J
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
”Bahnhof Villafiber är vårt eget bredbandsnät - ett höghastighetsnät där vi kan leverera riktigt höga hastigheter till låga priser. Istället för att leverera via ett öppet fibernät tar vi bort mellanhanden mellan dig som kund och oss som bredbandsleverantör.”

[länk]
Och deras stamnät/backbone/transportnät är sedan 2016 inhyst i Telia wholesale, Fd Skanova. Och i Stockholm, Stokab enligt Bahnhof själva. Dock har de sina egna datacenter med servrar, switchar etc.
https://news.cision.com/se/skanova/...-leverantor-av-transportnatstjanster,c9882858
https://www.bahnhof.se/stockholm/telia-oppen-fiber/telia-oppen-fiber-villa
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Stickan56 Stickan56 skrev:
När jag tittar på mina egna alternativ till leverantör så ligger Bahnhof bland toppen för 100/100 med 489 Kr/mån.
De billigaste ligger på 339 Kr/mån.
Så varför skall man välja Bahnhof?

Stickan
Främst av ideologiska skäl. De står upp mot minskad yttrandefrihet och ökad övervakning på internet.
 
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
C
S StefanCalmar skrev:
Det blir en monopolsituation liknande elnäten
Precis. Dels har man inlåsningseffekten i att man betalat dyra pengar för installationen, dels att nätägarna i praktiken "mutat in" ett område - även om det inte finns någon formell ensamrätt som med elnäten finns det sällan någon ekonomiskt incitament att etablera ett konkurrerande nät i ett område som redan är utbyggt. Så i praktiken har de flesta bara ett valalternativ.

Lägg till det att den löpande kostnaden är dold och mer eller mindre oreglerad så sitter nätägaren med alla ess på hand. Inte så konstigt att företag som IP-only slagit knut på sig själva för att "muta in" så många områden som möjligt.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Vi har upplevt samma sak i ett Stadsnät som Telia också äger. Först höjde Bahnhof och någon månad efter följde övriga operatörer efter. Det är alltså girigbukarna på börsnoterade Telia som är roten till det onda (sen vet man ine hur mycket operatörerna passar på att krydda vid höjningarna). Fortsätter de i den här takten blir det snart att börja kolla på 5G. Prisökningar på indexnivå vs inflation:

[bild]
Får nog uppdatera min graf. Missade att Bahnhof höjer mig från 399 till 499 i juli (extrapolerat inflationstal till juli utifrån prognoser). Nu börjar det kännas lite stretchat, speciellt som man kan få 5G-bredband med obegränsad datamängd för 399:- i 24 månader.


Linjediagram som visar stigande trender för bredband och inflation från april 2019 till juli 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som en liten paradox sitter Bahnhofs VD på Twitter/krogen och gnäller över krympflation. Jag skulle i ärlighetens namn hellre tappa 10% bandbredd än att få en 25% prisökning...

Ölglas i förgrunden, stadsvy i bakgrunden, indikerar diskussion om storlek och värde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
På landet med driven styrelse i fiberföreningen har de lyckats bra med förhandlingen tycker jag. Föreningen äger fibern. De tar in en KO i detta fallet byts till zitius i sommar.
80:-/mån till fiberföreningen för drift. Sen har de fått till en valfri gruppavslutning med Telia på 250/250 för 209:-/mån fast pris i 5år.

så det går att få ner priserna…
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Helvete - 899 kr/mån ordinarie pris :surprised:
Har alltid sagt att deras "ordinarie priser" är helt irrelevanta för de kan inte på fullt allvar inbilla sig att nån betalar det annat än att man kanske glömmer förhandla om i nån månad efter att tiden gått ut.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Som en liten paradox sitter Bahnhofs VD på Twitter/krogen och gnäller över krympflation. Jag skulle i ärlighetens namn hellre tappa 10% bandbredd än att få en 25% prisökning...

[bild]
Håller med, undrar vad han skulle svara på en sån förfrågan? Sen vet vi ju att det alltid är "upp till 500Mbit" lite som att man skulle sälja en stor stark "upp till 40cl"
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
På landet med driven styrelse i fiberföreningen har de lyckats bra med förhandlingen tycker jag. Föreningen äger fibern. De tar in en KO i detta fallet byts till zitius i sommar.
80:-/mån till fiberföreningen för drift. Sen har de fått till en valfri gruppavslutning med Telia på 250/250 för 209:-/mån fast pris i 5år.

så det går att få ner priserna…
Ja, om inte fibern är privat så.
 
A AndersS skrev:
Du kan kolla mitt tidigare inlägg;)
[länk]

Det som händer nu är väntat utifrån att allt i princip är färdigbyggt och en mogen marknad. Om vi hoppar över "kundraggning" med accepterad förlust, churn, så är väl idag en normal instegsnivå från 400kr/månad och uppåt beroende av hastighet för vanliga villaanslutningar. Är väl ingen överdriven hög kostnad, betalar själv 400 kr/mån för 100/100 .

Det som händer nu är elkrisen och den ibland 50% prisökningen vi ser på teknikutrustning (Switchar för sådana här när har blivit ordentligt dyrare än innan corona). Det innebär ökade omkostnader, hade inte corona eller efterföljande elbrist i Europa inträffat hade priserna snarare sjunkit då de stora investeringarna redan gjorts och nätägarna bara kunnat återinvesterat i utrustning vid behov, Något till exempel zitius suger på att göra i de nät de driver, då behovet kan ha funnits för 3-4 år sen men de drar ut det till det inte fungerar (för mig byter man ut aktiv utrustning innan den går End-Of-Support, ej att blanda ihop med end of sale)
 
Hej, mitt tillägg i denna tråd - har haft Bahnhof sedan 2008 men också åkt på flera höjningar sista året. Jag har 250/250 och fick mitt pris höjt till 469 från första juli. Konstigt nog på Mina Sidor så är priset redan justerat där inför nästa månad...:surprised: Jag har/är väldigt nöjd med Bahnhof som tjänst men nu börjar det kittla lite att kolla runt...

Ser att nykund får 250/250 för 358 kr per månad!

Svensk webbsida, internetabonnemang olika hastigheter, prislista, orange bakgrund, kampanjkodsområde, knapp för hjälpguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Delar den bedömningen att Bahnhof inte är boven i dramat. Har deras villafiber och har betalat 349 per månad för 250/100 sedan 2017.
Håller med. Jag har haft samma pris sen jag senast förband mig 2021. 10000/10000 för 349/mån.
 
D
mikulur mikulur skrev:
Hej, mitt tillägg i denna tråd - har haft Bahnhof sedan 2008 men också åkt på flera höjningar sista året. Jag har 250/250 och fick mitt pris höjt till 469 från första juli. Konstigt nog på Mina Sidor så är priset redan justerat där inför nästa månad...:surprised: Jag har/är väldigt nöjd med Bahnhof som tjänst men nu börjar det kittla lite att kolla runt...

Ser att nykund får 250/250 för 358 kr per månad!

[bild]
Prova att ringa dem.
 
D datja skrev:
Håller med. Jag har haft samma pris sen jag senast förband mig 2021. 10000/10000 för 349/mån.
Samma för mig. Ligger helt i BH's eget när och där är priset stabilt. Har betalat 299kr per månad för 1000/1000 sedan jag gjorde operatörsbytet 2018. Låser mig två år i taget. Är mitt i avtalsperioden nu.
 
D datja skrev:
Prova att ringa dem.
Jag gör det! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.