Om jag förstått det hela så uppfyller badrummet (vad man kan se/vad det verkar) inte branchregler för golvbrunns avstånd mot vägg, inte heller för avrinning (20mm) från dörr till golvbrunn ( eftersom det är 10mm). Då skulle jag påstå (med risk att bli kallad idiot ) att köparen RISKERAR att en ev skada inte är försäkringsbar. Är det intressant? Vet ej. För mig skulle det vara av intresse. Det som är av mer intresse är ju, kommer det hålla. I min värld är båda dessa viktiga. Men för andra kanske en hemförsäkring inte ens är av intresse.

Vad har det för praktisk relevans med närhet till vägg?

Relevansen med tillräckligt fall är solkar för mig, och regler bör väl ha någon typ av "förankring" i ett problem?

Om brunnen ligger 2 cm under tröskeln och ligger på ett avstånd på ca 2 m, behöver ni ingen badrumströskel.

cillan
Thomas Lundquist skrev:
Kan du mäta avståendet mellan manschetten och underkant metallramen?

Betongplatta är mycket bättre än träbjälklag när brunnen är placerad som den är.
Efter vad jag kommer ihåg från när vi var där och kollade så var det kanske 5-6 mm mellan manchett och metallramen.

Redigerat:
cillan
Byggis1976 skrev:
Om jag förstått det hela så uppfyller badrummet (vad man kan se/vad det verkar) inte branchregler för golvbrunns avstånd mot vägg, inte heller för avrinning (20mm) från dörr till golvbrunn ( eftersom det är 10mm). Då skulle jag påstå (med risk att bli kallad idiot ) att köparen RISKERAR att en ev skada inte är försäkringsbar. Är det intressant? Vet ej. För mig skulle det vara av intresse. Det som är av mer intresse är ju, kommer det hålla. I min värld är båda dessa viktiga. Men för andra kanske en hemförsäkring inte ens är av intresse.

Vad har det för praktisk relevans med närhet till vägg?

Relevansen med tillräckligt fall är solkar för mig, och regler bör väl ha någon typ av "förankring" i ett problem?
Nej då...ingen här kommer kallas för idiot. Jag är tacksam för alla som försöker att ge mig svar(y)

Jag har nog tagit i lite för lite för när vi var där idag och mätte så var nivåskillnaden mellan dörröppningen och mitt på brunnen ca 18-19 mm.

Självklart är det vikigt att ha en hemförsäkring.

Vad är det du menar med att "kommer det hålla"?

Som sagt jag har ingen aning varför brunnen är placerad där den är....alltså ganska nära väggen.

ullet
Får jag kapa tråden lite (och förhoppningsvis styra tillbaka den till frågan)?

Vad gäller om det är matta på golvet och tröskel saknas, räcker det med en trätröskel som silikonas mot mattan för att det ska bli okej? Gäller en tvättstuga.

Ett tips är att läsa branchregler själv på

www.bkr.se (byggkeramik rådet)

www.gvk.se

Sen så kan man bygga hur man vill, det är inte som jag tidigare påpekat el där det är olagligt att inte följa dessa. Ett annat tips är ju att kolla med sitt eget försäkringsbolag om de har några " krav". Det normala tror jag är att badrummet skall vara byggt rätt ( enligt branchnorm), dvs det spelar mindre roll om entreprenör, Nisse på hörnan eller du själv byggt. Bara byggaren följt monteringsanvisningar o de normer försäkringsbolaget anser "korrekta".

cillan skrev:
Vad är det du menar med att "kommer det hålla"?

.
Jag antog, att anledningen du lade ut frågan var att du är intressera av att få ett hum om bilderna uppvisar ett bygge av bra kvalitet eller ej. Kalla mig naiv, men jag tror inte branschen "hittar" på regler utan grund, men det kan diskuteras huruvida något medför stor eller liten risk för vattenskada tex, dvs kommer badrummet hålla, eller är det felbyggt med konsekvenser såsom skador. Det var så jag tänkte.

cillan
Byggis1976 skrev:
Jag antog, att anledningen du lade ut frågan var att du är intressera av att få ett hum om bilderna uppvisar ett bygge av bra kvalitet eller ej. Kalla mig naiv, men jag tror inte branschen "hittar" på regler utan grund, men det kan diskuteras huruvida något medför stor eller liten risk för vattenskada tex, dvs kommer badrummet hålla, eller är det felbyggt med konsekvenser såsom skador. Det var så jag tänkte.
Okey..tack då förstår jag vad du menade:)

Men finns det några större risker med att brunnen ligger ca 8 cm från väggen om skarven mellan väggen och golvet är tätad med en sån där tätningsremsa som sen är keragreenad med flera lager + att manchetten runt brunnen också har flera lager med keragreen. Det är dessutom ett betonggolv.

