70 365 läst · 401 svar
70k läst
401 svar
Bahnhof - Höjer avgifter - IGEN
Och deras stamnät/backbone/transportnät är sedan 2016 inhyst i Telia wholesale, Fd Skanova. Och i Stockholm, Stokab enligt Bahnhof själva. Dock har de sina egna datacenter med servrar, switchar etc.JanneJanne123 skrev:
https://news.cision.com/se/skanova/...-leverantor-av-transportnatstjanster,c9882858
https://www.bahnhof.se/stockholm/telia-oppen-fiber/telia-oppen-fiber-villa
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 928 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 928 inlägg
Främst av ideologiska skäl. De står upp mot minskad yttrandefrihet och ökad övervakning på internet.Stickan56 skrev:
Precis. Dels har man inlåsningseffekten i att man betalat dyra pengar för installationen, dels att nätägarna i praktiken "mutat in" ett område - även om det inte finns någon formell ensamrätt som med elnäten finns det sällan någon ekonomiskt incitament att etablera ett konkurrerande nät i ett område som redan är utbyggt. Så i praktiken har de flesta bara ett valalternativ.S StefanCalmar skrev:
Lägg till det att den löpande kostnaden är dold och mer eller mindre oreglerad så sitter nätägaren med alla ess på hand. Inte så konstigt att företag som IP-only slagit knut på sig själva för att "muta in" så många områden som möjligt.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Får nog uppdatera min graf. Missade att Bahnhof höjer mig från 399 till 499 i juli (extrapolerat inflationstal till juli utifrån prognoser). Nu börjar det kännas lite stretchat, speciellt som man kan få 5G-bredband med obegränsad datamängd för 399:- i 24 månader.Karl_Pedal skrev:Vi har upplevt samma sak i ett Stadsnät som Telia också äger. Först höjde Bahnhof och någon månad efter följde övriga operatörer efter. Det är alltså girigbukarna på börsnoterade Telia som är roten till det onda (sen vet man ine hur mycket operatörerna passar på att krydda vid höjningarna). Fortsätter de i den här takten blir det snart att börja kolla på 5G. Prisökningar på indexnivå vs inflation:
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
På landet med driven styrelse i fiberföreningen har de lyckats bra med förhandlingen tycker jag. Föreningen äger fibern. De tar in en KO i detta fallet byts till zitius i sommar.
80:-/mån till fiberföreningen för drift. Sen har de fått till en valfri gruppavslutning med Telia på 250/250 för 209:-/mån fast pris i 5år.
så det går att få ner priserna…
80:-/mån till fiberföreningen för drift. Sen har de fått till en valfri gruppavslutning med Telia på 250/250 för 209:-/mån fast pris i 5år.
Håller med, undrar vad han skulle svara på en sån förfrågan? Sen vet vi ju att det alltid är "upp till 500Mbit" lite som att man skulle sälja en stor stark "upp till 40cl"Karl_Pedal skrev:
Ja, om inte fibern är privat så.T tgr_se skrev:På landet med driven styrelse i fiberföreningen har de lyckats bra med förhandlingen tycker jag. Föreningen äger fibern. De tar in en KO i detta fallet byts till zitius i sommar.
A AndersS skrev:Du kan kolla mitt tidigare inlägg
[länk]
Det som händer nu är väntat utifrån att allt i princip är färdigbyggt och en mogen marknad. Om vi hoppar över "kundraggning" med accepterad förlust, churn, så är väl idag en normal instegsnivå från 400kr/månad och uppåt beroende av hastighet för vanliga villaanslutningar. Är väl ingen överdriven hög kostnad, betalar själv 400 kr/mån för 100/100 .
Det som händer nu är elkrisen och den ibland 50% prisökningen vi ser på teknikutrustning (Switchar för sådana här när har blivit ordentligt dyrare än innan corona). Det innebär ökade omkostnader, hade inte corona eller efterföljande elbrist i Europa inträffat hade priserna snarare sjunkit då de stora investeringarna redan gjorts och nätägarna bara kunnat återinvesterat i utrustning vid behov, Något till exempel zitius suger på att göra i de nät de driver, då behovet kan ha funnits för 3-4 år sen men de drar ut det till det inte fungerar (för mig byter man ut aktiv utrustning innan den går End-Of-Support, ej att blanda ihop med end of sale)
Hej, mitt tillägg i denna tråd - har haft Bahnhof sedan 2008 men också åkt på flera höjningar sista året. Jag har 250/250 och fick mitt pris höjt till 469 från första juli. Konstigt nog på Mina Sidor så är priset redan justerat där inför nästa månad... Jag har/är väldigt nöjd med Bahnhof som tjänst men nu börjar det kittla lite att kolla runt...
Ser att nykund får 250/250 för 358 kr per månad!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att ringa dem.mikulur skrev:Hej, mitt tillägg i denna tråd - har haft Bahnhof sedan 2008 men också åkt på flera höjningar sista året. Jag har 250/250 och fick mitt pris höjt till 469 från första juli. Konstigt nog på Mina Sidor så är priset redan justerat där inför nästa månad... Jag har/är väldigt nöjd med Bahnhof som tjänst men nu börjar det kittla lite att kolla runt...
[bild]
Samma för mig. Ligger helt i BH's eget när och där är priset stabilt. Har betalat 299kr per månad för 1000/1000 sedan jag gjorde operatörsbytet 2018. Låser mig två år i taget. Är mitt i avtalsperioden nu.D datja skrev: