P
G gmanhem skrev:
Du får gärna återkoppla kring hur brandvarnaren fungerar etc, behöver ett gäng här!
Har Fibaros smokesensor, den tappar ofta kontakten mot min Vera Edge.
Har en annan från Popp som är klart stabilare. Dessutom kan jag styra sirenen.

Kan rekommendera att kika på Openhab 3 som alternativ till HA.
Håller just nu att testa båda på en win 10 "server" och Openhab är klart enklare för en icke programmera att hantera.
HA har ju fantastiskt stöd för hur mycket som helst,men är otroligt trögt att hantera.
Zwave hanteringen utvecklas inte pga bråk om vilken väg framåt som är bäst.
Dokumentation/guider på HA är obefintlig efter man klarat det grundläggande och fått det att starta. Hittar du en guide för nåt moment så visar det sig att den inte är aktuell längre.

Openhab 3 verkar så långt vara riktigt bra dokumenterat.

HA är enligt mig frihet, anarki och allmänt vilda västern. Vilket är kul ibland.

OH3 känns mer som tysk ordning och reda.

Oavsett kräver dessa system mycket mycket tid... Får se vilket som känns bäst efter lite mer labbande.

Ett annat tips till er som kör systemen på minneskort, backup! SD korten är knappt tåligare än gamla floppydiskar.

G gmanhem skrev:
Du får gärna återkoppla kring hur brandvarnaren fungerar etc, behöver ett gäng här!
Tycker du ska fundera på att lägga alla kritiska funktioner som övervakning av brand och inbrott i ett riktigt larmsystem istället. Genom att sedan integrera larmsystemet med ditt hemautomationssystem, t.ex HA eller Homey, kan du dessutom använda larmets detektorer som triggers och villkor i automationer för t.ex styrning av belysning.

gol gol skrev:
Tycker du ska fundera på att lägga alla kritiska funktioner som övervakning av brand och inbrott i ett riktigt larmsystem istället. Genom att sedan integrera larmsystemet med ditt hemautomationssystem, t.ex HA eller Homey, kan du dessutom använda larmets detektorer som triggers och villkor i automationer för t.ex styrning av belysning.
Hur menar du med riktigt larmsystem? Har länge undersökt Verisure och liknande men kommit fram till att jag hellre har ett eget. Har en siren som kommer lösa ut vid inbrott/brand samt att jag får notiser vid rörelse osv. Tycker man kommer långt med Arlo, har funkar hur bra som helst hittills. Såg även någon som hade att det skickades ut ett sms till grannsamverkan om att det försiggår något i huset. Han hade haft 3 grannar på plats inom några minuter vid något falsklarm :D

Redigerat:
C carlfredrik skrev:
Hur menar du med riktigt larmsystem? Har länge undersökt Verisure och liknande men kommit fram till att jag hellre har ett eget. Har en siren som kommer lösa ut vid inbrott/brand samt att jag får notiser vid rörelse osv. Tycker man kommer långt med Arlo, har funkar hur bra som helst hittills. Såg även någon som hade att det skickades ut ett sms till grannsamverkan om att det försiggår något i huset. Han hade haft 3 grannar på plats inom några minuter vid något falsklarm :D
Precis, allt vad det gäller hemlarm ska du undvika. Riktigt larmsystem för mig är Vanderbilt SPC. Ett riktigt proffslarm, som du installerar (om du vill) och äger själv. Finns en jättelång tråd här på forumet som beskriver allt om hur du installerar och driftar systemet.

gol gol skrev:
Precis, allt vad det gäller hemlarm ska du undvika. Riktigt larmsystem för mig är Vanderbilt SPC. Ett riktigt proffslarm, som du installerar (om du vill) och äger själv. Finns en jättelång tråd här på forumet som beskriver allt om hur du installerar och driftar systemet.
Ok toppen! Får kika på det när Arlo kamerorna lagt av :) Har flyttat till en liten gård och här i området verkar det vara väldigt få inbrott enligt grannarna så känns inte super aktuellt att styra upp ett värstingsystem i nuläget.

C carlfredrik skrev:
Ok toppen! Får kika på det när Arlo kamerorna lagt av :) Har flyttat till en liten gård och här i området verkar det vara väldigt få inbrott enligt grannarna så känns inte super aktuellt att styra upp ett värstingsystem i nuläget.
Förstår, tänk dock på att viktigaste funktionen med ett larmsystem är egentligen inte detektering av inbrott utan varna vid brand/rök. Genom att integrera larmet med ditt hemautomationssystem (t,ex Home Assistant eller Homey) kan du även (åter)använda alla larmets detektorer och på/avlarmningsstatus som triggers och villkor för automationer.

gol gol skrev:
Förstår, tänk dock på att viktigaste funktionen med ett larmsystem är egentligen inte detektering av inbrott utan varna vid brand/rök. Genom att integrera larmet med ditt hemautomationssystem (t,ex Home Assistant eller Homey) kan du även (åter)använda alla larmets detektorer och på/avlarmningsstatus som triggers och villkor för automationer.
Börjar med den rök/brand varnare jag har i kombination med sirenen som jag köpte och HA så får vi se hur det utvecklar sig. Som jag har förstått det kommer man väl ganska långt på detta? Arlo kamerorna i kombination med ett par rökdetektorer samt olika sirener och larm som utlöser om det skulle hända något?

Fick in min ConBee II utan några problem alls! Mina termometrar poppade upp i HA på några sekunder och det var supersmidigt att få in dem på dashboarden. Då var vi igång!

• Smart hem-dashboard med väderdata och temperaturmätningar för olika rum visade på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C carlfredrik skrev:
Börjar med den rök/brand varnare jag har i kombination med sirenen som jag köpte och HA så får vi se hur det utvecklar sig. Som jag har förstått det kommer man väl ganska långt på detta? Arlo kamerorna i kombination med ett par rökdetektorer samt olika sirener och larm som utlöser om det skulle hända något?
Självklart ska du börja med det du har. Samtidigt är det är viktigt att du förstår att största problemet med att bygga larmsystem med hemautomationsprylar är att få det att fungera fullt ut vid strömavbrott, säkerställa larmvägar och den bristfälliga feldetekteringen (t.ex tappad Z-Wave/Zigbee-kommunikation). Så vitsen med dessa "smarta" detektorer jämfört med klassiska "dumma" är därför tämligen liten.

Men nu ska jag sluta tjata på dig:surprised:

Redigerat:
Kul att du kommit igång. Jag håller med gol, föredrar ett "riktigt" larm som är integrerat med HA eller annat system framför helt hemmabyggt. Jag har några ESPhome-enheter med magnetkontakter på mindre viktiga ställen men skulle inte vilja ersätta larmet. Det är mycket sällan HA strular för mig (och nästan enbart vid uppdateringar) men lika pålitligt som ett äkta larm är det inte.

Gillar att hålla saker separerade, bråkar HA så tappar jag vissa notifieringar och finesser gällande larmet men inget värre än så. Skulle min NAS gå sönder påverkar det varken HA eller larm. Går strömmen så släcker jag ner de minst viktiga delarna först.

Ett sidospår, jag labbade lite. Kör idag HA på en RPi 3B med 32b OS, testade att återställa backup till en RPi 3B+ och RPi4, båda med 64b OS. Funkade utan problem så lätt att uppgradera eller återställa från krasch.

Mina RPi4or hade dock gammal bootloader och klarade inte USB boot, var enkelt löst med
Raspberry Pi Imager från www.raspberrypi.org/downloads och "boot recovery image".

• Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.