N naikon skrev:
Sorry det är nog jag som använde fel terminologi
Menade att kopparen är finkardelig och inte enkardelig
Spelar ingen roll med en skalad samt handvirad kabel tryckt i botten av wagon så ska det bli bra.
 
N naikon skrev:
Sorry det är nog jag som använde fel terminologi
Menade att kopparen är finkardelig och inte enkardelig
Det man brukar använda är FÅTRÅDIGA ledare dom har 7 kardelar och går utmärkt att använda i Wago 773. Till elinstallationer använder man inte ledningar som har mer än 7 kardelar (FK/FQ 7 kardel och EL/EQ 1kardel) utom i några undantag. Ledningar som är mångtrådiga (MK/MQ och RK/RQ) används inte i vanliga elinstallationer
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det man brukar använda är FÅTRÅDIGA ledare dom har 7 kardelar och går utmärkt att använda i Wago 773. Till elinstallationer använder man inte ledningar som har mer än 7 kardelar (FK/FQ 7 kardel och EL/EQ 1kardel) utom i några undantag. Ledningar som är mångtrådiga (MK/MQ och RK/RQ) används inte i vanliga elinstallationer
Jo men utmaningen är nog mer som jag stött på hos vissa att man klipper en kardelkabel men man "tvinnar" inte ihop den. Men det går ju mycket snabbt.
 
Till typ Wago773 skall kardeler INTE tvinna ihop då det ger en sämre kontakt i klämman.
Ps
Och så köper man klämmor som har olikt många hål, köper man Wago så använder man klämmor med 2-4-6 hål och någon enstaka med 8 hål. Hellerman har lite annat antal hål på sina.
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Till typ Wago773 skall kardeler INTE tvinna ihop då det ger en sämre kontakt i klämman.
Jo nu är min bestämda åsikt att kardeler i en ledare ska tvinnas ihop så slipper de "spreta" iväg.
 
P paralun skrev:
Jo nu är min bestämda åsikt att kardeler i en ledare ska tvinnas ihop så slipper de "spreta" iväg.
Om FK spretar iväg ska man kanske träna på att skala ledningarna, jag vet ingen yrkesman som har problem med spretande karelar. Dessutom är det mycket enklare att trycka in trådarna om dom är otvinnade.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om FK spretar iväg ska man kanske träna på att skala ledningarna, jag vet ingen yrkesman som har problem med spretande karelar. Dessutom är det mycket enklare att trycka in trådarna om dom är otvinnade.
Jo nu är jag mer amatör själv men tvinnar alltid ihop kardelerna, kan vara lätt att glömma.
Gjort på några sekunder.
 
Om du inte förstår att tvinnade kablar i en Wago 773 ger ökad brandrisk ska du kanske inte göra arbetet själv.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Om du inte förstår att tvinnade kablar i en Wago 773 ger ökad brandrisk ska du kanske inte göra arbetet själv.
Nej du får nog förklara, däremot en otvinnad spretig buske att trådar som man trycker in är väl inget att sträva efter.

Just Wago-773 har jag aldrig använt utan enbart Wago-221 och alltid tvinnat ihop kardelerna för att slippa "busken".
 
Varken FK eller RK ska tvinnas. Dessa klämmor är i princip en rak kniv som klämmer vinkelrätt mot ledaren, liknande en hissklämma. Tvinnade kardeler riskerar att tvinna upp sig. Den fjädrande kniven ska visserligen kunna hantera det, men det är en onödig risk. Kniven ska helst greppa alla sju kardeler i FK och större delen av de utplattade kardelerna i RK.

Därför funkar inte RK i Wago 773.

Om du orsakar "buskar" så gör du antingen fel eller använder fel typ av kabel i fel typ av klämma.
 
  • Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Som Bo skriver, du vill att alla 7 kardelerna ska ligga var för sig mot kniven, och har man tvinnat så kan det i olyckliga fall bli så att bara 3 st ligger med tryck mot kniven och övriga ligger löst med marginell kontakt.

Jag har faktiskt råkat ut för en klämma med samma uppbyggnad som det bara var tre kardeler som var anslutna vilket upptäcktes på att lukt + värmekamera i samband med att gruppen för ovanlighetens skull lastades hårt (byggfläkt) - klämman höll c:a 180C enligt värmekameran på dess varmaste punkt när vi hittade den nersmälta klämman, så problemet är inte bara teoretiskt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varken FK eller RK ska tvinnas. Dessa klämmor är i princip en rak kniv som klämmer vinkelrätt mot ledaren, liknande en hissklämma. Tvinnade kardeler riskerar att tvinna upp sig. Den fjädrande kniven ska visserligen kunna hantera det, men det är en onödig risk. Kniven ska helst greppa alla sju kardeler i FK och större delen av de utplattade kardelerna i RK.

Därför funkar inte RK i Wago 773.

Om du orsakar "buskar" så gör du antingen fel eller använder fel typ av kabel i fel typ av klämma.
Ok då är det ett Wago 773 problem.

Hursomhelst så "hatar" jag själv när kardeler lätt börja spreta ut som en buske så därför tvinnar jag tåten innan Wago-221 montage. Och att det direkt börjar "spreta" är ju oundvinkligt med många kablar.
 
Vilka problem finns med 773? Den fungerar utmärkt med rätt typ av ledare, EK och FK. Den är inte avsedd för RK.

Om det ser ut som en buske när du skalar så gör du något fel. Vad vet jag inte. Det ska inte ske ens med RK.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok då är det ett Wago 773 problem.

Hursomhelst så "hatar" jag själv när kardeler lätt börja spreta ut som en buske så därför tvinnar jag tåten innan Wago-221 montage. Och att det direkt börjar "spreta" är ju oundvinkligt med många kablar.
Problemet ligger då inte hos "klämman" utan hos "montören". Vi är tusentals som i yrket använder dom nämnda typerna UTAN att tvinna kardelerna och det fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.