E
Belmlu Belmlu skrev:
Tidigare ägare hade satt in en 20A automatpropp istället för vanlig porslin på en av huvudsäkringarna. Märkte vi först efter att den gick och vi öppnade skåpet. Under det dryga året har den dock bara gått en gång. Nu när jag skriver detta inser jag att det torde ju innebära att den fasen ligger nära sin gräns om man valt automatpropp.

Vet inte riktigt vad LVP drar totalt sett men har en effektförbrukning på 0.020-0.023kW resp 0.04kW om jag inte läser produktdatabladen helt galet.
[länk]
[länk]

Ja precis, bor i Skåne!
Automat, det var märkligt..

Kan du logga in på kraftringen och se din förbrukning kanske. Det du skriver med 23 watt är ingenting, som en liten glödlampa.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man ska inte blint byta säkringen till en mindre storlek utan vidare. Säkringen är en dålig mätare på ifall belastningen ligger på rätt sida. Man bör först göra en bedömning av vanliga belastningsfall, titta på elräkningens maxförbrukning etc för att se om en nedsäkring fungerar. Att känna på dem vid olika typer a höglast är en bra metod. Men bättre är om elmätaren kan visa strömmen per fas för olika belastningsfall.
Maxförbrukning på en enskilt dag senaste året skedde i slutet av december i samband med minusgrader där vi förbrukade 89,4kWh på en och samma dag.
Enligt beräkningar bör vi hamna på mellan 19500-20500kWh i årsförbrukning där projicerade högstanoteringen kommer i januari på ca 2800kWh följt av 2500kWh i februari.
En genomsnittlig dag förbrukas ca 25% av elen nattetid, 30% dagtid och 45% kvällstid.

Belmlu
E El-Löken66 skrev:
Automat, det var märkligt..

Kan du logga in på kraftringen och se din förbrukning kanske. Det du skriver med 23 watt är ingenting, som en liten glödlampa.
När det upptäcktes började jag fundera på om man "får"/bör ha automat som huvudsäkring men tänkte sen inte mer på det. Bör vanlig porslin användas?

Absolut, har hur mycket info som helst gällande total förbrukning för hela hushållet. Räcker det i mitt senaste svar till Bo eller saknas något?

Ja tyckte det också var lite men tyvärr enda infon jag hittar kring dem. Gällande effektvakt har jag dålig koll på hur sådana ser ut men utifrån bildsök har jag svårt att se var sådana skulle sitta så får förmoda att vi inte har det.

E
Belmlu Belmlu skrev:
Maxförbrukning på en enskilt dag senaste året skedde i slutet av december i samband med minusgrader där vi förbrukade 89,4kWh på en och samma dag.
Enligt beräkningar bör vi hamna på mellan 19500-20500kWh i årsförbrukning där projicerade högstanoteringen kommer i januari på ca 2800kWh följt av 2500kWh i februari.
En genomsnittlig dag förbrukas ca 25% av elen nattetid, 30% dagtid och 45% kvällstid.
Kan du se per timme kanske? Dina säkringar tillåter nästan 14 kilowatt plus lite tröghet så säg 15.
Maxar du dessa ett dygn blir det runt 335kWh.
Bara som ett exempel.

Sen är det ju som du skrev att det kan ligga mer på en fas också.

Belmlu
E El-Löken66 skrev:
Kan du se per timme kanske? Dina säkringar tillåter nästan 14 kilowatt plus lite tröghet så säg 15.
Maxar du dessa ett dygn blir det runt 335kWh.
Bara som ett exempel.

Sen är det ju som du skrev att det kan ligga mer på en fas också.
Högstanoteringar per timme för december och början av januari:

• Skärmdump av energiförbrukningsdiagram som visar elanvändning över en vecka i januari, inklusive en detaljerad stapelgraf för en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmdump av energianvändningsdiagram med dagliga förbrukningstoppar i kWh.
    Skapa konto
  • Diagram som visar timvisa elförbrukningsdata för en vecka i december med högsta förbrukningen på 89,4 kWh.
    Skapa konto
  • Elanvändningsdiagram med högsta elförbrukningen noterat den 10 december, visar timvisa data.
    Skapa konto
E
Belmlu Belmlu skrev:
Högstanoteringar per timme för december och början av januari:
De siffrorna säger inte att det inte kan gå, jag har själv 16A men hamnar väldigt sällan över 5 KWh/h men jag har nog goda marginaler.

