När man betänker hur långsamväxande ekar är så känns ju bambu som ett klart bättre alternativ och det trots att jag har flertalet möbler i ek som nog är tänkt att passa i mitt nybygge.

Det blir då även i badrummet som min andre hälft vill - skeppsgolvlagt eventuellt. Om golvet tål väta så är det väl bra vid en ev byggfukt också i början för det finns ju risker med betonggolv som inte har blivit tillräckligt uttorkade.
 
trägolv i badrummet? känns inte som någon vidare god idee
 
Beställde precis 120 kvm från smee.se... hoppas verkligen att det blir så bra som jag tror det kommer bli! :D
 
Erik: lyckades du beställa provbitar från smee?
Uppdatera gärna här när du fått/lagt golvet, jag är grymt nyfiken.
 
rokka skrev:
Erik: lyckades du beställa provbitar från smee?
Uppdatera gärna här när du fått/lagt golvet, jag är grymt nyfiken.

jepp, beställde provbitar på alla deras golv. kom hem efter drygt 1 vecka. Ser EXAKT ut som de svenska leverantörernas men till en bråkdel av priset.

Jag kommer lägga golvet på glespanel m. vattenburen golvvärme. Golvet blir spikat i glespanelen och förhoppningsvis så sätter jag inga spikar igenom rören d^_^b

Lägger upp foton här och på min projekttråd när jag sätter igång med golvet. blir dock tidigast om 3-4 veckor...
 
erik, om du drar en nyckel i den provbiten du fick hem skickad.. blir det märke?
 
bränski skrev:
erik, om du drar en nyckel i den provbiten du fick hem skickad.. blir det märke?

Allt är ju relativt :) ja det blir ett märke. Men om jag jämnför med proverna jag har på ek så är skillnaden stor! Bambun är mycket hårdare!!
 
jo, ville bara veta hur stor skillnaden är, har själv ett bambu golv, som ej är lackat utan bara vaxat. så det är i lacken det blir märken. då blir det fortsatt obehandlat golv i utbyggnaden... för det blir inte ens märke med nyckel i vårat golv. och vi har stor hund så repor vill man undvika!
 
bränski skrev:
jo, ville bara veta hur stor skillnaden är, har själv ett bambu golv, som ej är lackat utan bara vaxat. så det är i lacken det blir märken. då blir det fortsatt obehandlat golv i utbyggnaden... för det blir inte ens märke med nyckel i vårat golv. och vi har stor hund så repor vill man undvika!

Bambugolvet gör sig verkligen bäst när det är oljat / vaxat. Sjukt snyggt med den matta ytan. Tanken har slagit mig att slipa golvet efter läggning och sedan olja det. Återstår att se hur mycket energi jag har när golvet väl ligger.

btw, fraktfirman ringde nyss och meddelade att det levereras 2 kolli på totalt 1,3 ton med bambugolv här imorgon :wow:.
 
mycket trevligt... lägg gärna upp bild när det är lagt!

mjo, jag tycker också att oljat är snyggast, men det kostar ju där efter, för det går inte att få tag på obehandlat utom sveriges gränser!
 
Skit nu vart jag verkligen assugen på Bambugolv! har sett att det finns att köpa på Hornbach, någon som kollat in det?
 
När man oljar bambu så var min lärpunkt att det suger väldigt lite olja.
Och tro inte att det eftersuger mycket så torka ordentligt bort allt överflöd.
/Sture
 
Bättre sent än aldrig brukar man ju säga... Här kommer i alla fall bilder från vårt golv. Alla har inte helt fokus på golvet. :p Hittar inte riktigt alla bra bilder på golvet, men det kan ju ge en hint om hur det ser ut. Första bilden är på vårt sovrum när vi höll på att behandla golvet med hårdvaxolja. Ger en fingervisning hur det ser ut obehandlat...
 
  • IMG_1423.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1598.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1605.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1922.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det ser snyggt ut norrlandstös...
har haft mitt bambugolv några år nu...skulle lägga samma golv igen idag.
väldigt tåligt...svårt att göra repor...har ett lackat här...
såg att smee har utomhus bambu ,nån som lagt det?. är ni nöjda? behöver man underhållad det på nåt sätt`?
skulle man ju kunna ha istället för tryckimpregnerat som är standard i sverige..men börjar ju komma annat nu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.