Jo, Telia kom också ut nu med ett nytt "erbjudande".

De ligger ordentligt över Bahnhoferbjudandet, deras "erbjudande" nu ligger i nivå med vad de hävdade var ordinarie pris häromåret. Och deras nya "ordinariepris" har höjts med ca 30%, över 30 000 nu.

loka1
Får jag lägga till en fråga här:

Jag har också fått ett erbjudande från Bahnhof för villafiber, men jag blir lite fundersam över deras villkor, bl.a. "Bahnhof förbehåller sig rätten att inte leverera."

Har någon här upplevt att Bahnhof inte levererade?
Via Bahnhofs telefonsupport får man bara flummiga svar, inget konkret.

Ska man välja Telia ändå fast det är 4500 kr dyrare (och kanske dåligt för blodtryck?)

Bor i Stockholmsområdet (Huddinge) och Bahnhof verkar vara enda konkurrenten till Telia i vårt område.

Så står det i alla anslutningskontrakt av denna typ. Man förbehåller sig rätten att inte etablera nätet om dom inte når en viss anslutningsgrad. Tråkigt men rätt rimligt.

Har telia redan grävt ner fibern? Isåfall tvivlar jag på att någon annan gör detsamma. Finns bara ekonomi för EN.

Hos mig (västra Sthlm) finns redan Telia öppen fiber i området. Nu har Bahnhof gått ut med ett erbjudande som jag nappat på.

Vad jag förstår så är det tre lage inblandat i fibern:
1. Den fysiska fibern som ägs av något bolag (inte nödvändigtvis Telia)
2. Leverantör av fiberaccessen (tex Telia, Bahnhof)

tror Bahnhof hyr in sig på samma fiber som Telia öppen fiber redan använder sig av.
3. leverantör av Internet, telefon och TV via fibern (tex Telia, Bahnhof, alltele, bredband2, tyfon,...)

loka1
Pin skrev:
Hos mig (västra Sthlm) finns redan Telia öppen fiber i området. Nu har Bahnhof gått ut med ett erbjudande som jag nappat på.

Vad jag förstår så är det tre lage inblandat i fibern:
1. Den fysiska fibern som ägs av något bolag (inte nödvändigtvis Telia)
2. Leverantör av fiberaccessen (tex Telia, Bahnhof)
tror Bahnhof hyr in sig på samma fiber som Telia öppen fiber redan använder sig av.
3. leverantör av Internet, telefon och TV via fibern (tex Telia, Bahnhof, alltele, bredband2, tyfon,...)
Precis samma hos mig. Telia finns redan i kanske 30-40% av alla hus i området.

Så möjligtvis är det skanova som äger och driver den fysiska fibern åt både Telia och bahnhof.

loka1
MathiasS skrev:
Så står det i alla anslutningskontrakt av denna typ. Man förbehåller sig rätten att inte etablera nätet om dom inte når en viss anslutningsgrad. Tråkigt men rätt rimligt.

Har telia redan grävt ner fibern? Isåfall tvivlar jag på att någon annan gör detsamma. Finns bara ekonomi för EN.
Precis därför tvivlade jag på Bahnhof. Telia finns redan i området (luftledningar!), men jag vet ju inte vem som står bakom det fysiska nätet. Kanske en annan än Telia, typ Skanova.

Tillägg: Skanova ägs ju av Telia. Och Bahnhof har avtal m Skanova för fiber utbyggnad enl. pressmeddelanden. Sorry borde ha googlat mer :)

Redigerat:
Det har visat sig att Bahnhof kör med Skanova. Eftersom de redan finns i gatan, så lär det väl bli ett nät-

Men lite tråkigt minst sagt är att Bahnhof återkom och meddelade att det utlovade priset var fel, just i vårt område har Skanova satt priset så att vi får betala 17500 istället för 14 000. Detta hade tydligen Skanova missat att berätta för Bahnhof... Troligen skulle det gått att bråka med Bahnhof, deras erbjudande är ju bindande, men samtidigt så har de ju föebehållit sig rätten att inte bygga ut.

Nu går det ju inte för en utomstående som mig att se om det är Bahnhof som har klantat sig eller om det är Skanova.

Men med tanke på Skanovas "track record" här i området så vet jag vad jag tror om vilken part som klantat sig.

• Gilla
loka1
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men lite tråkigt minst sagt är att Bahnhof återkom och meddelade att det utlovade priset var fel, just i vårt område har Skanova satt priset så att vi får betala 17500 istället för 14 000. Detta hade tydligen Skanova missat att berätta för Bahnhof... Troligen skulle det gått att bråka med Bahnhof, deras erbjudande är ju bindande, men samtidigt så har de ju föebehållit sig rätten att inte bygga ut.
Samma sak hände mig. Jag har ringt och mailat dem flera ggr och frågat vad det beror på. Trodde först det bara var mitt hus (som ligger väldigt långt från gatan), men det verkar vara alla. Klantigt att inte reda ut kostnaden med underleverantören först, alternativt svälja mellanskilnaden själv när man gått ut med ett pris redan.

...men det är något som inte stämmer här, oavsett vem som äger nätet.

Om slutsatsen är att fiberinfrastrukturen ägs av Skanova och Telia/Öppenfiber redan leverera tjänst på denna så kan ju inte gärna Bahnhof/opengiga göra detsamma. Isådantfall köper man ju Bahnhofs tjänster via telias öppna nät och tjänsterna som erbjuds där.