Är dina siffror jämnt fördelade över faserna och tiderna så har du bra marginaler så är dina säkringar inte ljummna vid 18-tiden då du lagar mat och har hög förbrukning kan du byta mot 16A och följa värmeutvecklingen med dessa.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Med en timförbrukning på högst 6 kWh så ligger ni väl under gränsen för 16 A mätarsäkringar. Detta styrks av högsta månadsförbrukning på 2800 kWh. För att vara riktigt säker skulle man vilja ha en mätning på 10 minuters basis. De 6 kWh kan du dras under en väldigt kort period under denna timme. Dessutom vet vi ingenting om strömmen per fas.

Så med en kontroll av all belastning och vad den innebär för ström per fas vid olika belastningsfall så bör det inte vara några problem att gå ned till 16 A mätarsäkring, eventuellt efter att några grupper har flyttats mellan de tre faserna.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har kört med 16A sen jag flyttade in; hade första året när jag körde på enbart gammal panna med el och även värmde källaren lite ca 19,000 kWh för hela året, dagshögsta på 135 (januari 2016 som hade kalla dagar) och timhögsta runt 7 kWh. Har mycket lägre totalförbrukning nu men har testat att kräma på vissa billiga timmar och varit uppe i 10 kWh en timme, dock med i stort sett helt jämn förbrukning mellan faserna. Aldrig hänt att en huvudsäkring gått.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
E El-Löken66 skrev:
De siffrorna säger inte att det inte kan gå, jag har själv 16A men hamnar väldigt sällan över 5 KWh/h men jag har nog goda marginaler.

Är dina siffror jämnt fördelade över faserna och tiderna så har du bra marginaler så är dina säkringar inte ljummna vid 18-tiden då du lagar mat och har hög förbrukning kan du byta mot 16A och följa värmeutvecklingen med dessa.
Härligt! Då är det något värt att lägga ner lite tid på att undersöka mer ingående mao :)

Blir nog till att lusläsa Siltbergs guider, uppdatera gruppförteckningen som är till 90-95% korrekt i huset och 85-90% rätt i garaget och sen kartlägga huvudsäkringarna. Något mer som kan behövas finnas på plats innan man bestämmer sig för att ev säkra ner? Behöver man ha elektriker som ändrar i botten av huvudsäkring när man säkrar ner eller enbart när man går upp?

Belmlu
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med en timförbrukning på högst 6 kWh så ligger ni väl under gränsen för 16 A mätarsäkringar. Detta styrks av högsta månadsförbrukning på 2800 kWh. För att vara riktigt säker skulle man vilja ha en mätning på 10 minuters basis. De 6 kWh kan du dras under en väldigt kort period under denna timme. Dessutom vet vi ingenting om strömmen per fas.

Så med en kontroll av all belastning och vad den innebär för ström per fas vid olika belastningsfall så bör det inte vara några problem att gå ned till 16 A mätarsäkring, eventuellt efter att några grupper har flyttats mellan de tre faserna.
Tack för svaren! Känner du till något sätt man som lekman kan göra mätning på 10 minuters basis? Informationen jag har nu är via Greenely som använder informationen från näthandel.

OK, får börja med att uppdatera gruppförteckningen känner jag.

Belmlu
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har kört med 16A sen jag flyttade in; hade första året när jag körde på enbart gammal panna med el och även värmde källaren lite ca 19,000 kWh för hela året, dagshögsta på 135 (januari 2016 som hade kalla dagar) och timhögsta runt 7 kWh. Har mycket lägre totalförbrukning nu men har testat att kräma på vissa billiga timmar och varit uppe i 10 kWh en timme, dock med i stort sett helt jämn förbrukning mellan faserna. Aldrig hänt att en huvudsäkring gått.
Känns ändå rimligt att eventuellt säkra ner för vår del då.

Lite utanför ämnet men var det elpannan som byttes ut som gjorde att förbrukningen minskade eller gjort massa annat med isolering, fönster, medveten förbrukning osv?