Jag vet inte varför regeln om avstånd finns. Vet någon?

cillan
# Thomas Lundquist # Jag hittade den här bilden på hur tätskikt mm ska vara monterat runt brunnen och det är.... efter vad vi kan förstå och vad vi kan se.... precis så som brunnen ifråga är gjord.

Golvbrunn_i_klinkergolv_(betong).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden finns inte heller med att det ska vara fix ända fram till klämringen...alltså mellan membran och det där andra vad det nu hette:)

Lekak skrev:
Om brunnen ligger 2 cm under tröskeln och ligger på ett avstånd på ca 2 m, behöver ni ingen badrumströskel.
Jaha.. och var i branschreglerna står dessa 2m nämnda ?? :rolleyes:

cillan skrev:
Jag har nog tagit i lite för lite för när vi var där idag och mätte så var nivåskillnaden mellan dörröppningen och mitt på brunnen ca 18-19 mm.
Som sagt jag har ingen aning varför brunnen är placerad där den är....alltså ganska nära väggen.
Då är det högst troligt att det i tätskiktsnivån är minst 20mm som skiljer mellan brunnens placering och vid dörröppningen och då är det godkänt utan tröskel. :)

Dock är brunnens placering egentligen för nära väggen som Thomas redan nämnt, men är det betongplatta så ser jag inte heller några problem med detta och det kanske är så att det inte fanns möjlighet att flytta ut den heller.
Man får lov att göra avsteg från branschreglerna vid renovering då det är svårt att lösa allting utan för stora arbeten, men görs det av en behörig entreprenör så avtalas detta och noteras i kvalitetsdokumentet.

I övrigt på de bilder som visats så ser det bra ut tycker jag.

Byggis1976 skrev:
Sen så kan man bygga hur man vill, det är inte som jag tidigare påpekat el där det är olagligt att inte följa dessa. Ett annat tips är ju att kolla med sitt eget försäkringsbolag om de har några " krav". Det normala tror jag är att badrummet skall vara byggt rätt ( enligt branchnorm), dvs det spelar mindre roll om entreprenör, Nisse på hörnan eller du själv byggt. Bara byggaren följt monteringsanvisningar o de normer försäkringsbolaget anser "korrekta".
Det viktiga är DOKUMENTATION i form av foto och t.ex kvitto på materialinköpen.
I annat fall lär det bli svårt att påvisa ett korrekt utförande.

Byggis1976 skrev:
Jag vet inte varför regeln om avstånd finns. Vet någon?
Branschreglerna är väl framtagna för att minska vattenskador i våtrum... :rolleyes:

Skämt åsido... jag tror ingen mer än tomtarna som tagit fram reglerna vet detta.
Precis lika lite som varför det inte är godkänt med kartonggips bakom ett gigantiskt tätskikt och plattor, men klart godkänt med kartonggips om man bara vävar och målar på det. ;) :x

cillan skrev:
På bilden finns inte heller med att det ska vara fix ända fram till klämringen...alltså mellan membran och det där andra vad det nu hette:)
Anledningen till att du inte ser det på bilden är för att man ska kunna se alla skikten tydligt.

Slukristen som det så vackert heter eller "brunnsgallret" när man pratar med konsument ska också fästas i samma fästmassa som klinkern och det ska vara fyllt med fästmassa under denna vilket är av största vikt i en dusch där man står och belastar den när man duschar.

• Gilla
Thomas Lundquist
  • Laddar…
cillan
Paul-Staffanstorp skrev:
Anledningen till att du inte ser det på bilden är för att man ska kunna se alla skikten tydligt.

