11 037 läst · 55 svar
11k läst
55 svar
Bästa luftvärmepumpen – så väljer du rätt luft/luft-värmepump “bäst i test”
Jag kan köpa en bil med 1000 hk motor som bränner mycket bränsle och dito co2 utsläpp. Enda kravet är godkänt besiktning. Inga krav på service eller servicepersonalens kompetens.
AC på bilen kräver en certificerat tekniker och att företaget är certificerat för att arbeta med ac.
Dyra kurser och höga årliga avgifter för certifikat. Jämför med körkort. Där bevisar du din kompetens en gång och sedan är du behörig att köra framgent utan årliga höga kostnader.
Rena skråväsendet med freonbehörigheter,. Och utpressning mot kunderna.
Hur mycket CO2 släpps inte ut när eliten åker privatjet på miljökonferenser i andra länder.
AC på bilen kräver en certificerat tekniker och att företaget är certificerat för att arbeta med ac.
Dyra kurser och höga årliga avgifter för certifikat. Jämför med körkort. Där bevisar du din kompetens en gång och sedan är du behörig att köra framgent utan årliga höga kostnader.
Hur mycket CO2 släpps inte ut när eliten åker privatjet på miljökonferenser i andra länder.
Finns till exempel Midea All Easy R290.S SirKnasen skrev:
Har läst, att det kan köpas i några EU länder, men hitta själv inte mycket.
Har även läst, att R290 har, eller ska tas in i F-gas förordningen. Har inte kollat, bara läst det i annat forum.
Finns även diskussionen om brand- och explosionsrisker. (Det är ju en split LLVP, vs en monoblock LVVP där allt är utomhus).
straffet för de lågpresterandes röstning i EU-valetN Nils2018 skrev:Jag kan köpa en bil med 1000 hk motor som bränner mycket bränsle och dito co2 utsläpp. Enda kravet är godkänt besiktning. Inga krav på service eller servicepersonalens kompetens.
Om den håller en månad eller 10år till är som vanligt den stora frågan .S SirKnasen skrev:
Har du en ”bra” modell idag för era förutsättningar med tillräcklig effekt vintertid och den är skapligt effektiv med dagens mått mätt så finns det egentligen ingen vits med att byta om ni skött om den med kontinuerlig ordentlig rengöring av kondensor/förångare/fläkttrumma efter behov.
Ja, gamla R410 (som jag har i min gamla Fujitsu) vill väl EU fasa ut redan i år?E Einh skrev:
Nu är ju min pump så gammal att jag inte hade kostat på påfyllning av gas oavsett vilken gas det hade varit i den.
Även R32 som säljs i dagens värmepumpar är väl tänkt att fasas ut inom några år?
Det lär ju såklart kunna gå att fylla på befintliga R32 system en längre tid framöver men blir säkert bara dyrare och dyrare.
Så att hålla ut med sitt gamla härke till värmepump tills R290 modeller släpps är nog smart tänker jag.
Klicka här för att svara