Woody i Löddeköpinge visar dom inget intresse att hjälpa en.Likadant i Kävlinge .

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Känns som om Paxman och jag är grannar - vi rör oss i alla fall mellan samma byggvaruhus, ser samma brister och styrkor inklusive personalen på Byggmax. Tycker synd om dem när de ska göra allt med en bara person.
Dock så ligger Bauhaus i Bredden ungefär lika nära som Hornbach, men det är en mental resa att åka dit. I mer än nitton fall av tjugo blir det Hornbach och är det Bauhaus så beror det på att jag letar efter något. Oftast blir det då Bauhaus i Uppsala som är mycket trevligare än de som finns i Stockholm. Trevligare personal och bättre ordning.

Bauhaus har störst sortiment, men jag tycker att Hornbach som är aningens mindre är mycket bättre på att ha det jag vill ha och för samma vara är de billigare eller har samma pris. Känns som om de har en smart och klok inköpsavdelning.

Glöm inte att Hornbach har prisgaranti som fungerar. De ska vara billigast i Sverige och det oavsett om det är på webben eller rea, ända undantaget är att det bara gäller lagervaror. Samtidigt finns det mycket varor som inte går att jämföra och därmed kan priset vara högre.

Artikeln nämner även att det kan vara svårt att hitta i dessa stora varuhus. Har besökt Hornbach i Skåne, minns inte om det var i Malmö eller Helsingborg, men det var en surrealistisk upplevelse. Väl inne i butiken fick jag en känsla av ett alternativt universum där alla talar skånska, läskigt för en stockholmare :cool:. Skälet var att butiken var identisk, så när chocken lagt sig var det bara att gå till hyllan och hämta det jag behövde då varan låg på exakt samma plats som hemma. Likadana butiker håller nere kostnaderna.

Sist men inte minst, Bauhaus och Hornbach har bedrövliga sökmotorer på sina hemsidor. Sök efter något mer udda och du får ofta något typ 2587 träffar och det börjar med artiklar som man inte i sin vildaste fantasi kan relatera till sökordet. Och bara för att göra det än värre visas en vara som finns med en massa olika dimensioner som unika artiklar, sida upp och sida ner. Jämför det med Biltema eller liknade där man sällan får mer än ett tiotal träffar och alla på ämnet.
Prisgarantin på hornbach gäller på varor man beställer också.

Jonas Persson
T twoody skrev:
Prisgarantin på hornbach gäller på varor man beställer också.
...Som de har som beställningsvara på hemsidan, inget annat.

Det skiljer så enormt mycket mellan butiker så det är svårt att göra en rättvis jämförelse.

Handlar mest på Byggmax och Hornbach. De är störst och håller bra priser.

Ena byggmaxen är superfräsch och har bättre material och ordning än alla konkurrenter i närheten. Den andra Byggmaxen är kass, skräpig, alltid urplockade fack i brädgården men de har ett material som är unikt i länet vilket tvingar mig att handla där.

Hornbach har ett grymt sortiment i bygghandeln, t.ex. kan deras rörkopplingar rädda en helg när ingen annan kan hjälpa en och det är egentligen bara Ahlsell som har flera "udda" grejer på lager. Mest personal av alla byggmarknader jag besöker, många verkar kunniga. Dock är Hornbachs drive in sämst på något vis jag inte kan sätta fingret på så handlar nästan aldrig på brädgården.

Ena XL bygg här har grym service om man vill ha hjälp med sågning etc men ligger "off" , den andra ligger strategiskt bra vilket gör att det blir en del besök av bekvämlighet. Båda har väldigt hjälpsam personal. Jag tycker att de överlag har ett smalt sortiment i lager samt att de är dyra vilket gör att jag sällan handlar där.

Beijer är nog trevligaste butiken som företagare men inget jag handlar på privat.

Jem & fix har ett väldigt smalt sortiment men ofta oslagbara priser samt en del udda grejer som lockar.

Bolist är rätt dyra men båda butikerna i närheten har väldigt engagerad personal. Smalt sortiment i järnhandeln, men den ena butiken har snickerivaror jag inte hittar hos någon konkurrent.

