Personligen har jag/vi valt bort K-rauta i Halmstad på grund av personalens ovilja att hjälpa till när jag/vi frågat om hjälp. Detta trots att det är den närmaste byggmarknaden för oss.

Inger förvånar mig längre nät der gäller Beijer. Borde dom inte sluts helt att säljs till privatpersoner så slipper dom det problemet som det verkar vara för dom.

Här i Bollnäs är det inte lätt att få hjälp av personalen. Chefen där har fått sagt till personalen, han skulle då göra det men inte nå bättre än.

Detta kan ju vara så otroligt beroende av vilken butik man är i. Min lokala Byggmax är otroligt mycket bättre än alla andra butiker i stan. Bäst priser, ALL personal är väldigt trevlig, kunnig och alert. Bara fördelar. På Bauhaus möts jag däremot oftast av nonchalans, brist på kunskap och svårighet att hitta.

Ett bättre test av kedjornas kundservice tycker jag hade varit om vi läsare fick ranka de 10 största byggvaruhandlarna efter vår egen ordning som sedan sammanställs till forumets genomsnitt.

• Gilla
Conqvist och 5 till
  • Laddar…
Testet haltar otroligt mycket.
Hade det varit vanligt virke som skulle köpas hade testet varit mer rättvist.
Man kan inte jämföra byggvaruhus med varandra om sakerna inte finns i alla varuhus.
Vill man ha professionell hjälp om tätskikt går man till en kakelbutik inte till några av dom här varuhusen.

• Gilla
Forestgrove
  • Laddar…
Jag håller med Zachtionman om att upplevelsen är otroligt olika beroende på vilken av resp butik/ort man besöker OCH vilken dag besöket sker. Helger är inte att föredra, om man vill ha snabb hjälp. Jag (privatköpare) har blivit mycket olika bemött på samma företag vid olika tillfällen, från helt ointresse till suveränt, t.ex. på Beijer Bygg i Örebro, där det inte är något problem att handla som privatperson, speciellt lister på metervara till betydligt lägre priser/m än på färdiga längder (ger mycket spill) på andra byggvaruhus. Vid annat tillfälle var tillgänglig personal mer intresserad av något i sin mobiltelefon. Hornbach har vi inte här, men Bauhaus har ett otroligt sortiment. Allt är inte billigt, men det mesta finns! Nästan som i en gammaldags välsorterad järnaffär. Och ibland är en vara billigare än på Biltema. På K-Rauta har jag ibland fått vänta länge på hjälp på maskinavd, men ofta fått utmärkt hjälp när jag behövt ett parti virke. Hopplockat, paketerat och klart n morgon, och truckhjälp att lyfta på på släpet. Och god kompensation när jag behövt reklamera någon del av inköpet. Sånt är också viktigt.

Skumpe
Testets resultat är helt överensstämmande med min egen erfarenhet över tiotals besök i olika av de här butikerna.

A
Fantastiskt. Är som att göra en jämförelse mellan bilhandlare. Jag gick till Audi och de hade inte en enda volvo hjul kastade i lager.

Antar att "journalisten" läste på om de olika företagens sortiment prissättning och företags idé. En lågpris handel som har en tredjedel av priset har inte kompetens eller personal för att serva kunder i en utsträckning som de som lägger personal pengar på varorna. Utan där hjälpen kunden sig själv. Ungefär som att gå på maxi. Där frågar man ju inte kassörskan o. Hur man tillreder en äkta bea sås. Vill ha man ha hjälp kostar det. Det går inte att både gå billigt och få någon som håller i handen.

• Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Mina personliga erfarenheter:

Beijer i Häggvik och Bromma (flera besök): Väldigt dryg och ointresserad personal, rätt begränsat sortiment och rörigt. Kommer aldrig handla där igen om inte de är de enda som har det jag behöver (och så kände jag även innan deras idiot-kampanj). Hemsidan har jag ingen uppfattning om, då jag aldrig söker där.

Hornbach i Sundbyberg: Bästa byggvaruhuset! Otroligt stort och fint sortiment (lite svårt att hitta, vilket jag tror beror på den väldiga mängden artiklar de säljer), väldigt trevlig och hjälpsam personal. Hittar man rätt person så finns även stor kompetens. Jag önskar verkligen att jag hade en Hornbach närmare. Helt OK hemsida, men lagerstatus är lite förvirrande ibland. Det närmaste Home Depot man kan komma i Sverige. (Vilken dröm det skulle vara ifall de skulle göra en satsning här! :D)

Byggmax i Täby resp. Vallentuna: Helt OK. Det känns att deras fokus är på att hålla nere priserna. Innan flytten var Täbybutiken ofta väldigt stökig och gav ett skitigt intryck. Personalen är toppen på båda ställena. En kille är extra skön, då han inte skräder med orden ifall ledningen inte gör som han tycker är rätt. :rofl: Bra hemsida.

K-Rauta Täby: Stort sortiment men ofta på tok för lite personal. Kunskapen är inte den allra bästa, men som på alla ställen så gäller det att få tag i rätt person. Alla är dock trevliga och försöker ge ett professionellt intryck. Hemsidan är under all kritik, även om den är mindre dålig än den var innan nylanseringen för några år sedan.

