8 143 läst · 55 svar
8k läst
55 svar
Bästa central för automatisering?
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Plockade upp en ny kortläsare (som inte behövde 3 adaptrar för att passa USB-C) och nu funkade kortet utan problem! Köpte även en SSD HD så det känns skönt att vara igång nu! Tack för all hjälp!
Såg denna precis, såg ju rätt najs ut med ett case som håller både rpin och HDn!
https://www.ebay.com/i/133100153472...pK7302bgnAhh7yPjF8qnruwJfytJfyuxoCR-kQAvD_BwE
Såg denna precis, såg ju rätt najs ut med ett case som håller både rpin och HDn!
https://www.ebay.com/i/133100153472...pK7302bgnAhh7yPjF8qnruwJfytJfyuxoCR-kQAvD_BwE
Redigerat:
Tre adaptrar är kanske två för mycketC carlfredrik skrev:
SanDisk är det inget fel på alls (så länge det inte är Kinakopior då) så även om du kör SSD är det inte dumt att ha minneskortet också. När jag labbar ibland återställer jag backup till minneskortet och härjar runt på en annan RPi.
(Förutom att växla mellan RPi3/4, köra virtuellt, på NAS osv så kan du även återställa en 32-bitars HA backup till en 64b installation.)
Kan vara ett smidigt chassi om du har X820 expansionskortet. Jag har bara labbat med RPi 4 (i passivt aluchassi) så jag vet inte om fläkt är ett krav. Vet att de kan bli rätt varma men normalt belastas de inte så mycket med HA.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Dök på ett annat dumt problem. Jag var hos mina föräldrar tidigare idag när jag pillade ihop allt och installerade HA där och då (och tänkte att det borde ju vara lugnt att bara hoppa på ett annat nätverk senare). Nu dyker inte RPi upp som enhet på nätverket. Borde jag helt enkelt wipea och installera igen?
Ja så länge den inte installerats med fast adress borde den ansluta till ditt nätverk utan problem. Nu har du ju inte gjort någon särskild konfiguration så ingen större förlust att lägga på image igen, annars kan du koppla in en skärm och se vad som händer.C carlfredrik skrev:Dök på ett annat dumt problem. Jag var hos mina föräldrar tidigare idag när jag pillade ihop allt och installerade HA där och då (och tänkte att det borde ju vara lugnt att bara hoppa på ett annat nätverk senare). Nu dyker inte RPi upp som enhet på nätverket. Borde jag helt enkelt wipea och installera igen?
Efter en OS-uppdatering i HA nyligen slutade min boota, visade sig att den fått för sig att boota från annan USB-enhet än SSDn. Då gick det att se på aktivitets-LED att den slutade jobba alldeles för snabbt efter start.
(Just OS-uppdateringar är det värt att vara lite försiktig med, se till att ha backup innan och läs gärna i forumet först.)
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Får nog koppla in skärmen tror jag. Har fortfarande inte fått igång den på nya nätverket. Flashat den 3 gånger. Samma historia igen alltså hahaha. Nu vet jag att både RPin och kortet funkar iaf eftersom jag fick igång det hos mina föräldrar. Testat att koppla in nätverkkabeln i både huben och rakt in i routern, fortfarande inget. Testar vidare...P p_k skrev:Ja så länge den inte installerats med fast adress borde den ansluta till ditt nätverk utan problem. Nu har du ju inte gjort någon särskild konfiguration så ingen större förlust att lägga på image igen, annars kan du koppla in en skärm och se vad som händer.
Efter en OS-uppdatering i HA nyligen slutade min boota, visade sig att den fått för sig att boota från annan USB-enhet än SSDn. Då gick det att se på aktivitets-LED att den slutade jobba alldeles för snabbt efter start.
(Just OS-uppdateringar är det värt att vara lite försiktig med, se till att ha backup innan och läs gärna i forumet först.)
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Fått in skärmen och efter ett rejält laddande av allt möjligt så vill den att jag ska logga in:
--
Welcome to Home Assistant
homeassistant login:
--
Har ju flashat kortet så tyckte det var lite märkligt? Inloggningen jag skapade tidigare måste ju vara long gone? (Funkade oavsett inte) och ser fortfarande ingen RPi eller HA bland enheter på nätverket. Konstigt eller?
Loggade in med ”root” och utan lösen men den dyker fortfarande inte upp på nätverket.
--
Welcome to Home Assistant
homeassistant login:
--
Har ju flashat kortet så tyckte det var lite märkligt? Inloggningen jag skapade tidigare måste ju vara long gone? (Funkade oavsett inte) och ser fortfarande ingen RPi eller HA bland enheter på nätverket. Konstigt eller?
Loggade in med ”root” och utan lösen men den dyker fortfarande inte upp på nätverket.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Här kommer några bilder ifrån loggen. ”Low voltage detected”? Konstigt.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Startade om och nu får jag bara upp ”(WARN) Home Assistant CLI is not running! Jump inte emergency concole...”
Testade att flasha kortet igen men samma meddelande.
Sorry, jag hetsar. Man måste tydligen vänta minst 20 min.
Testade att flasha kortet igen men samma meddelande.
Sorry, jag hetsar. Man måste tydligen vänta minst 20 min.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Kom äntligen in till inloggningen till HA! Jag grävde lite och hittade lite nätverksinfo. Testade IPn som visades och vips! Så konstigt bara att HA vägrar att visa sig i Fing.
Tycker ändå det känns lite konstigt... iPhone appen hittar inte HA i nätverket och HA hittar ingeting i mitt nätverk typ. Samt att HA fortfarande inte dyker upp i Fing bland nätverksenheter. Får luska vidare. Antar att det är något knas med hur routern, google wifi och switchern funkar ihop? De flesta påkopplade enheter har adressen 192.168.86.x men RPi och HA har adressen 192.168.0.32. Är inte det jätte märkligt? Ser ut som att de på Wifi kör med Google Wifi IPs (192.168.86.x) och de kablade ligger på routern egna (192.168.0.x)?
Tycker ändå det känns lite konstigt... iPhone appen hittar inte HA i nätverket och HA hittar ingeting i mitt nätverk typ. Samt att HA fortfarande inte dyker upp i Fing bland nätverksenheter. Får luska vidare. Antar att det är något knas med hur routern, google wifi och switchern funkar ihop? De flesta påkopplade enheter har adressen 192.168.86.x men RPi och HA har adressen 192.168.0.32. Är inte det jätte märkligt? Ser ut som att de på Wifi kör med Google Wifi IPs (192.168.86.x) och de kablade ligger på routern egna (192.168.0.x)?
Redigerat:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 353 inlägg
Tror jag löste det. Google Wifi pucken har en ut för cat6 så satte switchen i den och nu verkar allt ligga på samma. Man får testa sig fram