Detta va värkligen inget bra test..

Mats-S
Ganska värdelöst att jämföra Byggmax med Beijer.
Alla vet att Beijer har bra service och utbud ... på bekostnad av SVINDYRA priser.
Alla vet att Byggmax har begränsat utbud och varierande kunnighet hos personalen, men i gengäld oftast oslagbara priser.

Så vad gör man.
Har man koll och ska ha "bulkvaror" åker man till Byggmax, är det någon udda grej så blir det Beijer.

Och som redan påpekats, det är otrolig skillnad på olika Byggmax, vissa är faktiskt hyfsat välsorterade med hyfsat kunnig personal :)

Ska man genomföra ett byggprojekt kan det löna sig att åka runt på dom bättre men dyrare ställena och se om man kan få öppna ett konto med bra rabatt :)

P Paxman skrev:
Jag har mailat Hornbachs kundtjänst med uppmaningen att de ska öppna ett varuhus i Arninge. Det har ju ett rejält stort upptagningsområde från Djursholm via Täby, Vallentuna, Åkersberga, hela mellan-Skärgården och upp till Norrtälje via E18...:D

Fick det väntade svaret att de tackade för mailet och att mina synpunkter skulle tas vidare till berörd avdelning. Eller hur...? :p
Jag och en god vän inledde för ett antal år sedan en intensiv mailkampanj mot Biltema (när de hade tre varuhus söder om Stockholm men inget på norra sidan). Till slut kom Veddesta och nu ett par till.
Även om det inte var vår förtjänst så känns det ändå skönt att tänka att det kanske gjort någon nytta!

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Känns inte som jämförelsen i artikeln mellan Hornbach/Bauhaus är representativ.
Kollar man omdömen (på t.ex. Prisjakt) så ligger Bauhaus på 2,9 (katastrof) och Hornbach på 4,4. Även om detta gäller webbutiken så tror jag inte det är så annorlunda i ”verkligheten”.
Min erfarenhet av Bauhaus (och den är gedigen) är att jag åker bara dit om det är absolut oundvikligt. Servicen är obefintlig.
Hornbach i Sundbyberg alla dar i veckan!

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Alla vet att Beijer har bra service och utbud ... på bekostnad av SVINDYRA priser.
Fast undersökningen kom väl fram till att det var ungefär tvärtom? Dom ville inte sälja nånting över huvud taget och alla prylar som efterfrågades var beställningsvaror.

F faf skrev:
Det skiljer så enormt mycket mellan butiker så det är svårt att göra en rättvis jämförelse.

Handlar mest på Byggmax och Hornbach. De är störst och håller bra priser.

Ena byggmaxen är superfräsch och har bättre material och ordning än alla konkurrenter i närheten. Den andra Byggmaxen är kass, skräpig, alltid urplockade fack i brädgården men de har ett material som är unikt i länet vilket tvingar mig att handla där.

Hornbach har ett grymt sortiment i bygghandeln, t.ex. kan deras rörkopplingar rädda en helg när ingen annan kan hjälpa en och det är egentligen bara Ahlsell som har flera "udda" grejer på lager. Mest personal av alla byggmarknader jag besöker, många verkar kunniga. Dock är Hornbachs drive in sämst på något vis jag inte kan sätta fingret på så handlar nästan aldrig på brädgården.

Ena XL bygg här har grym service om man vill ha hjälp med sågning etc men ligger "off" , den andra ligger strategiskt bra vilket gör att det blir en del besök av bekvämlighet. Båda har väldigt hjälpsam personal. Jag tycker att de överlag har ett smalt sortiment i lager samt att de är dyra vilket gör att jag sällan handlar där.

Beijer är nog trevligaste butiken som företagare men inget jag handlar på privat.

Jem & fix har ett väldigt smalt sortiment men ofta oslagbara priser samt en del udda grejer som lockar.

Bolist är rätt dyra men båda butikerna i närheten har väldigt engagerad personal. Smalt sortiment i järnhandeln, men den ena butiken har snickerivaror jag inte hittar hos någon konkurrent.
Låter som du pratar om Byggmax Trollhättan vs. Uddevalla ... :)

Det är skillnad på kundservice och kundservice och jag har sällan bekymmer med servicen när jag besöker olika bygghandlare.

