54 783 läst · 202 svar
55k läst
202 svar
Bahnhof villafiber
En fundering
Kan det vara så att Skanova av någon anledning gått med på att hyra ut svartfiber till Bahnhof? Då skulle Skanova äga den fysiska fiber och antingen kunna hyra ut den upptänd med ändutrustning till TeliaÖppenfiber eller till Bahnhof som svartfiber där Bahnhof äger ändutrustning.
Då skulle du snabbare komma ut i Bahnhofs nät med deras Opengiga än om du väljer Bahnhof som leverantör via TeliaÖppenfiber.
Kan det vara så att Skanova av någon anledning gått med på att hyra ut svartfiber till Bahnhof? Då skulle Skanova äga den fysiska fiber och antingen kunna hyra ut den upptänd med ändutrustning till TeliaÖppenfiber eller till Bahnhof som svartfiber där Bahnhof äger ändutrustning.
Då skulle du snabbare komma ut i Bahnhofs nät med deras Opengiga än om du väljer Bahnhof som leverantör via TeliaÖppenfiber.
Jag är besviken på Bahnhof.
Jag har precis fått fiber från IP-Only och beställde via lP-Onlys beställningsportal ett paket med bredband och telefoni. Enligt den informationen som fanns i beställningsportalen så var det en fast månadskostnad, ingen bindningstid, ingen anslutningsavgift och ingen (ytterligare) fast avgift för telefoni. Däremot 199kr i engångsavgift för nummerportering och givetvis samtalsavgifter.
När jag fått anslutningen och ska beställa nummerportering så kräver de att jag köper en trådlös router med inbyggd SIP för 995 kr. En router som jag inte behöver, inte har plats för och inte vill ha. Jag vill köpa en SIP själv. En som är mycket mer kompakt inte innehåller en störande AP, (som antagligen inte går att stänga av), och som dessutom är lite billigare.
Det gör precis som Telia, prackar på en en massa skit som bara stör och är ivägen. Det senaste året har jag haft en router från Telia som stått och blåst varmluft och stört den router som jag faktiskt använt och inte sjutton har det gått att stänga av AP'n...
Jag har för övrigt två fungerande ADSL modem med inbyggd router som Telia skickade till mig när jag bad om ett nytt modem för att det gamla gått sönder. Någon som vill ha? (Eller jag kanske behöver ett av dem igen om jag måste backa ur Bahnhofabonnemanget?)
Jag har precis fått fiber från IP-Only och beställde via lP-Onlys beställningsportal ett paket med bredband och telefoni. Enligt den informationen som fanns i beställningsportalen så var det en fast månadskostnad, ingen bindningstid, ingen anslutningsavgift och ingen (ytterligare) fast avgift för telefoni. Däremot 199kr i engångsavgift för nummerportering och givetvis samtalsavgifter.
När jag fått anslutningen och ska beställa nummerportering så kräver de att jag köper en trådlös router med inbyggd SIP för 995 kr. En router som jag inte behöver, inte har plats för och inte vill ha. Jag vill köpa en SIP själv. En som är mycket mer kompakt inte innehåller en störande AP, (som antagligen inte går att stänga av), och som dessutom är lite billigare.
Det gör precis som Telia, prackar på en en massa skit som bara stör och är ivägen. Det senaste året har jag haft en router från Telia som stått och blåst varmluft och stört den router som jag faktiskt använt och inte sjutton har det gått att stänga av AP'n...
Jag har för övrigt två fungerande ADSL modem med inbyggd router som Telia skickade till mig när jag bad om ett nytt modem för att det gamla gått sönder. Någon som vill ha? (Eller jag kanske behöver ett av dem igen om jag måste backa ur Bahnhofabonnemanget?)
Saken är att Bahnhof har haft problem med användare som kör med undermålig utrustning som har skapat
problem för dem, speciellt på SIP sidan. Sedan ett tag tillbaka så får man inte support längre om man inte använder deras prylar.
Det finns trådar hur man ska göra för att går runt det, men som sagt ingen support.
problem för dem, speciellt på SIP sidan. Sedan ett tag tillbaka så får man inte support längre om man inte använder deras prylar.
Det finns trådar hur man ska göra för att går runt det, men som sagt ingen support.
Har skrivit på kontrakt med Bahnhof om att dra villafiber. Skrev på i mars och de skulle blåsa fiber mellan april och juni. fick först information om att de skulle höja priset 4000, sedan ändrade de sig till att de ursprungliga 14000 gällde. Efter det var det helt tyst. Hörde av mig flera gånger i maj ang när installation skulle ske, fick höra att allt är ok och att det blir installation i juni. När jag kontaktade dem förra veckan säger de att installationen planeras att göras november 2017 (!). I kontraktet står det att vi är bundna till kontraktet i 5 år samt att det kostar oss 8000 kr att frånträda kontraktet innan 5 år har gått. De å sin sida verkar inte ha några skyldigheter enligt kontraktet utan kan skjuta upp installationen om de har "skälig anledning" samt får frånträda kontraktet utan anledning.
Har tidigare haft goda erfarenheter av Bahnhof men det här tycker jag är riktigt dåligt och tänkte att jag ville varna andra att tänka efter innan ni tar ett erbjudande från dem. Är det billigt kanske en ska fundera kring varför det är billigt...
Har tidigare haft goda erfarenheter av Bahnhof men det här tycker jag är riktigt dåligt och tänkte att jag ville varna andra att tänka efter innan ni tar ett erbjudande från dem. Är det billigt kanske en ska fundera kring varför det är billigt...
Det ser likadant ut i de flesta fiberkontraktet i just detta avseende. läste du inte det finstilta? Du kan trösta dig med att sannolikheten att någon annan gräver i området är obefintlig. Och, om någon annan skulle göra det kommer inte Bahnhof göra det.
Annapanna, var bor du? Jag väntar själv på fiber från dem, och de har tidigare lovat maj/juni. De har skickat mail och sagt att de ska komma och titta hur de ska dra fibern, men det var över en månad sedan...
Hej! Jag bor i Göteborg. Vad jag fått reda på är de i Stockholm och installerar och kan därför inte starta i Göteborg förrän nästa år. De har aldrig varit ute hos mig och tittat utan bara sagt att de kommer så småningom men inte avtalat om tid. Jag fick inget svar via mail först så jag ringde tillslut och först sa de att "vi har ju sagt att vi ska komma" men när jag stod på mig och frågade när exakt de kommer så visade det sig att de inte kommer förrän nästa år. Hoppas det inte är likadant för dig!
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Det gäller även mig. Utlovat senast i Juni, ännu har ingen hört av sig om "förprojektering", och enl. Bahnhof vägrar Skanova ge besked. Detta är i Stockholm.