Bahnhof Villafiber är ju deras egen satsning på öppna nät, där dom själva förmedlar egna och andras tjänster OCH driftar utrustning ovanpå fiber (annans eller egen).

Jag har inte förut hört att två kommunikationsoperatörer delar på samma infrastruktur, förstår inte riktigt hur det skulle funka.

Det verkar som Skanova har totalt kaos i sin prissättning.

Jag pratade med en granne som flyttade in för ca. 1 år sedan, och då beställde fiber till huset va Telia, som ju då var ända alternativet här. Eftersom det var ca 2 år efter deras senaste kampanj, så hade han ju väntat sig att få betala det påstådda ordinarie priset, men han fick anslutning 2000 kr billigare än de som hade anslutit sig under kampanjen. Så det verkar som kampanjpriset från Telia är det högsta pris man kan få betala.

Redigerat:
MathiasS skrev:
...men det är något som inte stämmer här, oavsett vem som äger nätet.

Om slutsatsen är att fiberinfrastrukturen ägs av Skanova och Telia/Öppenfiber redan leverera tjänst på denna så kan ju inte gärna Bahnhof/opengiga göra detsamma. Isådantfall köper man ju Bahnhofs tjänster via telias öppna nät och tjänsterna som erbjuds där.

Bahnhof Villafiber är ju deras egen satsning på öppna nät, där dom själva förmedlar egna och andras tjänster OCH driftar utrustning ovanpå fiber (annans eller egen).

Jag har inte förut hört att två kommunikationsoperatörer delar på samma infrastruktur, förstår inte riktigt hur det skulle funka.
Jag är inte hundra på det, men tror att det är samma fysiska (Skanova?) fiber. På den kan jag då välja Telia öppen fiber och en av flera möjliga tjänsteleverantör av bredband/tele/tv. Varför skulle Bahnhof inte kunna sälja anslutning till samma fysiska fiber? Via parabolantenn kan jag ju ta emot flera olika betalkanaler som sänds via samma satellit, som jämförelse på affärsmodellen. I mobilnäten delar operatörerna på viss infrastruktur.
Visst skulle Bahnhof kunna dra parallel fiber i gatan, men det verkar onödigt.
Hirsomhelst, om någon månad lär jag veta svaret när de ska installera hos mig - gräver de bara på min tomt, eller ska alla gator grävas upp igen...

Det är tydligen Skanova som drar fiber åt både Telia och Bahnhof. Därmed inte sagt att det är samma fiber. Men såvitt jag förstår så drar Skanova i stort sett i sina redan nedgrävda rör. Här i området har de bara grävt upp punktvis, i stort sett inga diken i gatorna, däremot på tomterna. Jag har för mig att jag läst att Skanova har fått behålla monopolet på att nyttja televerkets gamla kabelkanaler. Så skulle ngn. annan komma in och dra i området så skulle de få gräva varje meter.

Jag kan ha fel, men visst är det väl en egen fiber till varje hus från kopplingsskåpen? Där sitter det ngn. sorts switch/router som koncentrerar trafiken uppåt i nätet? I så fall kan ju Bahnhof nu antingen ha egna fiber fram till skåpen (via Skanova) eller så säljer Skanova kapacitet i fiberanslutningen uppåt.

Det är en egen fiber till varje hus.
Telia ville ha 26 000 för anslutning nu....

Telia har kommit ut med nytt pris här. Samtidigt som Bahnhof fick höja med 3500, så kom Telia ut med att de begärt fel pris, och sänkte ca. 3000 kr.

Verkar vara total soppa med prisuppgifterna. Jag har gåt vidare med Bahnhof. Även om det inte känns lika bra nu när det visar sig att skanova är inblandade.

Nu är visserligen prisskillnaden inte så dramatisk längre, men jag tror faktiskt inte att jag skulle välja telia ens om de erbjöd gratis anslutning.

Jag har inte förlåtit dom för deras hantering av ISDN anslutningar på 90 talet (typ att de plötsligt hade givit bort mitt telefonnummer till ngn. annan, och fick det till att det var mitt problem...). Och sedan har de fortsatt misslyckas med det mesta.

Pin skrev:
Jag är inte hundra på det, men tror att det är samma fysiska (Skanova?) fiber. På den kan jag då välja Telia öppen fiber och en av flera möjliga tjänsteleverantör av bredband/tele/tv. Varför skulle Bahnhof inte kunna sälja anslutning till samma fysiska fiber? Via parabolantenn kan jag ju ta emot flera olika betalkanaler som sänds via samma satellit, som jämförelse på affärsmodellen. I mobilnäten delar operatörerna på viss infrastruktur.
Visst skulle Bahnhof kunna dra parallel fiber i gatan, men det verkar onödigt.
Hirsomhelst, om någon månad lär jag veta svaret när de ska installera hos mig - gräver de bara på min tomt, eller ska alla gator grävas upp igen...
Sälja anslutning till internet kan dom göra, jag köper själv Bahnhofs internet i ett nät som driftas av telia (infrastruktur ägs av skanova). Det jag har svårt att se hur dom kan göra är att tillhandahålla sitt eget öppetnät-koncept där Opengiga är kommunikationsoperatör. Jag har uppfattat att Bahnhof Villafiber avser just detta (och inte bara en internettjänst via någonannans öppna nät).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.