Bauhaus har kanske inte alltid den mest kunniga personalen på plats hela tiden men å andra sidan är det öppet till 20 på vardagar och 18 på helger, samt har bra priser. Det är en service jag uppskattar.

Vill jag ha professionell hjälp med någon specifik fråga av någon byggkunnig så kan jag vända mig till den lokala brädgården men han har å andra sidan inte samma utbud av varor och har nästan samma arbetstider som vad jag har, så då måste jag planera in besöket. Servicen är dock bra men lite annorlunda mot de stora företagen.

B
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi skickade ut en murvel för att undersöka hur bra kundservicen är hos tio byggvaruhandlare. Nu har vi jämfört och betygsatt dem och utsett byggvaruhandeln där det är mest angenämt och smärtfritt att handla byggvaror till byggprojektet - byggvaruhandeln med bäst kundservice.

Du kan läsa artikeln här: Bäst kundservice: Test av 10 byggvaruhandlare
Är ni säkra på att ni har skrivit ut rätt adress på Bauhaus varuhuset? Den som ni har på bilderna i artikeln är faktiskt på Bernstorp. Dvs Vassvägen 26, Arlöv.

T
Bra artikel eftersom servicenivån i svenska butikskedjor oavsett bransch är extremt låg (min erfarenhet) och ett problem som behöver uppmärksammas för att förbättras. Men det finns några problem med den här typen av undersökningar. Den säger inget om hur det ser ut för byggvarukedjan som helhet utan tar bara upp ett tillfälle i en specifik butik vilket bara är intressant för den lokala konsumenten. För att en undersökning av den här typen ska bli kvalitativ måste den följas upp med fler besök hos butikerna eftersom så många faktorer kan påverka resultatet från ett tillfälle till ett annat. En butik kan lida av tillfälliga personalproblem vid besökstillfället, sjukdom, vikarier och mycket annat som exempelvis den starka individfaktorn hos de anställda själva där olika individer har olika inställning till sitt uppdrag och olika kompetenser och där tillfälligheter avgör vilka av dessa individer konsumenten möter.

För min del hade det därför varit intressant att också se skillnader mellan olika kedjor som helhet över hela landet eftersom butiker inom en kedja kan skilja sig åt, d v s en mer kvantitativ undersökning.

Ett förslag till byggahus med sina stora möjligheter är att göra en enkät bland medlemmarna, alternativt ett tidsbegränsat forum med specifika frågor för att få ett bredare underlag och en bättre överblick av hur det ser ut hos kedjorna nationellt och inte bara regionalt. Ett annat eller kompletterande alternativ är att ha ett forumämne med betygsättningskriterier, typ 1-5, kopplade till frågor om service och bemötande som blir ett löpande underlag som medlemmarna kan medverka i och titta på. Lite samma typ av jämförande forum som ni har för räntor och el.

Maria T
Bra artikel, intressant att det skiljer så mycket från en del av landet till en annan. Mina egna erfarenheter ger helt andra betyg, men inte jämförbart för det var andra saker jag ville köpa.
Ändå svårt att jämföra Byggvaruhus A som "har det mesta av standard på hyllan, men inget utöver, inte så kunnig med ändå hjälpsam personal och väldigt bra priser" mer Byggvaruhus B som "har mycket på hyllan, kan beställa allt, kunnig men dryg och snorkig personal och omotiverat höga priser" med varann.

Min erfarenhet under 30 år av byggvaruhus i norra StorStockholm:
Enkla standardgrejor: ByggMax i Arninge. När jag ändå var i Arninge blev det tidigare mest K-Rauta för svårare grejor.
Dock sedan Hornbach öppnade i Sundbyberg åker jag nästan bara dit. ( trots att det är närmare till Arninge ) I särklass bästa sortimentet på "prylar", vvs, el, specialskruv osv. Och i allmänhet kunning personal, och om det inte finns personal i infodisken hittar jag dom ute bland hyllorna. Kan nästan alltid enkelt hitta någon som kan hjälpa mig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.