Slukristen som det så vackert heter eller "brunnsgallret" när man pratar med konsument ska också fästas i samma fästmassa som klinkern och det ska vara fyllt med fästmassa under denna vilket är av största vikt i en dusch där man står och belastar den när man duschar.
Tack för alla dina utförliga och lättförståeliga svar. Nu har du också lärt mig vad slukristen betyder...tack(y)
Men om brunnen är utanför en helt tät duschkabin som t.o.m har tak så är det kanske inte så viktigt om det är fix under själva brunnen eller inte....eller? Brunnen är placerad precis utanför duschkabinens ena bakhörn (mot väggen) så det är inget man någonsin går på eller så.

cillan skrev:
Tack för alla dina utförliga och lättförståeliga svar. Nu har du också lärt mig vad slukristen betyder...tack(y)
Men om brunnen är utanför en helt tät duschkabin som t.o.m har tak så är det kanske inte så viktigt om det är fix under själva brunnen eller inte....eller? Brunnen är placerad precis utanför duschkabinens ena bakhörn (mot väggen) så det är inget man någonsin går på eller så.
Nä precis... :)

Jag har varit tveksam till att fortsätta i denna tråd då det blivit lite tjaffsigt och tjatigt, men kan svara lite enkelt.

Avsaknaden av fix vid slukristen är inget problem och det menade inte Thomas heller. Han gav en kommentar om att plattsättningen och brunnsmonteringen såg snygg ut och menade troligen att med undantag från just avsaknaden av fix hade han gjort likadant.

Anledningen till att vanliga golvbrunnar inte får monteras närmare än 200 mm går faktiskt långt bakåt i tiden. Först var det problem med väggnära brunnar redan på 70-80 talet och dessa drogs tillbaka. Sen vid typgodkännandet ss-en 1253 i början av 90-talet så testades brunnarna endast vid avstånd på över 200 mm från vägg till golvbrunnskant.

De problem man haft vid närmare montering är anslutningen mellan golvbrunn och tätskikt. Vid testperiod av våtrumsskador under en treårsperiod hos de stora försäkringsbolagen upptäcktes en förhöjd skadenivå på skador kring golvbrunn just på väggnära monteringar (ej nyare typgodkända brunnar för väggnära montering).

Så det är en konstig och inte optimal lösning men inte heller någon garanti för skada om man varit extra noga. Med duschkabin så är skaderisken ännu lägre.

I slutändan blir allting dock en förhandlingsfråga mellan ev köpare och säljare

cillan
kinglolle skrev:
Jag har varit tveksam till att fortsätta i denna tråd då det blivit lite tjaffsigt och tjatigt, men kan svara lite enkelt.

Avsaknaden av fix vid slukristen är inget problem och det menade inte Thomas heller. Han gav en kommentar om att plattsättningen och brunnsmonteringen såg snygg ut och menade troligen att med undantag från just avsaknaden av fix hade han gjort likadant.

Anledningen till att vanliga golvbrunnar inte får monteras närmare än 200 mm går faktiskt långt bakåt i tiden. Först var det problem med väggnära brunnar redan på 70-80 talet och dessa drogs tillbaka. Sen vid typgodkännandet ss-en 1253 i början av 90-talet så testades brunnarna endast vid avstånd på över 200 mm från vägg till golvbrunnskant.

De problem man haft vid närmare montering är anslutningen mellan golvbrunn och tätskikt. Vid testperiod av våtrumsskador under en treårsperiod hos de stora försäkringsbolagen upptäcktes en förhöjd skadenivå på skador kring golvbrunn just på väggnära monteringar (ej nyare typgodkända brunnar för väggnära montering).

Så det är en konstig och inte optimal lösning men inte heller någon garanti för skada om man varit extra noga. Med duschkabin så är skaderisken ännu lägre.

I slutändan blir allting dock en förhandlingsfråga mellan ev köpare och säljare
Tack för utförligt svar(y)

Det var skönt att höra att det inte MÅSTE vara fix under slukristen....kan ju vara lite svårt att lägga i såhär i efterskott och man vill ju inte ta bort hela "brunnsöverdelen" med tanke på att då kanske tätskiktet under förstörs.

Ja det kändes betryggande när Thomas sa att det i övrigt såg väldigt bra ut. Jag hoppas inte han tog illa upp vid min kommentar med bilden....det var inget illa menat utan bara att visa hur det verkar vara gjort i huset.

Jag är väldigt tacksam för att så många har svarat och velat hjälpa mig i den här frågan. TACK TILL ER ALLIHOP!!!!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.