C Capitan skrev:
Men då måste du casta från mobilen? Jag vill kunna zappa med endast en fjärrkontroll.
Chromecast TV har inbyggd miljö, tillhörande fjärrkontroll mm. Som en smart-TV fast smartare...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Chromecast slår dessutom på och av TVn med samma fjärrkontroll.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Chromecast TV har inbyggd miljö, tillhörande fjärrkontroll mm. Som en smart-TV fast smartare...
Hej! Med chromecast tv menar du senaste versionen av Chomecast där det medföljer en fjärrkontroll? Då blir det en extra kostnad på 800 kr för inköp samt två fjärrkontroller? En till Samsung tv och en till själva chromecast? Känns lite onödigt när man redan har en smart tv känner jag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Chromecast slår dessutom på och av TVn med samma fjärrkontroll.
Telia har en app för chromecast har jag förstått det?
 
C Capitan skrev:
Hej! Med chromecast tv menar du senaste versionen av Chomecast där det medföljer en fjärrkontroll? Då blir det en extra kostnad på 800 kr för inköp samt två fjärrkontroller? En till Samsung tv och en till själva chromecast? Känns lite onödigt när man redan har en smart tv känner jag.
Bara en fjärr behövs. Välj vilken du vill använda. Jag valde Chromecastens fjärr.

Jag tyckte också att det var onödigt fram till dess jag insåg hur överlägsen Chromecasten är över Samsungs inbyggda miljö.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
C Capitan skrev:
Telia har en app för chromecast har jag förstått det?
Ja.
 
C Capitan skrev:
Hej! Har tv med digitalbox också men inte kopplat in den då det är en massa kablar samt långt till extendern.
Koppla in boxen. Då har du ju svt som en app i boxen. Enkelt och bra, alla kanaler som du har i abonnemanget sköter du med en fjärrkontroll och behöver inte telefonen.
 
Keiller Keiller skrev:
Koppla in boxen. Då har du ju svt som en app i boxen. Enkelt och bra, alla kanaler som du har i abonnemanget sköter du med en fjärrkontroll och behöver inte telefonen.
Problemet är att jag inte vill vara beroende av en box för varje tv, samt att extendern står långt ifrån tv och det blir en kabelhärva.
 
C Capitan skrev:
Hej! Ska flytta och funderar därför på att byta från Telia bredband + TV till en annan leverantör. Nån som har tips eller kan rekommendera en annan leverantör? Tele2, Telenor? Anledningen till att jag vill byta är främst att Telia inte har en app till Samsung TV, så för att kolla på vanliga kanalerna måste jag streama från mobilen via AirPlay, vilket är kasst.
Jag kör med Telenor och använder appen på Apple TV.

Fungerar bra med möjlighet att se programmen med fördröjning och därmed spola bort reklamen. Startar t ex aldrig TV4 nyheterna vid 19.00 när det börjar utan vid ca 19.10 och slipper all reklam. Fungerar på samtliga kanaler vad jag förstår och gör reklamkanalerna mer uthärdliga.

Man väljer helt enkelt ett program från den senaste veckan och startar när man vill. En timmes Ullared blir då ca 40 minuter.
 
Keiller Keiller skrev:
Koppla in boxen. Då har du ju svt som en app i boxen. Enkelt och bra, alla kanaler som du har i abonnemanget sköter du med en fjärrkontroll och behöver inte telefonen.
Box är det väl ingen som har längre förutom de allra äldsta pensionärerna?
 
B Boende45 skrev:
Box är det väl ingen som har längre förutom de allra äldsta pensionärerna?
Boxen gör det du beskriver i inlägg #54:crysmile: med Telia.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Box är det väl ingen som har längre förutom de allra äldsta pensionärerna?
Nej, jag har ju en. Är inte ens en ung pensionär :D Är förresten inte AppleTV som du har en sorts box?
 
Redigerat:
C Capitan skrev:
Hej! Med chromecast tv menar du senaste versionen av Chomecast där det medföljer en fjärrkontroll? Då blir det en extra kostnad på 800 kr för inköp samt två fjärrkontroller? En till Samsung tv och en till själva chromecast? Känns lite onödigt när man redan har en smart tv känner jag.
SmartTV är diffust beroende av fabrikat, ska det bli hyfsat problemfritt ska din Samsung ha Androidbaserat system, skaffade en ny TV till fritidshuset en LG med deras egen "smartTV" lösning. Slutade med att vi där har återgått till ChromeCast, i princip var det bara TV4 och SVT-play apparna i TVn som var användbara för oss, men visst fanns även Netflix.
 
A AndersS skrev:
SmartTV är diffust beroende av fabrikat, ska det bli hyfsat problemfritt ska din Samsung ha Androidbaserat system, skaffade en ny TV till fritidshuset en LG med deras egen "smartTV" lösning. Slutade med att vi där har återgått till ChromeCast, i princip var det bara TV4 och SVT-play apparna i TVn som var användbara för oss, men visst fanns även Netflix.
Ja, det smidigaste är förstås att införskaffa en TV med Android.
Inte Samsung med sitt Tizen eller LG med WebOs.
Det är lätt att bli 'inlåst' med de senare och få komplettera med tex Chromecast.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Boxen gör det du beskriver i inlägg #54:crysmile: med Telia.
Jo, jag vet det. Har ett gäng s k digitalboxar längst in i något skåp. Dessa var dock anslutna till en ful parabolantenn men gick att ansluta till wifi också för streaming.

Men det är väl ingen som nytecknar ett abonnemang med box idag?

Det är ju mycket mer bekvämt att streama allt material oavsett om man vill se reguljär-TV, on-demand eller filmer.

Dessutom är kostnaden mycket lägre, jag tror att jag betalar 199 kr månaden för ett 30-tal kanaler.

Man behöver ingen Apple-TV heller om man har en splitter ny TV med appen inbyggd.

Tyvärr så har de stora TV-märkena typ Samsung sällan de Svenska apparna som Telenor och Telia utan endast internationella appar som Netflix, Youtube och eventuellt Viaplay. Min ca 2 år gamla Samsung har ia f inte Telenor-appen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.