Angående Tele2 24 månader.
Nu har jag ringt kundtjänst. De erbjöd i princip samma som på hemsidan. Dvs jag kan bara få 12 månader 349-399 kr/m för 100-500 Mbit.

Via telefon blev jag erbjuden 500/500 Mbit 12 månader 369 kr/m utan startavgift. Det får väl ses som en vinst.
 
PS. Fick även ett surfkort med 40 GB/m och en del tjänster så som molnlagring (nja nej jag tror inte jag litar på just den delen...)
 
Bahnhof får man ligga på och kolla priset. Svaret enligt dom är att dom är skyldiga att avisera prishöjningar men inte sänkningar:rolleyes:
Vi fick vårt höjt och höjt och höjt tills vi låg på 489 i månaden.

Kollade då efter nytt bredband där vår adress kunde få för 320 från bahnhof. Ringde dom skitsur över varför nya kunder får så mycket billigare men jag som stamkund får betala så dyrt.

Då svarade dom som ovan och sänkte mitt så är nu tillbaka på 320.
 
mikulur mikulur skrev:
Hej, mitt tillägg i denna tråd - har haft Bahnhof sedan 2008 men också åkt på flera höjningar sista året. Jag har 250/250 och fick mitt pris höjt till 469 från första juli. Konstigt nog på Mina Sidor så är priset redan justerat där inför nästa månad...:surprised: Jag har/är väldigt nöjd med Bahnhof som tjänst men nu börjar det kittla lite att kolla runt...

Ser att nykund får 250/250 för 358 kr per månad!

[bild]
Ring dom och begär nykundspriset. Dom är inte skyldiga att avisera sänkningar det får man ha koll på själv var deras svar..
 
  • Gilla
mikulur
  • Laddar…
Spelade ut uppsägningskortet och det bästa BH kunde göra var att sänka med 30 spänn per månad om jag band mig i 12 månader. Inte nog starkt tyvärr. Nu byter vi.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
B
N NiclasHögberg skrev:
Hej,
Det är intressant att läsa alla spekulationer och åsikter, och jag kanske inte förstår värdet av att få vädra sina frustrationer, men jag förstår faktiskt inte problemet.

Sluta gnäll och byt.

Sedan tar det en viss tid och du kan utvärdera om gräset var grönare på andra sidan.

Om inte, svälj stoltheten och byt tillbaka.

Bara en idé, det kallas marknadsekonomi.

Mvh
Niclas

Det enda ni kan göra om ni har en fiber som kan hyras av olika operatörer, BYT!. Det är enda sättet att få operatören att sänka priserna i grossistledet, som då gör att det går få ner till slutkunder.

några som ofta finns om alternativ till Telia Öppen Fiber är Tele2 tex, Bahnhof verkar ha avstannat sin satsning på Villafiber (dvs de hyr fiber av Telia Wholesale).

Sitter ni en bostadsrättsförening är det att engagera sig i styrelsen för att kunna ändra på upplägg osv.

En väldigt liten del i slutkundens pris till tjänsteleverantören går egentligne till dem, det är den som driftar nätet och nätägaren som tar största delen..
 
G Gult_hus skrev:
Ring dom och begär nykundspriset. Dom är inte skyldiga att avisera sänkningar det får man ha koll på själv var deras svar..
Ringde och begärde nykundspris. Fick till svar att det kommer komma höjningar hos alla leverantörer snart och att det kunde göra var ett sänka med 40 kr om jag band ett år. Tråkigt men det verkar som man behöver vara en hoppjerka för att man skall hålla nere sin kostnad. Sen är väl vi alla fast i att vi faktiskt är "inne" i det nu. De kan göra lite som de vill. Jag tror inte alls att deras kostnader ökar så mycket som de säger.
 
B Boan skrev:
Det enda ni kan göra om ni har en fiber som kan hyras av olika operatörer, BYT!. Det är enda sättet att få operatören att sänka priserna i grossistledet, som då gör att det går få ner till slutkunder.

några som ofta finns om alternativ till Telia Öppen Fiber är Tele2 tex, Bahnhof verkar ha avstannat sin satsning på Villafiber (dvs de hyr fiber av Telia Wholesale).

Sitter ni en bostadsrättsförening är det att engagera sig i styrelsen för att kunna ändra på upplägg osv.

En väldigt liten del i slutkundens pris till tjänsteleverantören går egentligne till dem, det är den som driftar nätet och nätägaren som tar största delen..
Det behövs ett fiberuppror
 
  • Gilla
mikulur
  • Laddar…
Det gör de nog, med tanke på att det är nätägaren som höjer priset.

När jag tidigare har på pekat problemet med monopolnät så har väldigt många kommenterat att de ”inte betalat något för nätet, bara för tjänsten” nätet trodde de att var betalt en gång för alla vid installationen. Men nu vill ju nätägarna klämma ut så mycket vinst det går ur näten. Jag är inte alls förvånad att det blir så här. Näten borde vara offentligt ägda.

Ni som har näten i en förening, sälj inte ut dem.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vad är "nätet"? Har beskrivit det tidigare, både tekniskt och ägarmässigt, vad som ingår och olika delar från t ex. en dator till server på Internet.
Det är ingen enkel fråga att besvara.
 
Jag syftar på accessnätet, där det inte finns någon konkurrens alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag syftar på accessnätet, där det inte finns någon konkurrens alls.
Du avser enbart fiber från fastighet till plats där fiberswitch finns?
Men det kan vara mera som ingår i det som anges som motiv för högre avgift, t ex. fiber i stamnätet för nivå 2 switchar, lokaler och då också el, etc, för den nätstrukturen, samt olika affärsupplägg och varianter.
Efter det det kommer ett IP-nät där man också behöver lokaler och el, men också hyra av kapacitet, etc.

Så det är inte glasklart vad som avses har blivit dyrare och om det stämmer.
 
TRJBerg
En sak är fibern ("svart fiber") en annan sak fiberoperatören, t ex Telia öppen fiber. Tror den senare är den som tar in de stora pengarna.
(Vår fiber är ägd av egen förening, dvs vi äger den själva, men Telia är operatör.)
 
Jag minns inte var jag läste det, men det kostar tydligen 30-40 kr per månad att hyra sista fiberbiten av Skanova.
 
Jag har kontaktat Konkurrensverket och rekommenderar alla att göra detsamma. Ju fler som påtalar problemet, desto mer tyngd i frågan.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.