i fritidshuset. Fungerar bra torts att vi bara kör underhållsvärme medan vi är borta. Hårt och slitstarkt. Jag tycker inte det var så knepigt att lägga men visst får man banka mer än vid vanligt plank golv...
Köpte från Grene Living.

Mvh,
Anders
 
Någon som har testat Nordicfloors bambugolv? Det verkat prisvärt...
 
Är det någon som har testat att beställa direkt från Kina, det nämndes i förbifarten i tråden. Är det ens möjligt, vart vänder man sig i så fall?
 
Nu har jag precis beställt ett gäng provbitar från Smee i alla fall. Spännande. :)
 
Vi har precis renoverat övervåningen (70-talsvilla) och lagt bambu i alla rum. Vi köpte golvet av "nordiska fönster" (nordiskafonster.se) efter att ha sonderat terrängen under flera år. Vi beställde provbitar från dem redan för 3 år sedan när vi renoverade undervåningen men den gången blev det ek istället. Det som fick oss att välja just dem just nu var att priset var bra men framför allt att provbitarna vi fick denna gången såg likadana ut som de vi fick för tre år sedan. De verkar alltså ha kört på med det här golvet i minst tre år så det känns ju beprövat.

Riktigt nöjda blev vi i alla fall. Lätt att lägga och hårt som f-n. Slet ut en klinga på kapsågen :) Men framför allt snyggt. iphonekameran gör inte riktigt golvet rättvisa men jag gör ett försök i a f.
2014-08-21 07.27.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-08-19 19.29.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-08-22 17.38.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag la bambugolv för cirka 3,5 år sedan i köket. Ett massivt och mörkt golv. Snyggt som attan! Jag är helnöjd och kan verkligen rekommendera detta golv. Är tåligt och känns bra att gå på. Någon som jag noterat är att det inte är repkänsligt och det gulnar inte av solen. Renoverar huset just nu (som det har hetat i ett par år) och kommer lägga det i fler rum.
Kikade tidigare på andra massiva golv men de rör sig tydligen mycket... Bland annat kikade jag på massiva ekgolv men det var ruskigt dyrt. För min del blir det bambugolv i hela boningshuset. Begär prover från olika tillverkare. Det skiljer mycket i både pris och finish/kvalitet. Finns även i olika utförande och tillverkningsprocesser... en djungel!
 
Lyfter denna lite då vi funderar på bambu i vårt kommande uterum, ni som köpt utomlands, är ni fortfarande nöjda efter all denna tid?
Har just tagit kontakt med bambuflooringcompany och bett dem skicka provbitar.
 
Intressant att så många svenska företag som sålde bambugolv för några år sen har försvunnit. Jag hoppas att dagens golv med klickfog som läggs flytande funkar bättre än dåtidens golv som spikades/limmades fast i undergolvet och ibland krånglade i svenskt klimat.

Liten sammanfattning av företagen som jag har kontaktat om bambugolv hittills (länkar till carbonised strand woven som jag är intresserad av):
Simply Bamboo (UK): Skickar inte provbitar utanför UK och säger att frakten skulle vara alldeles för dyr för hela golvpaket.
Moso bambugolv: beställt provbitar. Mejlar igen efter två veckor när inga provbitar har kommit, Linoleumkompaniet svarar och säger att man ska skicka nya provbitar. Fortfarande inte fått provbitar efter tre veckor.
Bamboo flooring company (UK): Fina provbitar. £294 för frakt av golvpaket till Sverige.
Smee (Kroatien): Väldigt lågt kvadratmeterpris. Ca 2900kr för frakt av golvpaket till Sverige. Trist med "semi gloss" lack, skillnaden mot matt lack är stor. Passformen i klickfogen är inte lika bra som på Bamboo flooring companys golv.
Holse & Wibroe: det kom en provbit till slut som ser fin ut. 344kr/kvm + okänd frakt.
Nordiska fönster: hittade inget alternativ för att beställa provbitar. Känns olustigt med ett företag som verkar syssla mer med att sälja fönster och annat än golv så jag skippar det.

Jag jämförde hårdheten på några olika golv med hjälp av en testrigg som finns på mitt jobb. Där ställer man in så att en vagnsbult trycker på testobjektet med önskad kraft. Det finns säkert nån standardiserad testmetod men det här ger en fingervisning om hur hårt bambu faktiskt är. Bamboo flooring company engineered carbonised strand woven (4-5mm på plywood) var nog inte så mycket hårdare än dom andra bambugolven egentligen, det var bara väldigt svårt att se märket efter vagnsbulten i den matta lacken i belysningen vid testriggen.

Undrar om man skulle kunna köra en kontorsstol på ett bambugolv utan att det blir gropar. Jag lyckades inte göra några gropar med kontorsstolen på någon av mina provbitar, vilket är konstigt eftersom jag har åstadkommit fula gropar i ekparketten i min förra bostad.
 
  • WP_20151215_17_17_25_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bambugolv testprotokoll.png
  • Gilla
Crayo
  • Laddar…
Har just lagt 35kvm från Nordiska fönster, valde en mörkare variant som vi blev väldigt nöjda med.
Funkade klockrent att lägga deras klickgolv, inga svårigheter med passformen där inte. Köpte när de hade ett erbjudande om 495kr/kvm, men räknade lite i överkant så har två paket över. Får bli att hitta på något för de knappa 3kvm som är kvar. :)
Jag kan skicka en provbit till dig ifall du vill, mot fraktkostnaden så klart.
01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill höja ett varningens finger för Nordiska Fönster.
Köpte ca. 110 kvm komposit-trall (för utemiljö) och fick det lagt av erfarna byggare och enligt de instruktioner som medföljde. Trallen lades på sommaren och på våren nästföljande år upptäcktes stora sprickor i ett par trallplankor. Jag tog bilder och skickade in en reklamation till Nordiska Fönster.
Det första svaret jag fick var att det dom trodde att det runnit in vatten i kanalerna som sedan frusit och därmed gjort upphov till s.k. frostsprängning och avslog min reklamation direkt.
Mitt svar var då att detta är en trall för utomhusbruk som borde tåla vinter och kyla. Dessutom var den lagd efter instruktion med fall och rätt avstånd mellan bärlinor.
Jag fick avslag igen utan någon kommentar och när jag för tredje gången kontaktade dem och ville veta på vilka grunder de avslagit min reklamation så svarade dom med "Vi följer konsumentköplagen i vilket förklaras att detta fel inte var där vid leverans".
Företaget var inte intresserade av att göra en fysisk undersökning av trallen utan gjorde det väldigt enkelt för sig själv och avslog min reklamation rakt upp-o-ner. Till saken hör att jag därefter haft kontakt med en annan byggare som beskrivit exakt samma bemötande från Nordiska Fönster från en annan av byggarens kunder i grannstaden till där jag bor. Ärendet kommar jag driva vidare till ARN.

Har även noterat att Nordiska Fönster nu slutat sälja komposit-trall, och jag förstår varför.......

Mina erfarneheter av detta företag är av förklarliga skäl inte bra så vill bara varna Er där ute.
Jag har
 
Hej,
Har precis upptäckt att vi har samma "problem" som du. Vi lade vår komposittrall (100kvm) från Nordiska fönster för två år sedan och har precis som du upptäckt sprickbildningar undertill.

Jag är intresserad av att veta hur det gått för dig med ärendet hos ARN. Vi sitter i samma sits och hade varit intressant att veta om du gick vinnande ur tvisten. (Hoppas så)









RHagge skrev:
Vill höja ett varningens finger för Nordiska Fönster.
Köpte ca. 110 kvm komposit-trall (för utemiljö) och fick det lagt av erfarna byggare och enligt de instruktioner som medföljde. Trallen lades på sommaren och på våren nästföljande år upptäcktes stora sprickor i ett par trallplankor. Jag tog bilder och skickade in en reklamation till Nordiska Fönster.
Det första svaret jag fick var att det dom trodde att det runnit in vatten i kanalerna som sedan frusit och därmed gjort upphov till s.k. frostsprängning och avslog min reklamation direkt.
Mitt svar var då att detta är en trall för utomhusbruk som borde tåla vinter och kyla. Dessutom var den lagd efter instruktion med fall och rätt avstånd mellan bärlinor.
Jag fick avslag igen utan någon kommentar och när jag för tredje gången kontaktade dem och ville veta på vilka grunder de avslagit min reklamation så svarade dom med "Vi följer konsumentköplagen i vilket förklaras att detta fel inte var där vid leverans".
Företaget var inte intresserade av att göra en fysisk undersökning av trallen utan gjorde det väldigt enkelt för sig själv och avslog min reklamation rakt upp-o-ner. Till saken hör att jag därefter haft kontakt med en annan byggare som beskrivit exakt samma bemötande från Nordiska Fönster från en annan av byggarens kunder i grannstaden till där jag bor. Ärendet kommar jag driva vidare till ARN.

Har även noterat att Nordiska Fönster nu slutat sälja komposit-trall, och jag förstår varför.......

Mina erfarneheter av detta företag är av förklarliga skäl inte bra så vill bara varna Er där ute.
Jag har
 
Fortfarande nöjda ni som köpt från smee?
Vilken typ av golv var det? Massivt, parkett?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.