MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är det erbjudandet. Fanns även ett 10Gbit erbjudande. Så jag är låst i två år, därefter blir det dyrare (men jag gissar att om två år har priset gått ner eller så nedgraderar jag helt enkelt, har inget behov av 1Gbit idag).
Jag är bunden i 24 månader och betalar 349:- per månad för Bahnhof Villafiber 1Gbit i båda riktningarna, och det fanns ingen information om att det skulle vara ett kampanjpris, så jag räknar inte med att mitt pris går upp efter bindningstiden.

B b_hasse skrev:
Jag är bunden i 24 månader och betalar 349:- per månad för Bahnhof Villafiber 1Gbit i båda riktningarna, och det fanns ingen information om att det skulle vara ett kampanjpris, så jag räknar inte med att mitt pris går upp efter bindningstiden.
Du prickade in luckan, samma som jag, mellan att de växlade från OpenGiga som kommunikationsoperatör till Bahnhof Villafiber (som jag tror var samtidigt som de tog bort 5-årsbindningen som är tveksam hur giltig den egentligen var) och att de lanserade 10gbit/s, jag tror innebär att du skrev på avtal någon gång mellan mitten på november förra året och mitten av februari i år ungefär.

Då var standard-priset 349:- per månad, och fortsatte vara så även efter bindningstiden som var på 24 månader.

Nu, i samband med att de började erbjuda 10gbit/s, så ändrade de så priset under hela bindningstiden är 298:- för gigabit (bara första 6 månaderna om man gick på 10gbit/s), och efter bindningstiden så går det upp till 398:-.

Jag tror du får behålla ditt pris sen, men frågan är om de inte kommer erbjuda dig en ny bindningstid mot lägre pris (matcha de 298:- per månad om de fortfarande har kvar det priset) när dina 24 månader gått ut.

B
KO är ju egentligen inget behov, för är man inte nöjd med Bahnhof är det ju bara att byta tillbaka till Telia eller comhem, men då ska de ju missköta sig om man ska göra det....

Så, då är intresseanmälan ivägskickad :). Inte för att jag behöver 1Gbits men för att jag förhoppningsvis kan få :).

För skoj skull så räknade jag på prisutvecklingen för internetkapacitet jämfört med för 20 år sen och kom fram till att dagens prisnivå är ungefär 7/1000000. Det var inte bättre förr :D.

K
Hej och tack för din beställning av operatörsbyte till Bahnhof villafiber!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Beställde nu också, skulle inte vara några problem enligt kundtjänsten. 298 kr/månad i 24 månader för 1000/1000. Inte för att jag behöver det som sagt, men det är ju både billigare och bättre än 100/100 för 349 kr/månad för samma internetleverantör :)

Det är verkligen fredagen den 13:e idag. Bahnhof kom tillbaka och meddelade att de sett fel och att de inte är etablerade här. :cry:

Hur ska jag nu klara mig utan de där 900Mbps som jag inte behövde? :thinking:

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Om det inte är "tydligt" innan.

Med Bahnhof Villafiber, i ett område som är fiberlagt med "Telia Öppen Fiber" så hyr Bahnhof svart fiber direkt från kundens hus/lägnenhet till sin router på stationen av Skanova. Till kunden skickas en mediaomvandlare fiber-TP.

Så i praktiken har man en Bahnhof routerport i hallen.

I den kör man TCP/IP.

Telefoni är en sak som går att köra över TCP/IP...

Skanova/Telia har alltså absolut ingen koll eller kontakt med vad som går i fibern.

Har Bahnhof verkligen en router på station, är inte det en switch? Telia, Telenor/Bredbandsbolaget och Comhem kör med switchar.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Om det inte är "tydligt" innan.

Med Bahnhof Villafiber, i ett område som är fiberlagt med "Telia Öppen Fiber" så hyr Bahnhof svart fiber direkt från kundens hus/lägnenhet till sin router på stationen av Skanova. Till kunden skickas en mediaomvandlare fiber-TP.

Så i praktiken har man en Bahnhof routerport i hallen.

I den kör man TCP/IP.

Skanova/Telia har alltså absolut ingen koll eller kontakt med vad som går i fibern.
Så, man måste alltså byta ut den mediaomvandlare man fått när Telia installerade "öppen fiber"?
Jag blev ju lite sugen på att byta, det är ju halva priset ..

EDIT: Jag ringde Bahnhof och frågade, och det stämde ju mycket riktigt .. Man fick en ny mediaomvandlare (eller converter som de kallade det) ... Frågade också hur det funkade om om man ville komma tillbaka till Öppen Fiber igen, och då lät det inte riktigt lika positivt .. man kunde eventuellt få betala för att få komma in igen ...

EDIT2: RIngde Telia. Det är inga problem att komma tillbaka, men du får inte byta tillbaka till deras mediaomvandlare själv, de skickar ut en tekniker, kostar 2000 spänn. Alternativet är att binda sig för Telia som leverantör i 24 mån. Där hade vi haken alltså.

Redigerat:
S Soltorp40 skrev:
SIP och RTP brukar köras över UDP i stället för TCP för att minska overhead.

K
mexitegel mexitegel skrev:
Det är verkligen fredagen den 13:e idag. Bahnhof kom tillbaka och meddelade att de sett fel och att de inte är etablerade här. :cry:

Hur ska jag nu klara mig utan de där 900Mbps som jag inte behövde? :thinking:
Beställde du via kundtjänst eller webbformuläret?
Jag har inte hört något, annat än att dom tackade för beställningen i ett automatiserat mail.

Först mailade jag via ”mina sidor” (har internet från dem idag via Telia öppen fiber) och kollade läget och fick ett glatt meddelande om jag såklart också kunde ta del av erbjudandet med en länk till beställningsformuläret där jag sedan beställde.

Fick sen mail och en ursäkt om att de sett fel från början.

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Vem sjutton behöver 10Gb till huset? Ett mediahus kanske kan behöva detta men knappast vanliga dödliga. I vilken färger finns routern i, så den passar min villa, om jag tillåts vara lite ironisk? Knappast några konsumentprodukter klarar att "firewalla" och skyffla 10 Gb/s i båda håll idag, jag har dock sett att Ausus har en framtida på RT på g ...

"Behöver"?

• Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.