Bauhaus: Ligger lite för långt ifrån, så där är jag inte så mycket. Dock är det mycket likt Hornbach, fast inte lika "hemtrevligt" om man kan uttrycka sig så.

• Gilla
isendahl och 3 till
  • Laddar…
Håller med Hempularen. Hornbach i Sundbyberg har mkt kunnig personal, vilket inte Bauhaus i Barkarby har.

• Gilla
AttilaBroberg och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Känns som om Paxman och jag är grannar - vi rör oss i alla fall mellan samma byggvaruhus, ser samma brister och styrkor inklusive personalen på Byggmax. Tycker synd om dem när de ska göra allt med en bara person.

Dock så ligger Bauhaus i Bredden ungefär lika nära som Hornbach, men det är en mental resa att åka dit. I mer än nitton fall av tjugo blir det Hornbach och är det Bauhaus så beror det på att jag letar efter något. Oftast blir det då Bauhaus i Uppsala som är mycket trevligare än de som finns i Stockholm. Trevligare personal och bättre ordning.

Bauhaus har störst sortiment, men jag tycker att Hornbach som är aningens mindre är mycket bättre på att ha det jag vill ha och för samma vara är de billigare eller har samma pris. Känns som om de har en smart och klok inköpsavdelning.

Glöm inte att Hornbach har prisgaranti som fungerar. De ska vara billigast i Sverige och det oavsett om det är på webben eller rea, ända undantaget är att det bara gäller lagervaror. Samtidigt finns det mycket varor som inte går att jämföra och därmed kan priset vara högre.

Artikeln nämner även att det kan vara svårt att hitta i dessa stora varuhus. Har besökt Hornbach i Skåne, minns inte om det var i Malmö eller Helsingborg, men det var en surrealistisk upplevelse. Väl inne i butiken fick jag en känsla av ett alternativt universum där alla talar skånska, läskigt för en stockholmare :cool:. Skälet var att butiken var identisk, så när chocken lagt sig var det bara att gå till hyllan och hämta det jag behövde då varan låg på exakt samma plats som hemma. Likadana butiker håller nere kostnaderna.

Sist men inte minst, Bauhaus och Hornbach har bedrövliga sökmotorer på sina hemsidor. Sök efter något mer udda och du får ofta något typ 2587 träffar och det börjar med artiklar som man inte i sin vildaste fantasi kan relatera till sökordet. Och bara för att göra det än värre visas en vara som finns med en massa olika dimensioner som unika artiklar, sida upp och sida ner. Jämför det med Biltema eller liknade där man sällan får mer än ett tiotal träffar och alla på ämnet.

• Gilla
Forestgrove och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med ovanstående stockholmare, hornbach i Sundbyberg är den enda butiken som jag(och även resten av familjen) känner någon njutning av att gå in i. Bauhaus i Barkarby/upplands-Väsby/Bromma undviker jag så mycket jag kan.
K-rauta i Täby(Arninge?) kändes sisådär när jag var in senast. Dock så är den i Stäket(Järfälla) trevlig om än öde på personal. När man väl får tag i personal känner jag att de alltid varit hjälpsamma även om de inte har så mycket kunskaper.

Jag har lyxen med att bo nästgårds både en Byggmax och en Biltema vilket oftast är de första ställena jag handlar på. Behöver jag köpa virke som inte finns där så väljer jag K-rauta i Stäket som andra alternativ, iaf när det gäller trämaterial och skruv(Essve).
Hornbach i Sundbyberg är tyvärr ganska långt bort(relativt) så dit åker man bara när man behöver saker som inte finns på de tidigare ställena eller om man behöver någon att fråga. De har t.o.m. en person som fått smeknamnet mr Pro :)
Byggmax åker man bara till om man vet vad man vill ha men iomed närheten och trevlig personal tillsammans med bra priser så blir det förstahandsvalet.

just my two cents...

En till granne till Paxman och Jonas Persson här verkar det som... Handlar väldigt mycket på Byggmax i Täby. Ibland e det bananer till reglar och utplockat osv, men det blir oftast byggmax i slutänden. K-rauta har ibland rätt dålig koll och dyrare. Bauhaus kan ha bra priser på vissa saker o sen dyra på annat, att handla via hemsidan har jag jättebra erfarenhet av (inkl kundtjänst/reklamation) vilket är motsatsen till i butik, alltid kö till info/bytes/övrigt-disken där en person jobbar och tre springer omkring. Skruv, spik o sånt handlas oftast på Jula. Biltema = Feltema.
Tyvärr lite långt till Hornbach i Sumpan som annars är bäst.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
H renovera_adinfinitum skrev:
Tyvärr lite långt till Hornbach i Sumpan som annars är bäst.
Jag har mailat Hornbachs kundtjänst med uppmaningen att de ska öppna ett varuhus i Arninge. Det har ju ett rejält stort upptagningsområde från Djursholm via Täby, Vallentuna, Åkersberga, hela mellan-Skärgården och upp till Norrtälje via E18...:D

Fick det väntade svaret att de tackade för mailet och att mina synpunkter skulle tas vidare till berörd avdelning. Eller hur...? :p

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Tycker alla här som håller till i norrort, som typ Åkersberga, Vaxholm , Norrtälje, Täby o Vallentuna mailar Hornbach! :D

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Skriv på en samlad protestlista mot att det inte finns

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.