Belmlu Belmlu skrev:
Tidigare ägare hade satt in en 20A automatpropp istället för vanlig porslin på en av huvudsäkringarna. Märkte vi först efter att den gick och vi öppnade skåpet. Under det dryga året har den dock bara gått en gång. Nu när jag skriver detta inser jag att det torde ju innebära att den fasen ligger nära sin gräns om man valt automatpropp.
Det kan ju vara en indikation på att du har något att vinna på att balansera bättre mellan faserna. Det är inte helt enkelt att fördela förbrukare på ett optimalt sätt mellan faserna. Vissa saker är enkla. Direktverkande elradiatorer till exempel. De går långa tider med hög effekt. Alla element går ungefär samtidigt. Svårare är det med saker som går korta stunder på hög effekt. Man måste här tänka efter vilka av dem man använder samtidigt.

Hemma hos mig finns en dålig kombination. Har jag bilen på laddning med högsta effekt och slår på ugnen så går en huvudsäkring ofelbart inom några minuter. Jag har ännu inte orkat lägga billaddaren på annan fas, men det är samtidigt en fråga om vad alternativet blir. Om jag flyttar bilen. Innebär det då att jag inte kan använda spisens främre plattor när bilen laddar i stället. Bilens laddare är en ensam enfasbelastning som är så stor att det finns många saker som inte kan ligga på samma fas som den.

Belmlu Belmlu skrev:
Behöver man ha elektriker som ändrar i botten av huvudsäkring när man säkrar ner eller enbart när man går upp?
Ja, elfirma, alltid.
Du kan och får byta säkringen till en mindre eftersom den passar, men du ska som sagt inte göra det förrän du har ett hum om hur du ligger till med belastningen.
Belmlu Belmlu skrev:
Tack för svaren! Känner du till något sätt man som lekman kan göra mätning på 10 minuters basis? Informationen jag har nu är via Greenely som använder informationen från näthandel.
Det kräver installation av strömtransformatorer i mätarskåpet. Vi får istället försöka se på typen av last.
Belmlu Belmlu skrev:
OK, får börja med att uppdatera gruppförteckningen känner jag.
Det är en god början. Viktigt är där att ta reda på vilken fas alla förbrukare ligger på. Det kan ibland vara otydligt, och har du flera elcentraler så behöver man prova sig fram genom att bryta en av mätarsäkringarna och se vad som slocknar. Se även https://www.byggahus.se/el/bruksanvisning-elcentral#sida-12

Utifrån detta kan du sätta upp olika scenarios som att på morgonen går motorvärmare kl 5-7, på kvällen spis, tvätt, tork etc. och se hur det belastar de tre faserna. Det är främst tunga förbrukare som drar mycket ström i mer än ca 10 minuter som är intressant, som elvärme, motorvärmare, diskmaskin, ugn men vanligen inte vattenkokare som spis, om man inte kök ett långkok på max effekt..

Magnus E K
Belmlu Belmlu skrev:
Lite utanför ämnet men var det elpannan som byttes ut som gjorde att förbrukningen minskade eller gjort massa annat med isolering, fönster, medveten förbrukning osv?
Installation av LLVP här uppe (enplanshus med källare) och separat (liten) VVB så att pannan inte behövs alls när det är plusgrader. Pannan finns kvar och nu när det är kallt kör jag den några timmar på nätterna för att hålla lite värme i källaren (8-10 grader istället för 4-5 typ). Ingen ändring av isolering eller fönster sen inflytt, men ibland lite mevdetet "snåleri".

Redigering: Fick rådet att slänga ut pannan och installera en LVVP men tyckte det var en för stor investering då (kanske blir i framtiden t ex när LLVP:n pajar). Betalade nu (2017) knappt 20 kkr för luftvärmepumpen inkl installation + 1500 för Biltema-beredaren som jag satte dit själv.

Redigerat:
E
Belmlu Belmlu skrev:
Härligt! Då är det något värt att lägga ner lite tid på att undersöka mer ingående mao :)

Blir nog till att lusläsa Siltbergs guider, uppdatera gruppförteckningen som är till 90-95% korrekt i huset och 85-90% rätt i garaget och sen kartlägga huvudsäkringarna. Något mer som kan behövas finnas på plats innan man bestämmer sig för att ev säkra ner? Behöver man ha elektriker som ändrar i botten av huvudsäkring när man säkrar ner eller enbart när man går upp?
Du får nog förbereda dig mentalt på att 20A dvärgbrytare måste gå, om det nu är som du beskriver.
Ta en bild och skicka denna till installatören du anlitar så kan denne med lite tur få med sig rätt pryttlar direkt. I första vändan.
Det kan dock komma att krävas ett avbrott från din nätägare ifall du ej har någon föregående säkring?

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.